پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه هیوندای سانتافه و نیسان ایکس تریل

بازار گرم شاسی بلندها در سرمای رکود/ هیوندای سانتافه بخریم یا نیسان ایکس تریل؟

عکس انتخاب شده برای نمایه این مطلب، مربوط به نیسان ایکس تریل پیش از فیس لیفت است. نیسان ایکس تریل 2018 و هیوندای سانتافه 2017 شاسی بلندهای مورد بحث ما هستند که بعد از ممنوع شدن واردات خودرو قیمت شان حسابی بالا رفته و مدل صفر سانتافه حدود 750 میلیون تومان و مدل صفر ایکس […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۳۰ آبان ۱۳۹۸

عکس انتخاب شده برای نمایه این مطلب، مربوط به نیسان ایکس تریل پیش از فیس لیفت است.

نیسان ایکس تریل 2018 و هیوندای سانتافه 2017 شاسی بلندهای مورد بحث ما هستند که بعد از ممنوع شدن واردات خودرو قیمت شان حسابی بالا رفته و مدل صفر سانتافه حدود 750 میلیون تومان و مدل صفر ایکس تریل حدود 800 تا 850 میلیون تومان قیمت دارد.

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می‌کند

نمی توانید به راحتی روی طرفداران پر و پا قرص خودروهای شاسی بلند چشم بپوشید. این دسته از خودروها بعد از آزاد شدن واردات خودرو حسابی در ایران محبوب شدند و با تولید شاسی بلندهای چینی توسط خودروسازهای داخلی، دیگر شاسی بلندها آن خودروهای گران قیمت و دست نیافتنی نبودند. اما با ممنوع شدن واردات خودرو و بروز مشکل در تولید خودروها، قیمت این دسته خودروها بسیار بالا رفته است. در مورد 2 کراس اوور متوسطی صحبت می کنیم که خودروهای حرفه ای برای آفرود نیستند و بیشتر می توانید روی قابلیت شهری آن ها حساب کنید. اما ارتفاع مناسب از زمین و 2 دیفرانسیل بودن باعث شده تا بتوانند در مسیرهای خارج جاده ای هم خودی نشان دهند. نیسان ایکس تریل 2018 و هیوندای سانتافه 2017 شاسی بلندهای مورد بحث ما هستند که بعد از ممنوع شدن واردات خودرو قیمت شان حسابی بالا رفته و مدل صفر سانتافه حدود 750 میلیون تومان و مدل صفر ایکس تریل حدود 800 تا 850 میلیون تومان قیمت دارد.

هیوندای سانتافه

هیوندای سانتافه

در مورد یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی بازار ایران صحبت می‌کنیم. خیلی سخت است اگر بخواهیم با نگاهی متعصبانه، قید پیشرفت‌ها و ویژگی‌های مثبت یک خودرو کره ای را بزنیم و بگوییم، چون کره‌ایست، روح ندارد و زود از چشم می‌افتد. شاید بتوان در مقابل رقیبی مثل نیسان ایکس تریل ژاپنی، تا حد زیادی این اظهار نظر را منطقی توصیف کرد، اما بد نیست نگاهی به آمار فروش کره‌ای‌ها، نه تنها در بازار ایران، بلکه در سایر کشورهای بزرگ جهان داشته باشیم. طراحی مدرن و سیالی سانتافه، ترکیبی از خطوط مواج و  در هم شکسته را شامل می‌شود که تناسب چشمنوازی دارند. این سبک طراحی هنوز هم نسبت به بسیاری از رقبای ژاپنی هیجان انگیزتر است. اما وقتی پای ماندگاری طرح به میان می‌آید، معادلات تغییر می‌کند.

هیوندای سانتافه

فیس لیفت سانتافه که با مدل ۲۰۱۷ و مدل‌های آخر ۲۰۱۶ در بازار یافت می‌شود، ویژگی‌هایی دارد که خریدار را بیشتر از قبل برای انتخاب کردن‌اش وسوسه می‌کند. گرافیک چراغ‌های جلو و عقب در مدل فیس لیفت تغییر کرده و با مد روز مطابقت دارد. ترکیبی از چراغ‌های ال ای دی و روز روشن که غبار این ایام را از چهره سانتافه پاک کرده و چراغ‌های عقب پوششی تیره دارند. سپرهای جلو و عقب نیز در این مدل از نو طراحی شده‌اند. پروژکتورهای روز روشن سپر جلو به مراتب زیباتر از قبل هستند و خروجی دوبل اگزوز فرم مربعی شکل و متفاوت نسبت به مدل قبلی دارد. رینگ‌های خاکستری ۱۹ اینچی و دیزاین جدید جلوپنجره، تکمیل کننده جذابیت‌های ظاهری سانتافه فیس لیفت هستند. همچنین شاسی سانتافه فیس لیفت با فولاد مقاوم تقویت شده و عملکرد بهتری در بحث ایمنی دارد.

هیوندای سانتافه

طراحی شلوغ و در بعضی قسمت‌ها گیج کننده کابین نظر افراد علاقه مند به زرق و برق را به خود جلب می‌کند. در مورد کیفیت متریال کابین سانتافه باید بعد از ۴۰،۵۰ هزار کیلومتر نظر داد. افت بعضی ویژگی‌های اولیه مثل رنگبندی بعضی قسمت‌ها و تاثیر گرفتن قسمت های چرمی دور فرمان و صندلی‌ها از گذر زمان، در سانتافه لمس می‌شود.

هیوندای سانتافه

سانتافه از سیستم flex steer بهره می‌برد که در بازار ایران به فرمان ۳ حالته معروف شده. به لطف این سیستم می‌توانید حالت فرمان را در ۳ برنامه اسپرت، نرمال و کامفورت تنظیم کنید. ابعاد بدنه سانتافه بزرگ است، اما بخش زیادی از این هیکل درشت صرف صندوق بار شده و در نتیجه، صندلی های عقب، راحتی صندلی‌های ایکس تریل را ندارند.

همچنین بچه صندلی‌های ردیف سوم هم برای مواقع ضروری طراحی شده‌اند و فضای خاصی در اختیار قرار نمی‌دهند. صندلی‌های جلو نیز انچنان که باید دربر گیرنده نیستند. هیوندای سانتافه یکی از پر آپشن‌ترین خودروهای موجود در بازار در این رنج قیمتی به شمار می‌رود و از این نظر نسبت به ایکس تریل برتری دارد. اما جالب است بدانید در مدل فیس لیفت، علاوه بر تغییرات ظاهری و فنی، مواردی جدید از جمله اتوپارک، سنسور فاصله سنج جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز اضطراری، سیستم تشخیص نقطه کور و سیستم هشدار حرکت بین خطوط در فهرست تجهیزات هیوندای سانتافه به چشم می‌خورد.

هیوندای سانتافه

مشخصات فنی هیوندای سانتافه

سانتافه پیشرانه ۴ سیلندر GDI را در دل خود جای داده. پیشرانه‌ای که ۲۳۵۹ سی سی حجم دارد و ۱۹۰ اسب بخار قدرت در دور ۶۳۰۰ تولید می‌کند. فرمان مدل‌های اولیه نسل سوم سانتافه بسیار بی تفاوت بود. اما برای سال ۲۰۱۵ از فرمان برقی با میکروپروسسور ۳۲ بیتی برای این خودرو استفاده شده که عملکرد تیز و اسپرت فرمان را به همراه دارد. بوش‌های جلو و عقب برای استحکام بیشتر در حرکات مارپیچ تغییر کرده و سیستم فنربندی نیز یک تغییر هندسی را به خود دیده است. کیفیت سواری سانتافه نسبت به پولی که برای خریدش پرداخت می‌کنید، چنگی به دل نمی‌زند.

اما خشکی سواری تاثیر مثبتی بر چسبندگی گذاشته است. همچنین تعریف وزن به اسب بخار سانتافه چندان مناسب نیست و در کندن‌های اولیه، مانور رفتن و سبقت گیری‌های ناگهانی چنگی به دل نمی‌زند. پیشرانه سانتافه ۲۴۲ نیوتن متر گشتاور در ۴۲۵۰ دور تولید می‌کند. این پیشرانه برای کاهش مصرف سوخت تنظیم شده و قرار نیت بی قرار و پرهیاهو باشد. یک گیرباکس ۶ سرعته تیپ ترونیک با پیشرانه سانتافه جفت می‌شود که عملکرد به مراتب بهتری از نسل قبلی خودروهای کره‌ای دارد.

نیسان ایکس تریل 2018 فیس لیفت

نیسان ایکس تریل

نیسان از خودروسازان باسابقه و خوش‌نام ژاپنی به‌شمار می‌رود که همواره در ایران محبوبیت فراوانی داشته و مردم کشورمان با محصولات‌اش در دوره‌های مختلف بیگانه نیستند. جهان نوین آریا با عرضه ۲ شاسی‌بلند نیسان شامل ایکس تریل و جوک، بار دیگر نام نیسان را سر زبان‌ها انداخت. ایکس تریل، بزرگ‌ترین شاسی‌بلند نیسان در ایران است و در این ۲ سال، ضمن حضورش در سگمنتی پررقابت با حضور حریفانی از جمله میتسوبیشی اوتلندر، کیا سورنتو، تویوتا راوفور و هیوندای سانتافه، سهم مناسبی از بازار کسب کند.

نیسان ایکس تریل 2018 فیس لیفت

برای سال ۲۰۱۸ نیسان، ایکس‌تریل را دست‌خوش تغییراتی کرده تا به‌روزتر و رقابتی‌تر از قبل باشد. نیسان ایکس‌تریل ۲۰۱۸ به تازگی و با فاصله کمی از عرضه جهانی، در ایران رونمایی شده است.  اما عرضه این خودرو با ممنوعیت واردات خودرو به کشور همراه شد و تنها تعدادی محدود از مدل 2018 موفق به ترخیص از گمرکات کشور شده اند.

نیسان ایکس تریل-2018

تغییرات ایکس تریل ۲۰۱۸

ایکس‌تریل ۲۰۱۸ تغییراتی را در ظاهر تجربه کرده که مجموع آنها باعث می‌شود ترکیب ظاهری به مراتب مدرن‌تر و پویاتر از قبل را شاهد باشیم. این تغییرات در قسمت جلوپنجره، چراغ‌های جلو و عقب، پروژکتورهای سپر جلو، فلاپ‌های جانبی و پایینی سپرهای جلو و عقب و آنتن کوسه‌ای دیده می‌شوند. کاسه چراغ جلو به فناوری LED و چرخش عدسی ها مجهز است. همچنین چراغشوی هم در این خودرو وجود دارد. تجهیز چراغ های جلو به ال ای دی تاثیر بسزایی بر ظاهر خودرو دارد. هم‌چنین ظاهر رینگ‌های مدل فیس‌لیفت به کلی تغییر کرده و فرمی الماس‌گونه دارد.

 

نیسان ایکس تریل 2018 فیس لیفت

فضای کابین تمام‌چرم ایکس‌تریل جدید نیز زیبایی بیش‌تری از قبل دارد و فرم غربیلک فرمان کاملا متحول و مدرن شده است. داخل کابین اولین موردی که جلب‌توجه می‌کند طراحی جدید فرمان D شکل این مدل است. به گفته مهندسان طراح این خودرو، شکل خاص این فرمان راحتی بیش‌تری را برای راننده فراهم می‌کند. همین‌طور سیستم‌های کنترلی روی فرمان به‌صورت جوی‌استیک 4 طرفه طراحی شده است تا راننده راحت‌تر به منو مورد نظر دسترسی داشته پیدا کند و زمان کم‌تری چشم از مسیر بردارد.

فضای صندوق بار ایکس‌تریل ۲۰۱۸، ۱۵ لیتر افزایش یافته و با خواباندن صندلی‌ها یک فضای ۲۰۰۰ لیتری در اختیارتان قرار می‌گیرد. در مدل ۲۰۱۸ صندلی‌های عقب نیز هم‌چون صندلی‌های جلو به گرمکن مجهز شده‌اند و فرمان از گرمکن برخوردار است. جالب است بدانید کابین ایکس‌تریل جدید هم‌چون سالن تئاتر طراحی شده و صندلی‌های عقب ارتفاع بالاتری از صندلی‌های جلو دارند. صندلی‌ها نیز با الهام از فناوری‌های ناسا طراحی شده‌اند تا روی آنها احساس بی‌وزنی کنید.

نیسان ایکس تریل 2018

نیسان ایکس تریل جدید به سیستم صوتی BOSE مجهز شده که از ۸ بلندگو و یک نمایش‌گر ۷ اینچی لمسی بهره می‌برد. از دیگر امکانات ایکس‌تریل جدید می‌توان به استارت و ورود به خودرو بدون کلید، سنسور باران، کروزکنترل، کامپیوتر سفری، آینه تاشو برقی، در برقی صندوق بار با قابلیت تشخیص حرکت پا، سیستم ضدسرقت پیشرفته و آینه عقب تار شونده اشاره کرد.

رونمایی نیسان ایکس تریل 2018

مشخصات فنی نیسان ایکس تریل

مشخصات فنی ایکس‌تریل ۲۰۱۸ تفاوتی با قبل ندارد و هم‌چنان از پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری بهره می‌برد که توان‌اش به ۱۷۱ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور می‌رسد. نیسان ایکس‌تریل از سیستم 4 چرخ متحرک دائمی ALL MODE 4×4  بهره می‌برد و پیشرانه‌اش با گیرباکس CVT ایکس‌ترونیک با قابلیت تعویض دستی جفت می‌شود. مخزن سوخت نیسان ایکس‌تریل ۶۰ لیتر گنجایش دارد و مصرف سوخت‌اش در حالت ترکیبی به ۸.۳ لیتر در ۱۰۰ می‌رسد.

مقایسه هیوندای سانتافه و نیسان ایکس تریل

سخن آخر

اگر علاقه فراوانی به آپشن و امکانات متنوع دارید، قطعا سانتافه را به ایکس تریل ترجیح خواهید داد. اما ایکس تریل از نظر دوام در طولانی مدت و کیفیت ساخت وضعیت بهتری از سانتافه دارد و قطعا از سواری یک خودروی ژاپنی لذت متفاوتی خواهید برد. در حالی که هرچقدر طراحی سانتافه ساختار شکن و مدرن است، قابلیت‌های دینامیکی آن در سطح پایینی قرار دارد و حس راندن یک ماشین مهندسی شده را منتقل نمی‌کند. این را هم فراموش نکنید که، سانتفاه بازار خرید و فروش به مراتب بهتری از ایکس تریل دارد و به دلیل واردات گسترده تر، خدمات پس از فروش و تامین قطعات آن ساده تر از رقیب ژاپنی است.

نوشته: میلاد میرعابدینی

سایر مقایسه های خودروهای بازار را در جوان خودرو بخوانید

جنگ یک کُره/ با بودجه 250 تا 300 میلیونی، سراتو آپشنال بخریم یا اکسنت کرمان موتور؟

پنجه در پنجه!/ جک S5 بخریم یا چری تیگو5 ؟

تهاجم هیده یوشی!/ در بازار کراس اوورها، هیوندای توسان بخریم یا میتسوبیشی ASX؟

برادران کوئن!/ با بودجه 700 میلیونی، هیوندای سانتافه بخریم یا کیا سورنتو؟

یک چهارم نهایی/ سیتروئن C3 بخریم یا آلفارومئو جولیتا؟

کوپه های اهلی!/ مقایسه سراتو کوپ و تویوتا GT86

چشم و هم چشمی در کیفیت/ مقایسه میتسوبیشی اوتلندر و نیسان ایکس تریل

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی