سیاست ارزی دولت، ریشه بروز چالش در صنعت خودرو

وزارت صمت در ارتباط با موضوع صنعت بسیار منفعلانه عمل می‌کند و بیشتر انرژی خود را بر روی تجارت معطوف کرده است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

سامان فیروزی مدیرعامل کرمان موتور اظهار کرد: متأسفانه وزرت صمت و شخص وزیر تمام تلاششان را بر روی کنترل تجارت و مدیریت صادرات و واردات کشور گذاشته و تقریباً از صنعت غافل شده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان بیان کرد: تلاش کردیم مشکلاتی را که بیشتر درباره کمبود نقدینگی ناشی از تحمیل سیاستهای ارزی سال گذشته و قیمت گذاریهای دستوری و نرخ ارز بود و رییس‌کل بانگ مرکزی اطلاعات کاملی از آنها نداشت مطرح کنیم

این مقام مسئول شرکت کرمان موتور افزود: جناب همتی نیز با روی گشاده به تمام مشکلات گوش کرده و قول دادند همه تلاش خود را برای رفع این معضلات به‌کار ببندند.

وی در ارتباط با ریشه مشکلات به وجود آمده برای فعالان صنعت خودرو کرمان نیز گفت: ریشه تمامی مشکلات از سیاست‌های ارزی دولت در سال گذشته و انفعال وزارت صنعت که اساسا باید از تولیدکنندگان حمایت کند نشأت می‌گیرد.

فیروزی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون تمام انرژی ما صرف عمل به تعهدات و دستورالعمل‌های وزاتخانه که سال گذشته درباره قیمت خودروهای پیش‌فروش شده بود و پرداخت مابهالتفاوتهای نرخ ارزی شد که به ما تحمیل گردید.

مدیرعامل کرمان موتور بیان کرد: به همین دلیل اکنون دیگر توان و نقدینگی برای ادامه کار در خودروسازان استان کرمان وجود ندارد و ما به جناب همتی اعلام کرده‌ایم اگر طی یک ماه آتی نقدینگی موردنیاز به صنعت خودرو کرمان تزریق نشود مجبور به تعطیلی و بیکاری بیش از ۱۰ هزار نیروی کار مستقیم هستیم.

جک کرمان موتور

گزارش خودرو

وی با اشاره دوباره به اینکه بخش بزرگی از بحران امروز خودروسازان به دلیل تصمیم‌های دولت در سال گذشته است اظهار کرد: بااین‌وجود وزارت صمت بعد از معلق کردن تمام آیین‌نامه های فروش و پیش‌فروش؛ از ابتدای سال ۹۸ تاکنون حتی یک مجوز برای پیش فروش بر اساس دستورالعمل جدید ابلاغ نکرده است.

فیروزی ادامه داد: هم‌اکنون کمیته‌ای در وزارت صمت وجود دارد که اعضای اصلی آن معاونت امور صنایع وزارت صمت، رییس سازمان حمایت و معاونت بازرگانی وزارت صمت هستند، که تمامی مجوزها باید از سوی این کمیته تصویب شود، بااین‌وجود در طی ماه‌های اخیر هیچ مصوبه‌ای از این کمیته خارج نشده است، گویا هدف این کمیته متوقف کردن تولید است.

وی تصریح کرد: این کمیته حتی نظر منفی هم نمی‌دهد و فقط تصمیم‌گیری را از جلسه‌ای به جلسه دیگر به تعویق می‌اندازد.

مدیرعامل کرمان موتور در بخش دیگری نیز با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بازار بین ۳۰ تا 50 درصد نقدینگی خودروسازان را تأمین می‌کرد گفت: طی یک سال گذشته با توجه به وضعیت بازار و همچنین رشد نرخ ارز نقدینگی موردنیاز تولید تا 25 بربر افزایش داشته است، وضعیت بازار هم که مشخص است، حال سؤال اینجا است بدون تزریق نقدینگی کدام بانک یا موسسه مالی می‌تواند این میزان نقدینگی را تأمین کند؟

سامان فیروزی همچنین گفت: یکی دیگر از مشکلات ما با وزارت صمت پرداخت ما به تفاوت نرخ ارز است. درحالی‌که ما به‌عنوان خودروساز انتظار داریم وقتی دولت به‌صورت دستوری قیمت خودرو را تعیین می‌کند و این قیمت بسیار کمتر از قیمت تمام شده برای خودروساز است، می‌تواند حداقل با هماهنگی بانک مرکزی ما به تفاوت نرخ ارز را برای خودروهای تحویل شده در نیمه اول سال گذشته را از خودروساز دریافت نکند. متأسفانه در طی یک سال گذشته خودروسازان از یک سو خودرو را با زیان فروختند، از سوی دیگر ما به تفاوت نرخ ارز را برای خودرویی که با زیان فروخته‌شده است نیز پرداخت کردند. مشخص است که در چنین شرایطی درگیر توانی برای تولید باقی نخواهد ماند.

وی در انتها نیز گفت: ما به رییس‌کل بانک مرکزی اطمینان داده‌ایم در صورت تزریق نقدینگی می‌توانیم طی یک سال مشکلاتمان را برطرف کنیم و رقم پرداختی را به دولت بازگردانیم، ایشان هم قول داده‌اند تمام توان خود را برای کمک به خودروسازان استان کرمان شبیه آنچه سال گذشته برای ایران‌خودرو و سایپا انجام شد را به‌کارگیرند.

انتهای پیام/

تا چه زمانی قرار است مدیران خودروسازها، بالاجبار خودرو را زیر قیمت بفروشند؟

برگزاری مسابقه عکاسی توسط کرمان موتور

جک T8 محصول جدید کرمان موتور/ آتش کرمان موتور در خاکستر تحریم

جزییات طرح فروش اقساطی (مشارکت در تولید) محصولات کرمان موتور منتشر شد

تعمیرگاه تخصصی بهنام چری داتیس MVM x22 آمیکو

جک کرمان موتور

نظر شما !!