پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شوینده ها و پولیش های تخصصی خودرو-شرکت ساب سازان

آمـاده بـرای مــبارزه!/ خودکفایی ایران در تولید شوینده و پولیش‌ های تخصصی خودرو

شرکت ساب سازان بعد از تحریم های سال 90 تصمیم گرفته پولیش‌ های تخصصی خودرو را در ایران داخلی‌سازی کند. ااین شرکت با سرمایه‌گذاری شخصی، 2 سال در مورد فرمولاسیون و روش تولید این محصولات کار پژوهشی کرده و در نهایت توانسته در سال 92 نمونه‌های ایرانی با همان کیفیت انواع خارجی را به تولید […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۳۱ تیر ۱۳۹۸

شرکت ساب سازان بعد از تحریم های سال 90 تصمیم گرفته پولیش‌ های تخصصی خودرو را در ایران داخلی‌سازی کند. ااین شرکت با سرمایه‌گذاری شخصی، 2 سال در مورد فرمولاسیون و روش تولید این محصولات کار پژوهشی کرده و در نهایت توانسته در سال 92 نمونه‌های ایرانی با همان کیفیت انواع خارجی را به تولید برساند.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

صنعت خودرو را می‌توان گسترده‌ترین صنعت در دنیا به حساب آورد. زیرا علاوه بر ارتباط با 60 صنعت دیگر به‌صورت مستقیم، صنایع وابسته دیگری را نیز در دل خود جای داده است. برخی از این صنایع، پولیش، واکس‌ها و دیگر مواد نگهدارنده رنگ، لاستیک‌ و مبلمان داخل اتومبیل هستند. صنعتی که در ایران کم‌تر به آن توجه شده است، درحالی‌که گردش مالی عظیمی در دنیا به صنعت شوینده های و پولیش های تخصصی خودرو اختصاص دارد. تولیدکنندگان آمریکایی، آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی و انگلیسی‌تبار را باید پیشتازان این صنعت برشمرد و به همین دلیل در حال حاضر معروف‌ترین برندهای فعال در این حوزه نیز متعلق به این کشورها هستند. اما در ایران این صنعت چه حال و روزی دارد؟ برای پاسخ به این پرسش به سراغ یکی از متخصصین و تنها تولیدکننده این ردیف محصولات در ایران رفتیم.

شوینده ها و پولیش های تخصصی خودرو-شرکت ساب سازان

جستجویی در بازار پولیش ها

اگر در بازار پولیش‌ و مواد مراقبتی خودرو ایران گشتی بزنید، خواهید دید بسیاری از برندهای معتبر و با کیفیت، در بازار ایران نیز حضور دارند اما واقعیت این‌جاست که این محصولات به دلیل وارداتی بودن، قیمت بسیار بالایی دارند. البته نکته مهم این‌جاست که به‌دلیل پیچیدگی‌های خاص در تولید این محصولات از جمله فرمولاسیون پیشرفته و کمبود مواد اولیه در کشور، کم‌تر سرمایه‌گذاری سراغ این حوزه رفته است. این در شرایطی است که تنها شرکت ایران‌خودرو در طول یک سال بین 7 تا 10 تن از پولیش‌های ویژه رنگ در خطوط فابریک رنگ خود استفاده می‌کند.

شوینده ها و پولیش های تخصصی خودرو-شرکت ساب سازان

مهندس غلامرضا صفا مدیرعامل شرکت ساب سازان ایرانیان که سابقه همکاری 21 ساله با ایران‌خودرو در حوزه رنگ بدنه خودرو و تامین مواد مورد نیاز را دارد، در مصاحبه‌ای اختصاصی به خبرنگار جوان خودرو می‌گوید: «بسیاری از خودروسازان از جمله ایران‌خودرو از پولیش‌های 3M ساخت آمریکا استفاده می‌کردند، زیرا این محصول کیفیت مناسبی داشت. اما به‌دلیل تحریم‌ها در سال 90 این محصول به سختی و با قیمت سرسام آور به دست ایران‌خودرو می‌رسید. بنابراین ما تصمیم گرفتیم این پولیش‌ها را در ایران داخلی‌سازی کنیم. از این‌رو ما با سرمایه‌گذاری خودمان 2 سال در مورد فرمولاسیون و روش تولید این محصولات کار پژوهشی کردیم و در نهایت توانستیم در سال 92 نمونه‌های ایرانی با همان کیفیت به تولید برسانیم.»

شوینده ها و پولیش های تخصصی خودرو-شرکت ساب سازان

وی می‌افزاید: «اگر در کشور موانع تولید مثل قوانین دست و پاگیر نداشته باشیم و حمایت‌های لازم صورت پذیرد، تولیدکنندگان می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند. روزی خودروسازان ما، پولیش‌های وارداتی که ارزبری بالایی داشت را مورد استفاده قرار می‌دادند اما ما توانستیم در شرکت ساب‌سازان محصولی تولید کنیم که دست‌کم در دانش تولید آن خودکفا باشیم. من خوشحالم که از سال 93 ثمره تلاش همکارانم در ساب‌سازان به این‌جا رسیده است که مثلا ایران‌خودرو به‌عنوان همکار قدیمی ما سالانه تا 7 هزار کیلوگرم از محصول ساخت ایران (ساب سازان) را در خطوط تولید استفاده می‌کند. البته کرمان‌موتور، زامیاد، بهمن موتور، مدیران خودرو، شرکت کروز و تولیدکنندگان فعال در حوزه قطعه‌سازی از مشتریان ما هستند. درواقع باید گفت آنها مشتری محصول و دانش فنی ایرانی هستند و این افتخار ساب‌سازان است. استانداردسازی این ردیف محصولات در ایران، یکی از رسالت‌های اصلی شرکت ساب‌ سازان به‌شمار می رود.»

شوینده ها و پولیش های تخصصی خودرو-شرکت ساب سازان

یافتن جنس با کیفیت در بازار

مدیرعامل ساب‌سازان درخصوص نحوه مدیریت بازار داخلی در این حوزه نیز به جوان خودرو می‌گوید: «متاسفانه اجناس بی‌کیفیتی هم در بسته‌بندی‌های زیبا با برندهای خارجی و حتی برند ساب‌سازان در بازار موجود است اما خوشبختانه ما شبکه توزیع مناسبی در سراسر کشور داریم که با مراجعه به سایت ساب‌سازان قابل رصد است. جالب است بدانید با این‌که نرخ ارز افزایش یافته و حدود 85 درصد از مواد اولیه ما وارداتی است، با این حال، هم اکنون یک کیلو پولیش مورد نیاز خودروسازان داخلی، با قیمت حدود 280 هزار تومان در شرکت ساب سازان تولید می شود. درحالی‌که مصرف یک کیلوگرم پولیش خارجی مرغوب برای خودروساز تا یک میلیون و 300 هزار تومان هزینه دارد. درواقع ما در ساب‌سازان تلاش کرده‌ایم با کسب دانش فنی روز دنیا، کمک کنیم کشور در تولید پولیش‌ها و بعضی از محصولات مراقبتی مثل شوینده‌های مختلف و محصولات آب پایه ، به خودکفایی برسد.»

شوینده ها و پولیش های تخصصی خودرو-شرکت ساب سازان

بازار کشورهای اطراف با بیش از 400 میلیون نفر جمعیت ظرفیت بکری است که شاید تولیدکنندگان داخلی کم‌تر از آن بهره برده‌اند. مدیرعامل شرکت ساب‌سازان در این باره می‌گوید: «ما به‌عنوان تولیدکننده انحصاری محصولاتی مثل پولیش های آب پایه با گِرِید‌های مختلف در کشور، ضمن تغذیه خودروسازان داخلی و بازار مصرف‌کنندگان خصوصی، نگاهی هم به بازارهای پیرامون کشورمان داشته باشیم. زیرا معتقدیم رقابت با محصولات معتبر دنیا در بازارهای برون‌مرزی می‌تواند همیشه ما را در حوزه تولید و دانش به‌روز نگه دارد. به همین دلیل پژوهش هایی در این زمینه داشتیم و در حال حاضر در تدارک هستیم تا محصولاتمان را به کشورهای عمان، تاجیکستان، آذربایجان و ارمنستان صادر کنیم. باتوجه به این‌که محصولات ساب‌سازان تاییدیه‌های رنو و پژو سیتروئن را دارد، این پتانسیل می‌تواند بازارهای خوب و ارزآوری برای ما و کشور عزیزمان فراهم کند.»

شوینده ها و پولیش های تخصصی خودرو-شرکت ساب سازان

استفاده از پولیش بدون دانش فنی بی فایده است

شاید یکی از مهم‌ترین چالش‌های بازار پولیش و خدماتی از این دست در کشور، نداشتن دانش فنی و  آگاهی های به‌روز مراکز خدماتی برای استفاده از محصولات مختلف باشد؛ موضوعی که بسیاری از مشتریان بازار از آن گله دارند. زیرا بسیار دیده شده که در مراکز خدماتی در استفاده از این مواد افراط یا تفریط دارند. مدیرعامل ساب‌سازان در بررسی این چالش بازار، به نکات جالبی اشاره می‌کند. مهندس صفا می‌گوید: «من با سال‌ها سابقه کار در این حوزه به شما می‌گویم که بیش‌تر کاربرانی که در بخش خدماتی از این دست زحمت می‌کشند، آگاهی کافی حتی در مورد موادی که سال‌هاست مصرف می‌کنند، ندارند. به‌طور مثال توجهی به گِرِید پولیش، تناسب رنگ و حتی روش‌های استفاده از محصولات را ندارند. به همین خاطر شرکت ساب‌سازان آکادمی و Detailing Center خود را راه‌اندازی کرده تا فعالان بخش خدمات خودرو در حوزه رنگ و پولیش با علم روز دنیا آشنا شوند، ضمن این‌که به این دوستان استانداردهای ساب‌سازان را در استفاده از محصولات آموزش دهیم. در انتها ضمن اخذ آزمون از افراد، به آنها نمره فنی و گواهینامه مخصوص داده می شود. هم‌چنین در مورد شوینده‌های تخصصی نیز به‌تازگی نمایندگی رسمی یک برند معتبر اروپایی را گرفته‌ایم که قرار است استانداردهای آن برند نیز در آکادمی آموزش داده شود.»

خودکفایی و استاندارد

این فعال حوزه رنگ و پولیش های تخصصی خودرو ادامه داد: «باید باور کنیم که می‌توانیم در ایران به توانمندی‌های خود اتکا کنیم و به همین دلیل ما در تولید پولیش از هیچ برندی در دنیا کمک نگرفته‌ایم و با پژوهش های خود به این مهم دست یافتیم. امروز هم یکی از مهم‌ترین مسائل برای ساب‌سازان مقوله R&D یا همان تحقیق و توسعه است که سبب می‌شود در محصولاتمان متدهای روز جهانی را به‌کار بگیریم. البته خوشبختانه تاییدیه‌های خودروسازان و به خودکفایی رساندن کشور در این حوزه شیرین‌ترین دستمزدی است که گرفته‌ایم.

شوینده ها و پولیش های تخصصی خودرو-شرکت ساب سازان

ما امروز با تلاش متخصصان داخلی سبد محصولاتی شامل انواع پولیش‌ها با گرید‌های مختلف برای بدنه، طلق چراغ، شیشه خودرو و انواع واکس‌های نگهدارنده و پرداخت کننده را داریم که شامل 8 محصول می‌شود. در حال حاضر تمرکز ما گسترش سبد محصول است و در آینده نزدیک محصولات جدید را به صنایع مختلف و بازار کشور معرفی می‌کنیم که بخشی از آن پولیش‌های مربوط به خودرو و برخی نیز مربوط به تولید دستمال‌های پُرزگیر و گرد و غبارگیر است که در صنعت خودروسازی کاربرد زیادی دارد و پیش از این‌که اتاق خودرو به خط رنگ فرستاده شود، با استفاده از این دستمال ها، اتاق خودرو کاملا تمیز می‌شود، زیرا این دستمال‌ها جنس و فرآیند ساخت خاصی دارند که سبب می‌شود بتوانند حتی کوچک‌ترین ذرات گرد و غبار را نیز جذب کنند.»

شوینده ها و پولیش های تخصصی خودرو-شرکت ساب سازان

تولید، اجرا، آموزش

وی از همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور نیز می‌گوید: «باتوجه به حجم زیاد مواد اولیه وارداتی در صنعت پولیش های تخصصی خودرو، مدتی است که در راستای کاهش ارزبری، افزایش بهره‌وری و البته خودکفایی با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری‌هایی را آغاز کرده ایم تا بتوانیم در تولید اسپری‌های آب‌گریز به نقطه مطلوب کیفی در سطح جهانی برسیم. این اسپری محصولی است که بدنه و رنگ را در مقابل جذب ذرات و کثیفی‌ها، هیدروفوبیک یا آب‌گریز می‌کند. ما نگاهمان در این صنعت این است که تا می‌توانیم وابستگی به خارج از کشور را کم کنیم و به همین دلیل همواره تلاش داریم محصولاتی بسازیم که از نظر کیفیت با محصولات خارجی رقابت کنند و حتی بهتر باشند. زیرا ما شرایط آب‌وهوایی ایران را نیز در پروژه‌های تحقیقاتی لحاظ می‌کنیم و به‌نوعی محصولاتمان برای بازار ایران بومی‌سازی شده‌اند. به‌طور مثال یک پولیش که در بازار امارات وجود دارد، به‌دلیل شرایط متفاوت آب و هوایی امارات، برای خودرویی که در اردبیل تردد می‌کند مناسب نیست. اما محصولات ما این موارد را در زمان تولید در دل خود جای داده‌اند. ضمن این‌که ما در ایران تولیدکننده‌ای نداریم که خودش اجرا کند و آموزش هم بدهد. این یک رویداد نو است که باعث انتقال تجربه و دانش به سطح جامعه و مصرف‌کننده می‌شود.»

شماره های تماس: 02144907410/ 02144908130
مدیر فروش: 09128701005
مدیر بخش دیتیلینگ: 09126753716
آدرس سایت: www.sabsazan.com
آدرس پیج اینستاگرام: sabsazan
آی دی تلگرام: @sabsazaniranian
شماره تلگرام: 09905596703

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی