پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تویوتا GT860-کیا سراتو کوپ

کوپه های اهلی!/ مقایسه سراتو کوپ و تویوتا GT86

تویوتا GT86 و کیا سراتو کوپ خودروهای مورد بحث ما هستند. کوپه هایی از برندهای شناخته شده بازار ایران، اما تعداد چشمگیری از آن ها به کشور وارد نشده است. البته واردات شان هم آنقدر کم نبوده که حالا به یک خودرو بد فروش و کم طرفدار تبدیل شوند. هریک از این 2 روحیه مخصوص […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۲۱ مرداد ۱۳۹۸

تویوتا GT86 و کیا سراتو کوپ خودروهای مورد بحث ما هستند. کوپه هایی از برندهای شناخته شده بازار ایران، اما تعداد چشمگیری از آن ها به کشور وارد نشده است. البته واردات شان هم آنقدر کم نبوده که حالا به یک خودرو بد فروش و کم طرفدار تبدیل شوند. هریک از این 2 روحیه مخصوص خود را دارد.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

در فصل تابستان هستیم و در این فصل جذابیت راندن خودروهای کوپه دوچندان می شود و می توان گفت، کوپه ها در فصل های گرم کاربردی تر از هر فصلی هستند. اما با توجه به ممنوعیت واردات خودرو و سر به فلک کشیدن قیمت ها، کوپه سواری از دور، سرگرمی بسیار پر هزینه ای به نظر می رسد. واقعیت هم همین است و به دلیل مواردی که گفت و محدود بودن واردات خودروهای کوپه به کشور، این دسته از خودروها معمولا در رده های قیمتی بالا طبقه بندی می شوند.

اما ما در اینجا سراغ 2 کوپه ای رفتیم که قیمت دست یافتنی تری دارند و اگر سری به بازار خودروهای دست دوم بزنید، می توانید با بودجه ای نچندان زیاد، یکی از این 2 را انتخاب کنید. تویوتا GT86 و کیا سراتو کوپ خودروهای مورد بحث ما هستند. کوپه هایی از برندهای شناخته شده بازار ایران، اما تعداد چشمگیری از آن ها به کشور وارد نشده است. البته واردات شان هم آنقدر کم نبوده که حالا به یک خودرو بد فروش و کم طرفدار تبدیل شوند. هریک از این 2 روحیه مخصوص خود را دارد.

کیا سراتو کوپ

سراتو کوپ

این نسل سراتو در کره با نام  k3 و در سایر بازارها با نام فورته شناخته می‌شود. طول، عرض و ارتفاع کوپ جدید بیشتر از قبل است و این تغییر ابعاد باعث شده تا عضلانی‌تر و حجیم‌تر از قبل به نظر برسد. نمونه چراغ‌های جلو با گرافیک جذاب و لامپ‌های LED، در مدل سدان هم قابل مشاهده است. اما سپر و جلو پنجره مدل کوپه به کلی تغییر یافته حس خشونت را بیشتر منتقل می‌کند. رینگ‌های اسپرت ۱۸ اینچی با طراحی خاص‌شان به همراه خط منحنی شکل پایین در‌ها و گلگیرهای عقب، زینت‌بخش نمای جانبی شده است.

کیا سراتو کوپ

بر خلاف سراتو کوپ نسل قبل که در نمای عقب از ضعف طراحی رنج می‌برد، زیباترین قسمت بدنه کوپ جدید بخش انتهایی و فرم خاص طراحی چراغ‌ها است. سپر حجیم عقب با یک دیفیوز بزرگ، شبرنگ‌های روی سپر و بالچه خوش‌فرم روی صندوق بار، دست‌به‌دست هم داده‌اند تا زیبایی این قسمت را تکمیل کنند. البته در این میان می‌توان به محل قرارگیری دوربین دید عقب روی باله انتقاد کرد. این محل قرارگیری دید مناسبی از فضای عقب را برای دوربین به ارمغان آورده، اما تا حدی به زیبایی طراحی قسمت عقب لطمه زده است. اما با تمام این تفاسیر، سراتو در نمای ظاهری هنوز هم خودرو خشنی نیست و در جذابیت و درندگی به پای رقیبی هم‌چون تویوتا GT86 نمی‌رسد.

کیا سراتو کوپ

کیفیت متریال کابین در این مدل جهش قابل توجهی داشته است. طراحی کنسول جلو شباهت زیادی با کنسول نمونه سدان دارد و طرح کربنی روی داشبورد جلوه اسپرت کابین را دوچندان کرده است. پوشش چرمی صندلی‌ها کیفیت مناسبی دارد و فرم اسپرت صندلی‌های جلو، در پیچ‌های تند به خوبی سرنشینان را در جای خود نگه می‌دارد.

کیا سراتو کوپ

اما این را هم باید در نظر داشت که صندلی ها همچون جی تی 86 اسپرت و هیجان انگیز نیستند. در فضای ردیف عقب، سراتو کوپ همواره برتر از سایر هم‌کلاسان خود بوده و مثل قبل فضای مناسبی (نسبت به یک کوپه اسپرت) را در اختیار سرنشینان ردیف عقب قرار می‌دهد. صندلی‌های این قسمت هم‌چون GT86 غیر قابل استفاده نیستند و هم‌چون جنسیس کوپه روی آنها احساس خفگی به سرنشینان دست نمی‌دهد. صندوق بار سراتو کوپ نیز با توجه به ماهیت کوپه و اسپرت آن فضای مناسبی دارد. صندوق بار بزرگ‌تر از قبل است و ورودی عریض‌تری دارد .محل نشیمنگاه راننده هم‌چون GT86 به زمین نزدیک نیست و پنجره‌های بزرگ جانبی باعث شده‌اند تا دید به اطراف مناسب باشد.

مشخصات فنی سراتو کوپ

سراتو کوپ عرضه شده در ایران با پسوند EX شناخته می‌شود و یک پیشرانه ۲ لیتری ۱۶ سوپاپ را در دل خود جای داده است. سقف توان پیشرانه به ۱۷۳ اسب‌بخار در دور ۶۵۰۰ می‌رسد. محور متحرک جلو از جذابیت سواری با کوپ کاسته و نمی‌گذارد از گشتاور ۲۰۹ نیوتن‌متری برای شیطنت در پیچ‌ها استفاده کنید. اما کشش خودرو خصوصا در دورهای بالا مناسب است و پیشرانه به خوبی از پس وزن ۱۳۵۰ کیلوگرمی بر می‌آید.

کیا سراتو کوپ

عملکرد گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک سراتو نمره قبولی را به خود اختصاص می‌دهد. در تعویض دنده‌ها و معکوس‌های ناگهانی هوشیار عمل می‌کند و تعویض دنده‌ها با آن کاملا نرم و بدون به اصطلاح لگد زدن به اتاق انجام می‌شود. با توجه به دیفرانسیل جلو بودن سراتو، هنگام ورود به پیچ‌های تند با سرعت‌های بالا، میل به انحراف و کم‌فرمانی قابل لمس است، اما در کل پایداری خودرو مناسب است و در تعویض خطوط با سرعت‌های بالا به راننده اطمینان می‌دهد. سواری سراتو کوپ نه نرمی یک سدان راحت را دارد، نه خشکی بیش از حد کوپه‌ای نظیر GT86 .

تویوتا GT86

تویوتا GT86

شکل و شمایل خشن و جذاب تویوتا GT86 و قیمت دست‌یافتنی این کوپه سربه‌راه، باعث شد تا در ایران استقبال مناسبی از این خودرو شود. اما متاسفانه سیاست‌های نامناسب شرکت واردکننده و اختلاف فاحش قیمت میان مدل‌های شرکتی و موجود در بازار آزاد باعث شد تا بازار GT86 درگیر حاشیه شود و واردات آن نسبت به قبل کاهش پیدا کند. علی رغم اینکه مشخصات فنی این کوپه جذاب اجازه می داد تا بعد از محدودیت های چند سال پیش نیز شرکت وارد کننده بتواند همچنان آن را به کشور عرضه کند،

تویوتا GT86

سرانجام واردات GT86 به ایران متوقف شد و هنوز هم جای خالی مدل 2018 آن به عنوان یک کوپه اکونومی و جذاب در بازار حس می شود. شرکت خودروسازی سوبارو در طراحی و ساخت این ماشین به تویوتا کمک کرده و موتور باکسر GT86 هم ساخت سوبارو است. ظاهر GT86 بسیار خشن است و خطوط تندوتیز ژاپنی تشکیل‌دهنده طراحی این خودرو هستند. از این جهت درست در نقطه مقابل سراتو قرار دارد و شکل و شمایل اش با نقشی که قرار است ایفا کند هماهنگ تر است.

تویوتا GT86

با نگاهی به بدنه این خودرو، کاملا به ذات اسپرت آن پی خواهید برد و حس می کنید یک سامورایی است که همین الان از مسابقات خیابانی توکیو آمده. این خودرو در 2 گونه کلاسیک و اسپرت به کشور وارد شد که مدل اسپرت، از کیت اسپرت بدنه بهره می‌برد که زیبایی آن را دوچندان کرده است. از مهم‌ترین عناصر این بادی‌کیت می‌توان به باله بزرگ عقب اشاره کرد که بیننده را به یاد میز اتو می‌اندازد!

تویوتا GT86

کابین GT86 کوچک و جمع‌وجور است. کنسول جلو و صفحه کیلومترشمار به همراه صندلی‌های اسپرت دربرگیرنده، کاملا حس رانندگی با یک کوپه اسپرت را به سرنشین منتقل می‌کنند. هم‌چنین خشکی سواری و محل قرارگیری سرنشینان و موقعیت نزدیک آنها به زمین، به ویژگی‌های اسپرت GT86 دامن زده‌اند. یکی از هیجان‌انگیزترین قسمت‌های کابین، کنسول وسط است که دکمه استارت روی آن نصب شده. پدال‌های آلومینیومی و قطعات نقره‌ای داخل کابین هم جلوه اسپرت کابین GT86 را دوچندان کرده‌اند.

تویوتا GT86

از نظر فضای کابین انتظار زیادی از این کوچولو خشن نداشته باشید. فضای ردیف عقب بسیار تنگ و ناراحت است و از این نظر نسبت به سراتو راحتی کمتری را به سرنشین می دهد، صندلی‌های جلو اما از نظر فضای پا و سر مشکلی ندارند. البته افراد بلندقامت در مسیرهای طولانی با GT86 کمی دچار مشکل خواهند شد.

مشخصات فنی تویوتا GT86

GT86 برخلاف ظاهر غلط‌اندازش، از یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری بهره می‌برد که قادر است حدود ۲۰۰ اسب‌بخار قدرت تولید کند و 7 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد. سواری GT86 با توجه به ذات اسپرت آن خشک و پرتکان است. رانندگی با این کوپه محور عقب بسیار هیجان‌انگیز است و برای لذت بیش‌تر، این کوپه جذاب با گیرباکس ۶ سرعته دستی نیز عرضه شده (تعداد GT86 های دنده‌ای موجود در کشور انگشت‌شمار است).

تویوتا GT86

پیشرانه کوچک GT86 شاید از نظر قابلیت‌های فنی جلو جنسیس سر خم کند، اما از نظر مصرف سوخت خودرویی اقتصادی و باصرفه است، که در ۱۰۰ کیلومتر فقط ۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند. GT86 شاید هم‌چون جنسیس سرکش نباشد، اما به راننده های آماتور نیز اجازه می دهد تا با دود کردن لاستیک های عقب سر پیچ‌ها خنده به لبشان بیاید و از رانندگی لذت ببرند. هم‌چنین انعطاف فوق‌العاده این کوپه ژاپنی برای ارتقاء فنی و تیونینگ باعث شده تا بیش‌تر تیونرها سراغ آن بروند.

تویوتا GT86

پیشنهاد نهایی:

GT86 شاید کوپه تندوتیز و چابکی نباشد، اما راحتی رانندگی با آن و محور عقب بودنش به راننده‌های تازه‌کار هم این اجازه را می‌دهد تا حتی در میدان‌های شهر هم بتوانند از خارج کردن قسمت عقب از مدار و دود کردن چرخ‌های عقب لذت ببرند. از سوی دیگر سراتو کوپ علی رغم اینکه ظاهرش از نظر جذابیت به پای جی تی نمی رسد و به دلیل محور جلو بودن نمی توانید با آن شیطنت کنید و تجربه رانندگی اسپرت داشته باشید، کابین جادارتر و صندوق بار قابل استفاده تری نسبت به GT86 و از نظر تنوع امکانات نیز گزینه مطلوب تری به نظر می رسد.

نوشته: میلاد میرعابدینی

مقایسه پژو 2008 و چری تیگو7 / عاقبت نسیه فروشی!

محبوبیت در بازنشستگی!/ بررسی کیا ریو به عنوان یکی از خودروهای دست دوم پرطرفدار

مقایسه پورشه ماکان توربو پرفرومنس پکیج و آلفارومئو استلویو کوادروفولیو/ حق نداری معمولی باشی!

هایما S7 پلاس چه تغییراتی را تجربه کرده است؟

مقایسه چری تیگو7 و زوتی کوپا توربو / پرچمداران چینی در بازار ایران

رقابت چینی ها در آسمان هفتم/ مقایسه چری تیگو7 و بی وای دی S7

فرزند مترقی جک در یک قدمی بازار/ بررسی فنی جک S7 در آستانه ورود به ایران

رنج روور به زبان چینی!/ بررسی فنی دامای X7

400 کیلومتر تست و بررسی میدانی بی وای دی S6 در شهر و جاده/ از کویر کرمان تا کوهستان دیزین

تعریف جناب S7 از واژه لوکس/ مروری بر ویژگی های شاسی بلند جدید بی وای دی

چری تیگو7 جدید چه تفاوت هایی با قبل دارد؟

تولید و نصب قطعات سفارشی پژو 2008

پژو 2008 و سیتروئن c3، یکه تازان میدان کیفیت

جامع ترین کالبدشکافی پروژه تولید پژو 301 / بازخوانی یک قصه ناتمام!

تست و بررسی پژو 508 محصول جدید ایکاپ در جاده چالوس/شیر فرانسه در سیاه بیشه

مدرن سازی میانه بازار/ مقایسه چری آریزو۵، بسترن B30، برلیانس H330 و جک J4

3 تفنگدار/مقایسه چانگان CS35، هایما S5 و جک S3

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی