تابستان است و فصل کانورتیبل ها. در عین حال که از هوای آفتابی لذت می برید، می توانید از هیجان رانندگی و صدای گوشنواز سوپراسپرتی هم که سوار هستید، نهایت لذت را ببرید. بحث ما سوپراسپرت های روباز هستند که در دنیای مدرن امروزی تعداد آنها انگشت شمار است ولی در این میان، مک لارن […]
به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو
دلیل انتخاب یک سوپر رودستر، صرفأ سرعت و شتاب نیست. خریدار یک سوپر رودستر به دنبال چیزی فراتر از اینهاست. بلکه خریدار این سبک از خودرو به دنبال تجربه جدیدی است. تا با محیط اطرافش اجین شود، بوی شکوفه های بهاری را استشمام کند، دستش را در باد خنک بهاری نوازش دهد و از منظره اطرافش لذت ببرد.
اختلاف این دو مدعی مدرن و کلاسیک، حدود نیم قرن است و در طول این نیم قرن به وضوح می توانید تفاوت را احساس کنید. سقف جمع شونده شیشه ای 720S مجهز به فناوری الکتروکرومیک در عرض تنها 11 ثانیه باز/بسته می شود. ضمن که در عبور از برجستگی ها فرو رفتگی های سطح مسیر، عملکرد قابل قبولی دارد. این درحالیست که شاسی کبرا 427 در عبور از مسیرهای مشابه همانند ژله تکان می خورد. البته داریم از عصری صحبت می کنیم که نیروی رو به پایین و مقاومت پیچشی شاسی مورد بحث نبود.
شایان به ذکر است که کبرا 427 مورد بحث، نسخه اصلی نیست و از چرخهای بزرگتر 18 اینچی به جای 15 اینچی بهره می برد. در زیر بدنه این کبرا نیز شاسی نردبانی قرار دارد که با سازه لوله چهار اینچی کبرا اصلی، تفاوت بسیاری دارد.
این نسخه یک رپلیکا از کبرا اصلی تحت نظر کارول شلبی است. زیر کاپوت کشیده آن، موتور هشت سیلندر هفت لیتری خفته است که نیروی تولیدی را از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی به اکسل عقب با دیفرانسیل با لغزندگی محدود منتقل می کند و عاری از هر گونه تجهیزات و سیستم های الکترونیکی رانندگی است. تا خطاهای راننده را کنترل و یا جبران کند. این کبرا با قیمت پایه 73 هزار پوند قابل خریداری بوده که در مقایسه با نسخه های اصلی کبرا با قیمت های چند میلیون دلاری بسیار ارزنده به نظر می رسد.
اما آیا کبرا فقط برای رانندگی مهیج ساخته شده است؟ صد البته که نه. در کنار 720S، کبرا یک آنتی مکلارن به نظر می آید اما در زمان خودش و نیم قرن پیش تر از این سوپر رودستر مدرن، برای مسابقه طراحی شده بود. کبرا در عصر خودش، از سال 1965 تا زمان ورود پورشه 959 به بازار، با شتاب صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت در تنها چهار ثانیه، سریعترین خودرو دنیا بود و به مدت 20 سال، یکه تازی کرد! کبرا، 485 اسب بخار نیرو داشت که 100 اسب بخار بیشتر از فراری دایتونا بود. کارول شلبی در زمان خودش برای افرادی که برای آزمایش رانندگی با کبرا می آمدند، یک اسکناس 100 دلاری را روی داشبورد می چسباند تا اگر می توانستند آنرا بردارند.
گذر زمان، پرسپکتیو ما از کبرا را تغییر داده است. پیشرفت تکنولوژی در طول این 54 سال باعث شده تا این سوپر رودستر که روزی روزگاری، یکه تاز سریعترین ها و نیرومندترین ها بود، حالا به عنوان یک اسطوره به تاریخ بپیوندد زیرا با رقبای قدری از ایتالیا، آلمان و بریتانیا روبرو است.
مکلارن 720S یکی از مدعیان بهترین سوپر رودستر عصر حاضر است که علاوه بر سرعت و شتاب، از پیشرفته ترین تکنولوژی های صنعت خودروسازی در سال 2019 بهره می برد. شاسی فیبر کربنی 720S اسپایدر به استحکام نسخه کوپه است و با وجود سقف متحرک الکتروکرومیک، فقط 49 کیلوگرم از همتای کوپه خودش سنگین تر است. آمار و ارقام 720S اسپایدر شاید دهان پر کن باشد اما خیلی “کبرا” نیست!
این تست در منطقه فینیکس و در جاده های پر پیچ و خم آپاچی انجام شد که می توان آنرا از حیث پیچ و خم ها، با جاده های آلپ مقایسه نمود. حقیقتأ در دست گرفتن فرمان 720S اسپایدر و مشاهده کبرا از عقب در حین شنیدن غرش موتور مدرن این بریتانیایی بسیار لذت بخش تر است مخصوصأ صدای زوزه توربوشارژر ها به هنگامی که وارد مدار می شوند. اما در کبرا چنین نیست و با فشردن پدال گاز، بدون تأخیر، همه نیرو و گشتاور در اختیار راننده قرار می گیرد.
برای رانندگی با کبرا، حقیقتأ باید یک راننده ماهر باشید. نه دستیار الکترونیکی و نه دستیار فرمان و هیچ سیستم کمکی ای وجود ندارد که اشتباهات راننده را اصلاح کند. ضمن اینکه کلاچ بسیار سفت است. وقتی که از روی صندلی راننده کبرا، روی صندلی راننده مکلارن قرار می گیرید متوجه آسوده تر بودن همه چیز می شوید. سقف به آرامی و بی سر و صدا باز/بسته می شود و دید به اطراف برای یک سوپراسپرت در این کلاس، بسیار فراتر از انتظار است. به وضوح می توان استحکام بیشتر شاسی را مخصوصأ در عبور از پیچ ها در مکلارن احساس نمود.
تعادل بدنه و همچنین کنترل شاسی، بی نظیر است. 720S عملکرد بسیار دقیقی دارد و می توانید با خیالی آسوده مطمئن باشید که سیستم های کمکی الکترونیکی، تمامی اشتباهات شما را اصلاح می کنند تا همه چیز برای شما آسوده شود.
وقتی که محفظه موتور هر دو سوپر رودستر را بالا می زنید به وضوح می توانید به فاصله زمانی نیم قرن بین آنها پی ببرید. کبرا یک پیرمرد با دل جوان است. همه چیز ظاهری کلاسیک دارد و در معرض دید قرار دارد. موتور هفت لیتری کبرا، اصیل و خالص است. این موتور همانند کاراکتر Wreck it Ralph به سرعت و با قدرت تمام، سیلندرها را بالا و پایین می کند. همه چیز در کبرا دارای صدای مکانیکی است، صدایی که این روزها در تمامی خودروها جای خالی اش احساس می شود. در سوی مقابل، کابین مکلارن یک ته بوی شیمیایی دارد که در همه خودروهای مدرن می توان استشمام نمود.
در مکلارن 720S بر روی یک صندلی شیب دار می نشینید و پیش رو شما یک شیشه بزرگ و منحنی قرار دارد. اما در کبرا، صاف تر بر روی صندلی می نشینید و در جایگاهی عقب تر از صندلی مکلارن قرار می گیرید. پیش رو راننده کبرا، شیشه کوتاه و صافی قرار دارد که فریم باریکی بهره می برد. در جلوتر از این شیشه، کاپوت کشیده و کوتاهی قرار دارد که برخلاف خودروهای امروزی، راننده می تواند بخشی از آنرا ببیند.
وقتی که با کبرا با سرعت های بالا رانندگی می کنید، کار را برای شما سخت تر می کند. پیچش بدنه و فقدان سیستم های کمکی، آن چیزی نیست که از یک سوپر رودستر سریع و مهیج انتظار دارید اما حداقل امر اینست که سوار بر کبرا در هر جایی که باشید می توانید جولان دهید و دیده شوید.
از سوی دیگر، 720S ظریف تر و پخته تر به نظر می رسد. کمک فنرها عملکرد معقولی دارند و واکنش پدال گاز آنی و سریع است. عملکرد فرمان و پدال های گاز و ترمز نیز کاملأ بی نقص بوده و دقیقأ همانطوری است که راننده انتظار دارد. در مکلارن 720S نیازی نیست که به رانندگی تان دقت کنید، بلکه می توانید از رانندگی لذت ببرید و به زیبایی منظره اطرافتان دقت کنید.
در عبور از ناهمواری های مسیر، طبیعتأ کبرا به دلیل ارتفاع بیشتر از سطح زمین، راحت تر این کار را انجام می دهد اما این کار برای مکلارن با دماغه کوتاه و اسپویلر زیر سپر، دشوار تر است. اما دماغه مکلارن با فشردن یک دکمه بالا می آید و این مشکل را تا حدی برطرف می کند. وقتی که زیر مکلارن با سطح مسیر ناهموار برخورد می کند، کابین با تکان های شدید و صدای دلخراشی همراه است که بی شک مالک اش را نگران می کند. اما همین اتفاق برای کبرا، این حس را به سرنشینان القا می کند که خودرو در حال فروپاشی است! اما حقیقتأ رانندگی با سوپر اسپرت ها در مسیرهای ناهموار هم لذت خاص خودش را دارد و یک نوع ماجراجویی جدید و متفاوت به شمار می رود!
در حال نزدیک شدن به پایان این تست هستیم و باید ببینیم که آیا کبرا قصیرالجثه و سالخورده می تواند همپای مکلارن 720S اسپایدر مدرن بتازاند یا خیر. مکلارن 710 اسب بخاری به لطف سود جستن از تکنولوژی روز، دارای مصرف سوخت حدود 12 لیتر در یکصد کیلومتر است درحالیکه کبرا با تکنولوژی های قدیمی موتور هفت لیتری اش، تشنه بنزین است. با مصرف سوخت 18 لیتر در یکصد کیلومتر، باید لحظه به لحظه حواستان به نشاندهنده مصرف سوخت باشد.
باید اذعان داشت که هر دو سوپر رودستر علیرغم نیم قرن فاصله زمانی، احساس بسیار خاص و منحصر به فردی را به راننده گان خود هدیه می دهند که چنین ویژگی را در کمتر خودرویی می توان احساس نمود. همانطور که کبرا در زمان خودش یک اسطوره بود، مکلارن هم در عصر حاضر یک اسطوره است.
» جدول مشخصات
مکلارن 720S | کبرا 427 | |
قیمت مدل تست شده | 246 هزار و 990 پوند | 84 هزار و 950 پوند |
موتور | 8 سیلندر تویین توربو / 3994 سی سی حجم | 8 سیلندر خورجینی / 6997 سی سی حجم |
قدرت | 710 اسب بخار | 520 اسب بخار |
گیربکس | 7 سرعته دو کلاچه / محور محرک عقب | 5 سرعته دستی / محور محرک عقب |
شتاب 0 تا 100 | 2.9 ثانیه | 4 ثانیه |
حداکثر سرعت | 341 کیلومتر بر ساعت | 257 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 12.2 لیتر در یکصد کیلومتر | 18.8 لیتر در یکصد کیلومتر |
وزن | 1468 کیلوگرم | 1215 کیلوگرم |
دیدگاه خود را بنویسید