پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید خودرو

از تحریم سخت خودروسازی تا تحمیل زیان های پیاپی به خودروسازان / جایگزینی بهتر است یا انتظار؟

بعد از گذشت یک سال نیم از بازگشت دوباره تحریم ها اما همچنان سایه اثرات تحریم از صنعت خودرو کشور کنار نرفته است و خودروسازان را مشکل مواجه کرده است. به گزارش پایگاه خبری رسمی  جوان خودرو ؛ با این که بیش از 1.5 سال از عمر تحریم های آمریکا برای صنعت خودرو ایران گذشته […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۱۰ مهر ۱۳۹۸

بعد از گذشت یک سال نیم از بازگشت دوباره تحریم ها اما همچنان سایه اثرات تحریم از صنعت خودرو کشور کنار نرفته است و خودروسازان را مشکل مواجه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری رسمی  جوان خودرو ؛

با این که بیش از 1.5 سال از عمر تحریم های آمریکا برای صنعت خودرو ایران گذشته است، خودروسازان داخلی هنوز هم با مشکلات ناشی از تحریم دست و پنجه نرم می کنند.

در طول دوران تحریم وزارت صمت، خودروسازان، قطعه سازان و نهادهای دیگر بسیار تلاش کردند تا با استفاده از توانمندی های داخلی و تعمیق داخلی سازی قطعات، چراغ تولید در جاده مخصوص خاموش شود. اما این همه ماجرا نیست. زیرا بعضی از قطعات یا مجموعه ها در یک خودرو پیچیده تر از آن است که به راحتی امکان داخلی سازی آن ایجاد شود.

طی ماه های اخیر اما، بسیاری از مشکلات تولید پلتفرم های داخلی چون پراید، تیبا، دنا معمولی و … تا حد امکان رفع شده است و به همین دلیل خودروسازان سعی کردند تا جای ممکن محصولات داخلی که توان تامین آنها وجود دارد را با خودروهایی که امکان تولید دوباره آنها فعلا مسیر نیست، جایگزین کنند.

به این علت که مشخصا در جایی که به دلیل تحریم های ظالمانه حتی برای تردد وزیر خارجه ایران در خلال اجلاس سالانه سازمان ملل محدودیت ایجاد می شود، نمی توان انتظار داشت خودروسازان بتوانند به راحتی قطعات مختلف را برای تولید تامین کنند.

در این شرایط خودروسازان از همان ماه های اول تحریم در ابتدای سال گذشته، استراتژی جایگزنی پلتفرم های داخلی با خودروهایی که تامین قطعات آنها ممکن نبود، آغاز کردند.

در این مدت طرح های بسیاری برای خریداران خودروهای مونتاژی رنو، برلیانس، دانگ فنگ و … عمدتا خودروهای با پلتفرم خارجی هستند و بسیاری از خریداران نیز در این طرح ها شرکت و خودروهای خود را تبدیل کرده اند. اما بخشی از مشتریان هنوز خودروهای خود را تبدیل نکردند و رویای تولید دوباره خودروهای خود را دارند.

این در شرایطی است که طرح های تبدیل دو خودرو ساز حالا از سر ناچاری به نوعی بدل به رقابتی دیگر شده است. به طور مثال ایران خودرو در آخرین طرح پیشنهادی برای تبدیل خودروی دنا را به پژو پارس تبدیل می کند.

همچنین دانگ فنگ H30 کراس اتوماتیک که به دلیل عدم تامین گیربکس اتوماتیک آن در لیست تبدیلی ها قرار گرفته است، با خودروهای دنا و پژو پارس جایگزین می شود. تندر پلاس ایران خودرو نیز که از جمله خودروهای پسا برجامی بود، در این طرح با پژو پارس TU5 جایگزین می شود.

مشتریان خودروهای تحریمی بعد از صحبت های وزیر صنعت در خصوص عدم همکاری دوباره صنعت خودرو ایران با فرانسوی ها به دلیل بد عهدی آنها، حالا تقریبا خیالشان تخت شده است که بیش از این نباید معطل فرانسوی ها باشند.

طرح های تبدیل خودروسازان زیر ذره بین

اما طرح جایگزینی در سایپا کمی متفاوت است. زیرا سایپایی ها برای محصولات برلیانس و رنو مجهز به گرباکس اتوماتیک 3 دستگاه خودرو به مشتریان تحویل می دهند که یکی از انها نیز کوییک است. خودرویی که در این شرایط با توجه به نوپا بودن در بازار، خاطر خواهان زیادی دارد.

از طرفی برای خودروهای برلیانس و رنو که گیربکس معمولی دارند نیز 2 دستگاه خودرو به خریداران تحویل می دهند. هر 2 خودروساز البته سعی کردند با اجرای طرح های جایگزین رضایت مشتریان را جلب کنند اما اگر اهل حساب و کتاب باشید، می توانید قیمت های کارخانه و بازار محصولات را به قول نمایشگاه داران ماشین حسابی کنید.

به این ترتیب به نظر می رسد مشتریان این خودروها نسبت به دیگر خودروسازان شرایط بهتری دارند.

البته هستند مشتریانی که ترجیح دادند به جای شرکت در طرح های جایگزینی با انصراف از خرید خودرو، پولی که به خودروسازان پرداخت کرده اند را با جریمه دیرکرد و البته سود مشارکت دریافت کنند.

در واقع هر چند خودروسازان هم عقیده دارند رضایت مشتریات در اولويت است و در صورتی که انها می توانستند خودروهای ثبت نامی را تامین کنند، این بهترین راه جلب رضایت مشتریان بود اما، حالا که حتی وزیر امور خارجه کشور هم در روابط و سفرهای بین المللی محدودیت دارد، دیگر چگونه می توان چند هزار قطعات های تک چون ECU یا گیرباکس اتوماتیک از سازندگان معتبر جهانی تامین کرد؟ به نظر می رسد در این شرایط بهترین راه پیش روی مشتریان هر 2 خودروساز شرکت در طرح های جایگزینی خودرو و یا انصراف است. شاید انصراف و جایگزینی در حال حاضر تنها گزینه نباشند اما به نظر می رسد بهترین گزینه هستند.

انتهای پیام/

سایپا تولید خودرو تلفیقی برای جایگزینی پراید را تکذیب کرد

پارس خودرو 48 هزار دستگاه از ابتدای سال تاکنون خودرو تولید کرده است

ساخت خودرو با همکاری روسیه و ترکیه

شرایط فروش اعتباری ایران خودرو اعلام شد

محقق نشدن تعهدات خودروسازان متاثر از بازگشت دوباره تحریم ها است

حمايت وزارت كشور از گام هاي توسعه اي در صنعت خودرو

رونق توليد در گرو توجه به ايمنی و نيروی انسانی است

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی