پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید خودرو

کوچک سازی خودروسازان کلید خورد/ رنو و پژو دیگر جایی در ایران ندارند

به گفته وزیر صمت در خصوص موضوع نحوه واگذاری خودروسازان ابتدا کوچک سازی و سبک سازی می شوند سپس مورد واگذاری قرار خواهند گرفت. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص نحوه واگذاری خودروسازان اظهار کرد: در این خصوص قصد داریم که ابتدا به امر خودروسازان را […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۲۴ شهریور ۱۳۹۸

به گفته وزیر صمت در خصوص موضوع نحوه واگذاری خودروسازان ابتدا کوچک سازی و سبک سازی می شوند سپس مورد واگذاری قرار خواهند گرفت.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص نحوه واگذاری خودروسازان اظهار کرد: در این خصوص قصد داریم که ابتدا به امر خودروسازان را کوچک کنیم سپس واگذار شوند این موضوع که خصوصی‌ سازی‌ های قبلی به چه نتایجی منجر شده بحث جداگانه‌ای است. اینکه مشکل دارند و هیچ کس از آن راضی نیست شکی در آن نیست، دولت علاقه‌ای به بنگاهداری ندارد.

وی در این راستا تشریح کرد: خودرو و قطعه‌سازی یک مجموعه به هم پیوسته است پس نباید گفت فقط سایپا و ایران خودرو را شامل می‌شود. ما ابتدا اعلام کردیم که این شرکت‌ها نباید اموال و املاک غیرتولیدی داشته باشند و دلیل ندارد که این شرکت‌ها یا زیر مجموعه آن ها ملک بخرند، همچنین مادامی که این شرکت‌ها مشکل سرمایه در گردش دارند، لزومی ندارد شرکت دیگری تاسیس کنند. وقتی بخش خصوصی قطعه‌سازی دارد دیگر لزومی ندارد آنها دوباره چنین واحدی را ایجاد کنند این دو شرکت آنقدر بزرگ شدند که اکنون مشکلات زیادی را به وجود آورده‌اند.

این مقام مسئول در خصوص سبک سازی و کوچک سازی خودروسازان اظهار کرد: لازم به ذکر است که ما سبک‌ سازی خودروسازان را شروع کردیم و در نهایت خود آنها را واگذار خواهیم کرد. مجوزهای قانونی آن را از وزارت اقتصاد گرفته‌ایم اما اگر الان با این وضعیت واگذار شوند به سرنوشت واگذاری‌های قبلی دچار خواهند شد. نکته دیگر این است که واگذاری باید به اهل صورت بگیرد. چون در برخی خصوصی‌سازی‌ها مالکیت به فردی واگذار شده که فقط مبلغ تعیین شده را پرداخت کرده که این درست نیست، باید تخصص و علاقه وجود داشته باشد.

رحمانی در ارتباط با تعامل با خودروسازان به نام خارجی تصریح کرد: در حوزه خودرو یکسری مباحث تکنولوژی نیز مطرح است ما باید با برخی شرکت‌های پیشرو در این صنعت ارتباط داشته باشیم اما با نگاه برد – برد. به طور مثال رنو با هر دو خودروساز اصلی ما شریک بود، مشخص است که برای این شرکت هیچ رقابتی ایجاد نمی‌شود. من به آقایان گفتم هر شرکت از یک کشور همکار پیدا کنند اینطور یک رقابت سالم ایجاد می‌شود. من حتی این موضوع را به سفیران کشورمان در کشورهای هدف اعلام کردم، البته ما ملاحظات دیگری هم داریم. نباید فراموش کرد شرکت‌های رنو و پژو خیلی بد با ما رفتار کردند، خلاف تعهدات و هرگونه اصول همکاری و بازرگانی، در واقع هیچ شریکی با شریکش اینگونه رفتار نمی‌کرد. آنها فکر می‌کنند که وضعیت همیشه اینگونه خواهد ماند، ما به آنها گفتیم که بروند و دیگر هم برنگردند یعنی اگر تحریم هم برداشته شود اینها جایی ندارند. در دوره قبل با وجود قرارداد ۱۰ ساله با امضای دو رئیس جمهور، ترک قرارداد کردند و با اصلاح ساختارها در آینده شریک خارجی بهتری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: با همکاری مشترک و از طریق توان داخل، خودروهای جدید به بازار خواهند آمد که ظرفیت صادرات نیز دارند. البته همکاری مشترک دو شرط دارد؛ استفاده از توان داخل و صادرات محصول که این را باید شرکت خارجی متعهد شود نه شرکت مشترک. تجربه نشان داده در شرکت مشترک نهایتا ما باید دنبال صادرات برویم، اگر به پژو می‌گفتیم که باید از شبکه خود ۲۰ درصد را صادر کنی وضعیت ما اکنون متفاوت بود.

انتهای پیام/ منبع: ایلنا

خودروسازان در مسیر خصوصی سازی

عدم امکان واگذاری بخشی از سهام خودروسازان چیست؟

تشریح 14 اقدام وزارت صمت برای اصلاح صنعت خودرو از زبان دستیار ویژه وزیر

واگذاری کامل خودروسازان تا سال 99

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی