پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

طرح ترافیک

چند درصد تهرانی ها از طرح کاهش آلودگی هوا بی خبرند؟

نتایج نظرسنجی نشان داد 75.6 درصد از کل پاسخگویان از طرح کاهش آلودگی هوا اطلاع داشتند اما 15.7 درصد از افرادی که خودرو دارند از این طرح اطلاعی ندارند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو طبق نظر سنجی مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) درخصوص «نگرش مردم شهر تهران پیرامون معاینه فنی خودرو» بیش از […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲۳ شهریور ۱۳۹۸

نتایج نظرسنجی نشان داد 75.6 درصد از کل پاسخگویان از طرح کاهش آلودگی هوا اطلاع داشتند اما 15.7 درصد از افرادی که خودرو دارند از این طرح اطلاعی ندارند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

طبق نظر سنجی مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) درخصوص «نگرش مردم شهر تهران پیرامون معاینه فنی خودرو» بیش از 60 درصد پاسخگویان با برخورد شدید پلیس با خودروهای فاقد معاینه فنی، افزایش جریمه و هم‌چنین اِعمال شرایط سخت نسبت به ضوابط معاینه فنی موافق‌ هستند.

60.4 درصد از پاسخگویان نیز خواستار تغییر قانون معافیت 4 ساله خودروهای صفرکیلومتر از معاینه فنی و کارشناسی آن بر اساس واقعیت‌های روز و کاهش سن معاینه فنی هستند.

گزارش اجمالی این نظرسنجی به شرح زیر است:

2031 نفر در این نظرسنجی شرکت کرده و شیوه گردآوری اطلاعات به‌ صورت تلفنی و جامعه آماری طرح شامل همه مردان و زنان 25 سال به بالای شهر تهران بود. از کل پاسخگویان 50.3 درصد مرد و 49.7 درصد زن بوده‌اند.

بخشی از پرسش‌های این نظرسنجی درباره طرح کاهش آلودگی هوا است. فاز نخست این طرح از شهریور 95 و فاز دوم آن از آذر 97 آغاز شد و بر اساس فاز دوم، معاینه فنی همه خودروها در سراسر شهر تهران در همه روزهای سال و در همه ساعات شبانه‌روز توسط دوربین‌ها کنترل می‌شود و خودروهایی که معاینه فنی ندارند هر روز 50 هزار تومان جریمه می‌شوند.

نتایج نظرسنجی نشان داد 75.6 درصد از کل پاسخگویان از طرح کاهش آلودگی هوا اطلاع داشتند اما 15.7 درصد از افرادی که خودرو دارند از این طرح اطلاعی ندارند.

طبق یافته‌های نظرسنجی حاضر، اجرای طرح کاهش و کنترل مکانیزه معاینه فنی خودرو توسط دوربین‌ها، ازنظر 50.8 درصد از پاسخگویان به میزان زیاد در کاهش آلودگی هوای شهر تهران موثر است.

62.6 درصد از پاسخگویان با برخورد شدید پلیس با خودروهای فاقد معاینه فنی و افزایش جریمه نسبت به این‌گونه خودروها موافق‌اند.

همچنین 56.1 درصد از کل پاسخگویان و 60.1 درصد از کسانی که خودرو دارند با اِعمال شرایط سخت نسبت به ضوابط معاینه فنی وسایل نقلیه و حدود مجاز آلایندگی در مراکز معاینه فنی موافق‌ هستند.

نظرسنجی از شهروندان تهرانی درباره «هدف استفاده از خودرو» نشان داد 54.2 درصد از پاسخگویان در مواقع ضروری، 36.4 درصد از پاسخگویان برای تردد روزانه در شهر تهران و 9.5 درصد از پاسخگویان برای کسب درآمد از خودرو استفاده می‌کنند. مردان بیشتر از زنان برای کسب درآمد و تردد روزانه در سطح شهر و زنان بیشتر از مردان در مواقع ضروری از خودروی خود استفاده می‌کنند.

ارزیابی دیدگاه پاسخگویان در خصوص «تغییر قانون معافیت 4 ساله خودروهای صفرکیلومتر از معاینه فنی بر اساس واقعیت‌های روز» نشان داد 60.4 درصد از پاسخگویان با تغییر قانون معافیت 4 ساله خودروهای صفرکیلومتر از معاینه فنی و کارشناسی آن بر اساس واقعیت‌های روز و کاهش سن معاینه فنی موافق‌ اند.

توزیع پاسخگویان برحسب «اطلاع و استفاده از سامانه پیامکی 2000112» نشان داد از بین کسانی که برای گرفتن گواهی معاینه فنی به مراکز معاینه فنی خودرو مراجعه کرده‌اند 79 درصد بیان کرده‌اند از سامانه پیامکی 2000112 که طول صف و مدت انتظار در مراکز معاینه فنی را اعلام می‌کند اطلاعی ندارند. فقط 21 درصد از پاسخگویان از این سامانه پیامکی اطلاع دارند. 52 درصد از پاسخگویانِ مطلع از سامانه پیامکی 2000112 بیان کرده‌اند از این سامانه استفاده نمی‌کنند.

توزیع پاسخگویان برحسب «میزان اطلاع و استفاده از سیستم نوبت‌ دهی آنلاین از طریق سایت ستاد معاینه فنی خودرو» نشان داد 77.9 درصد از پاسخگویان گفته‌اند از سیستم نوبت‌ دهی آنلاین اطلاعی ندارند و فقط 22.1 درصد گفته‌اند از این سیستم اطلاع دارند. 54.3 درصد از پاسخگویانِ مطلع از سیستم آنلاین نوبت‌ دهی بیان کرده‌اند تاکنون از این سیستم جهت تعیین وقت قبلی برای مراجعه به مراکز معاینه فنی استفاده نکرده‌اند.

انتهای پیام/

ادعای درآمد زایی شهرداری از اجرایی کردن طرح جدید تنها یک نظر شخصی است

مالکان خودروهای هیبرید توجه کنند/ خودروهای هیبرید در چه صورت از تخفیفات طرح ترافیک بهره مند می شوند؟

با جزئیات تسهیلات طرح کنترل آلودگی هوا آشنا شوید

افزایش 15 درصدی پلاک مخدوشی ها از زمان آغاز طرح کاهش آلودگی هوا

عوارض ورود غیرقانونی به طرح زوج و فرد 97 حذف می شود

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • اهالی منطقه طرح آلودگی هوا | 01/07/1398 در 10:02

    این ساعتبندی کردن طرح آلودگی هوا واقعا برای ما که در آن منطقه زندگی می کنیم مشکل ساز شده هر روز بخاطر نیم ساعت برای من ورود به طرح منظور می شود باید نیم ساعت در اتوبانها علاف بچرخیم تا ساعت 5 شود بعد وارد طرح شویم و بعد هم ترافیک و غیر چراکه همه سعی می کنند 5 بدازظهر به بعد وارد شوند ترافیک خیلی زیاد می شود باید حداقل یکبار خارج شدن صبح یکبار ورود صبح را به اختیار اهالی منطقه بگذارند نه با محدودیت و آزار از طرفی ما فقط 5شنبه ها می توانیم بازار روز برویم و خرید خانه را انجام دهیم که آن هم تا ساعت 13 طرح شده . ما اهالی منطقه طرح ترافیک با 5 شنبه ها و همچنین ساعتی شدن ورود و خروج مشکل داریم ولی شهرداری بخاطر پول درآوردن و جریمه به ما ظلم می کند هیچ مقام پاسخگویی هم وجود ندارد

کیوسک مطبوعاتی