پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید خودرو

ساخت خودرو با همکاری روسیه و ترکیه

رئیس انجمن صنایع همگن بیان کرد: تولید خودرو با همکاری سه کشور روسیه، ترکیه و ایران می تواند موقعیت خوبی برای توسعه صنعت خودرو هر سه کشور ایجاد می کند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در خصوص همکاری با کشورهای روسیه و ترکیه در صنعت خودرو اظهار […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۹ مهر ۱۳۹۸

رئیس انجمن صنایع همگن بیان کرد: تولید خودرو با همکاری سه کشور روسیه، ترکیه و ایران می تواند موقعیت خوبی برای توسعه صنعت خودرو هر سه کشور ایجاد می کند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در خصوص همکاری با کشورهای روسیه و ترکیه در صنعت خودرو اظهار کرد: برای اولین بار حدود 2 سال قبل در انجمن قطعه‌سازان و خودروسازان ترکیه پیشنهاد همکاری توسط ترک‌ها مطرح شد.

وی ادامه بیان کرد: دلیل اصلی این است که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه کنار همدیگر هستند و جمعیتی بالغ بر 400 میلیون نفر دارند. علاوه بر آن بازارهای وابسته به این سه کشور نیز حدود 400 میلیون نفر است.

این فعال صنفی صنعت قطعه سازی توضیح داد: لازم به ذکر است که روسیه و ترکیه خودروسازی خاصی ندارند و پیشنهاد این بود که سه کشور به صورت مشترک پلتفرمی را طراحی کنند که حداقل 8 الی 9 مدل را بتوان روی آن سوار کرد و در هر کشور به تعداد مورد نیاز تولید انجام شود.

نجفی منش افزود: بعد از طراحی خودرو، برای قطعات آن نیز باید تقسیم‌های لازم صورت پذیرد؛ به عنوان مثال لنت ترمز را در ایران برای هر سه کشور تولید می‌کند و در مقابل ترکیه نیز ECU را برای همه تولید کند. لازم به ذکر است که یک تعادل قیمتی نیز باید در این میان برقرار شود و قطعات بین کشورهای ذکر شده مورد تبادل قرار گیرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران در این راستا ادامه داد: در نهایت یک مدل خودرو در هر سه کشور برای بازار خود تولید می‌شود ضمن این که تفاهمی برای صادرات نیز باید انجام شود. این سه کشور اگر تمام امکانات را کنار هم بگذارند توان تولید خودروی مورد نیاز خود و حتی تولید نمونه‌های برقی را دارند. خاصیت این است که با تبادل قطعه بین کشورها، نیازی به سیستم بانکی و انتقال ارز وجود نخواهد داشت و در زمان صادرات نیاز به مجوز سازنده اصلی نخواهد بود.

نجفی‌منش با اشاره به پیشرفت های کشور ترکیه درصنعت قطعه‌سازی اشاره کرد: ایران از لحاظ طراحی خودرو، محصولات خود را دارد اما ترکیه تاکنون این کار را نکرده است و روسیه نیز یک سری خودروهای قدیمی داشته که به رنو واگذار شده است. در قطعه‌سازی نیز ترکیه پیشرفت خوبی داشته است به این علت که قطعه‌سازان اروپایی در این کشور سرمایه‌گذاری کردند. ترکیه تا 12 میلیارد دلار صادرات قطعات به کشورهای اروپایی دارد. اینجا ما می‌توانیم یک بازار جدید ایجاد کنیم و برای این که روان باشد باید طراحی آن را خودمان انجام دهیم. اگر سه کشور با همکاری یکدیگر خودرویی را طراحی کنند، هزینه نیز به شدت پایین می‌آید و این کار را می‌توان با ایجاد مراکز تحقیق و توسعه مشترک انجام داد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی با با اشاره به موضوع ساخت خودرو اسلامی گفت: در مورد کشورهای اسلامی که شامل مالزی، اندونزی، پاکستان، ترکیه، بنگلادش و نیجریه می‌شوند نیز قرار بود که یک خودرویی به اسم اسلامی بین این کشورها طراحی شود و به تولید برسد. اما به دلیل این که کشورهای ذکر شده از همدیگر دور هستند شاید این کار به راحتی انجام نشود اما به هر حال این قضیه را نیز می‌توان دنبال کرد. ما باید دنبال این باشیم که خودرویی متعلق به خود داشته باشیم و بتوانیم در آن تغییرات دهیم ضمن این که پتانسیل مورد نیاز در کشور وجود دارد. ما نباید دنبال این باشیم که قطعات را به صورت CKD به کشور وارد کنیم.

انتهای پیام/

حمايت وزارت كشور از گام هاي توسعه اي در صنعت خودرو

دولت باید نسبت به پرداخت کمک زیان اقدام کند

تدوين سند راهبردي تعميق و توسعه ساخت داخل قطعات صنعت خودروي كشور

ارائه گزارش مستمر از وضعیت قطعات خودكفا شده به وزارت صمت

خصوصی سازی موجب کاهش فساد و افزایش راندمان در صنایع خواهد شد

لزوم خریداری قطعات ساخت داخل خودرو توسط خودروسازان/ دولت باید برای اصلاح صنعت خودرو برنامه ریزی کند

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی