پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید خودرو

کمبود نقدینگی عامل افت تولید خودروسازان در سال جاری

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: کمبود نقدینگی عامل اصلی افت قابل توجه تولید خودرو نسبت به سال گذشته است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص اوضاع تولید خودرو در کشور اظهار کرد: کمبود نقدینگی موجب شد تا هم اکنون شاهد افت تولید قابل توجه 22 درصدی نسبت […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۲۷ شهریور ۱۳۹۸

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: کمبود نقدینگی عامل اصلی افت قابل توجه تولید خودرو نسبت به سال گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص اوضاع تولید خودرو در کشور اظهار کرد: کمبود نقدینگی موجب شد تا هم اکنون شاهد افت تولید قابل توجه 22 درصدی نسبت به سال گذشته باشیم طبق مکاتبه ای که انجمن خودروسازان با معاون اول رئیس جمهور انجام داده این موضوع مطرح شد که در زمان قیمت گذاری توسط شورای رقابت و هم با توجه به تکلیف وزیر صمت در ستاد تنظیم بازار برای فروش خودرو با قیمت‌ها قبلی زیان‌های سنگینی به دو خودروساز کشور وارد شد. در ادامه دستورات قیمتی که توسط وزارت صمت به شرکت‌های خودروساز تلکیف شد به ضعیف شدن توان مالی خودروسازان انجامید.

کمبود قطعه تنها عامل وجود خودرو ناقص کف کارخانه ها

این فعال صنعت خودرو با اشاره به وضعیت خودروهای ناقص کف کارخانه ها تشریح کرد: حدود 140 تا 150 هزار دستگاه خودرو ناقص هم اکنون در کف کارخانه وجود دارد که وجود این تعداد خودرو ناقص، به دلیل کمبود قطعه است و قطعه‌سازان نیز از خودروسازان طلب دارند. در مقابل نیز خودروسازان دچار مشکلات مالی است و به همین دلیل امکان رسیدن قطعات به خودروسازان وجود ندارد. 2 قانون در این زمینه وجود دارد که طبق ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه تبصره ۱ و اصل ۴۴ بند ۹۰ اگر دولت به هر دلیلی قیمت کالایی را کمتر از قیمت واقعی تعیین کرد باید کمک زیان به آن تولیدکننده بدهد.

فروش اموال مازاد غیر مولد خودروسازان

نعمت بخش در خصوص فروش اموال مازاد خودروسازان توضیح داد: یکی از راه‌های دیگر تامین نقدینگی خودروسازان فروش اموال مازاد و غیر مولد خودروسازان است. اما فروش این اموال به صورت سریع قابل انجام نیست و باید با قیمت مناسب فروش صورت پذیرد. یکی از دلایل اصلی کاهش تولید خودرو تامین نقدینگی است و باید این مشکل برطرف شود. زمانی که وام در اختیار خودروسازان قرار گرفت رشد تولید داشتیم و توانستیم قطعات لازم را تامین کنید. دلیل خرید برخی از این اموال مازاد توسط خودروسازان قابل دفاع است اما در این میان از برخی موارد نیز نمی‌توان دفاع کرد و مسئله را باید از مدیران اصلی جویا شد.

چینی‌ها سر دو راهی همکاری با ایران و آمریکا

دبیر انجمن خودروسازان با توجه به همکاری خودروسازان چینی با ایران گفت: خدمات پس از فروش خودروهای چینی ادامه دارد و تولیدکنندگان موظف هستند تا ۱۰ سال از آخرین تولید خدمات مناسب را ارائه دهند. در نتیجه نگرانی زیادی برای صاحبان خودروهای چینی وجود ندارد ضمن این که لوازم یدکی نیز تامین می‌شود. در هر صورت آمریکا یک ابرقدرت است و کشور چین نیز از آمریکا حساب می‌برند در نتیجه چین از تحریم‌های آمریکا می‌ترسد. شرکت‌های چینی که با آمریکا ارتباطات گسترده‌ای ندارند به فعالیت و همکاری خود با ایران ادامه خواهند داد اما بقیه ایران را ترک کردند.

احتمال‌ سنجی ورود خودروهای روسی به کشور

وی با اشاره به احتمال همکاری خودروسازان روسی با خودروسازان داخلی اظهار کرد: زمانی که چینی‌ها به تقاضای ما پاسخ نداده باشند احتمال این که ایران سراغ خودروهای روسی برود وجود دارد. این موارد به مسائل سیاسی باز می‌گردد اما مردم از خودروهای روسی استقبال نمی‌کنند. ما زمانی که چاره‌ای نداشتیم باید به سمت خرید این نوع خودروها برای نوسازی ناوگان برویم. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که ما باید به سمت ادغام در خودروسازی برویم تا تولیدات مقیاس اقتصادی برای داخلی‌سازی داشته باشد. در صورت ورود خودروهای روسی باید زمینه همکاری میان شرکت‌های این کشور با یک خودروساز داخلی فراهم شود.

انتهای پیام/

پژو 301 تا پایان سال وارد بازار می شود/ تعهدات خودروسازان تا انتهای سال صفر خواهد شد

تعداد خودروهای ناقص در حال رسیدن به عدد صفر است

حجم مطالبات قطعه سازان به 20 هزار میلیارد تومان رسید

تعداد خودروهای ناقص در کف کارخانه ها به 70 هزار دستگاه رسید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی