افزایش 38 درصدی خرید موتورسیکلت / مردم کدام استان‌ها موتورسوارترند؟

با افزایش قیمت خودرو و کاهش قدرت خرید مردم، تمایل به خرید موتورسیکلت ها از قبل بیشتر شده و این طور که از آمارهای مراکز شماره گذاری پیداست، سال 98 شماره گذاری و نقل و انتقال موتورسیکلت 38 درصد بیشتر شده است. این در حالی است که شماره گذاری موتورسیکلت های نوشماره نیز نسبت به سال گذشته 35 درصد بیشتر بوده است. بر اساس آمارها، از ۳۲‌ میلیون و ۹۰۰‌ هزار دستگاه انواع وسایل نقلیه درکشور، هم‌اکنون ۱۱‌ میلیون و ۶۵۰‌ هزار دستگاه معادل ٣۵‌درصد را موتورسیکلت ها تشکیل می دهند.

ویدئوی بررسی موتورسیکلت برقی را در اینجا ببینید

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

قیمت بعضی موتورسیکلت ها 100 میلیون تومان را هم رد کرده است. در حال حاضر برای خرید یک موتورسیکلت ارزان‌قیمت باید 15‌ میلیون تومان پول در جیبتان باشد. زمانی قیمت موتور در ایران ارزان بود و صاحبان آنها خیلی نگران سرقت یا آسیب‌دیدن وسیله‌های خود نبودند. اما حالا که میانگین قیمت موتور درکشور 40‌میلیون تومان است، شرکت‌های بیمه‌ای باید فکری به حال آنها بکنند. درحال حاضر قیمت برخی از موتورسیکلت‌ها معادل خودروهای لوکس است اما متاسفانه شرکت‌های بیمه‌ای حاضر به صدور بیمه‌نامه بدنه برای آنها نیستند.

شرکت‌های بیمه‌ای می‌گویند که بیمه شخص ثالث زیانده‌ترین رشته بیمه‌ای است و از آن‌جا که شمار تصادفات موتورسیکلت در ایران بالاست، جاذبه این نوع بیمه‌نامه برای شرکت‌های بیمه‌ای بسیار پایین است. جالب است بدانید چیزی حدود 36‌درصد وسایل نقلیه‌ای که در ایران شماره‌گذاری می‌شوند، موتورسیکلت‌ها هستند و همین آمار بالای موتورسیکلت‌ها و البته افزایش تقاضا برای خرید آنها و شمار بالای تصادفات این وسیله نقلیه موجب شده است که نگرانی‌ها برای مالکان موتورسیکلت افزایش داشته باشد.

حرکات نمایشی با موتورسیکلت

مردم موتورسوارتر شدند!

قیمت برخی از موتورسیکلت‌ها معادل بهای خودروهای لوکس در ایران است. با این وجود شرکت‌های بیمه‌ای تمایل چندانی به صدور بیمه‌نامه بدنه برای این وسیله نقلیه‌ای که اتفاقا طی یک‌سال گذشته خریدوفروش آن 38‌ درصد بیشتر شده هم، ندارند. براساس آماری که رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا اعلام کرده، از ۳۲‌میلیون و ۹۰۰‌هزار دستگاه انواع وسایل نقلیه درکشور، هم‌اکنون ۱۱‌میلیون و ۶۵۰‌هزار دستگاه معادل ٣۵‌درصد را موتورسیکلت ها تشکیل می دهند.

برخی از شرکت‌های بیمه‌ای می‌گویند، ریسک صدور بیمه‌نامه بدنه و سرقت برای موتورسیکلت بسیار بالاست و صدور بیمه‌نامه نه برای بیمه‌گذار و نه برای بیمه‌گر صرفه اقتصادی ندارد اما آمارهای اعلامی از طرف پلیس پیشگیری از واقعیت دیگری خبر می‌دهد.

بر اساس آماری که رئیس اداره روابط عمومی پلیس پیشگیری به شهروندآنلاین اعلام کرده، طی 6ماه نخست امسال سرقت موتورسیکلت 12.5‌درصد کاهش پیدا کرده، درحالی ‌که سرقت خودرو کاهش حدود 8.8‌ درصدی را تجربه کرده است. صباحی با اشاره به این نکته گفت 60‌ درصد موتورسیکلت‌هایی که در این مدت به سرقت رفته، پیدا شده است او دلیل اصلی این کاهش را اجرای طرح‌های امنیتی و البته احتیاط بیشتر دارندگان موتورسیکلت می‌داند.

نقشه ایران

شهروندان کدام استان بیشتر موتورسوارند؟

جالب است بدانید بیش از ۲۱‌درصد موتورسیکلت‌های کشور در تهران بزرگ تردد می‌کنند. تهران بزرگ با حدود ۲‌ میلیون دستگاه موتورسیکلت، خراسان‌رضوی ۱.۳‌میلیون دستگاه، اصفهان ۱.۲‌میلیون دستگاه، فارس ۹۱۶‌هزار دستگاه و خوزستان با ۵۶۴‌هزار دستگاه موتورسیکلت بیشترین موتورسیکلت‌های کشور را به خود اختصاص دادند. در مقابل این استان‌ها، استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد با ۲۵‌هزار دستگاه موتورسیکلت، ایلام ۳۴‌هزار دستگاه، اردبیل ۵۰‌هزار دستگاه، چهارمحال‌وبختیاری ۶۵‌هزار دستگاه و خراسان‌جنوبی با ۸۴‌هزار دستگاه موتورسیکلت کمترین موتورسیکلت‌های کشور را در خود جای داده‌اند.

تصادف موتورسیکلت

77‌ درصد موتورسوارها بیمه‌نامه ندارند

طبق آخرین آمار اعلامی از طرف غلامرضا سلیمانی، مدیرعامل بیمه مرکزی 9‌میلیون موتورسوار فاقد بیمه‌نامه هستند. در واقع اگر تعداد موتورسیکلت‌های کشور را حدود 11‌ میلیون و 650‌ هزار دستگاه درنظر بگیریم، می‌توان ادعا کرد تنها 23‌درصد موتورسیکلت‌ها بیمه شخص ثالث دارند و 77 درصد آنها فاقد بیمه‌نامه هستند. همین مسأله موجب شده که برخی از شرکت‌های بیمه‌ای تمایلی به صدور بیمه‌نامه بدنه برای مورتورسیکلت نداشته باشند.

گزارش خودرو

مدیر روابط عمومی شرکت بیمه ایران، در این‌باره می‌گوید: «قشر ضعیف و کم‌درآمد جامعه بیشترین صاحبان این وسیله نقلیه را تشکیل می‌دهند که در اغلب موارد قادر به پرداخت حق بیمه شخص ثالث خود نیستند؛ درچنین شرایطی احتمال استقبال از بیمه بدنه موتورسیکلت بسیار ضعیف است. البته فعالان این صنعت شفاف‌نبودن قوانین بیمه‌ای را دلیل اصلی استقبال پایین مردم از خدمات بیمه‌ای می‌دانند.»

موتورسیکلت سرقتی

صادرات موتورسیکلت های سرقتی

شاید برای شما هم این سوال پیش ‌بیاید که چه فرجامی در انتظار موتورسیکلت‌های سرقتی است. به گفته حجازی، بیشتر موتورسیکلت‌های سرقتی را به شهرستان‌ها و روستاها می‌فرستند. البته برخی از سارقان برای موتورسیکلت‌های دزدی، سند جعلی درست کرده و آن را در کلانشهرها می‌فروشند. جالب است بدانید برخی از موتورسیکلت‌های لوکس دزدی به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

بیمه موتورسیکلت

بیمه بدنه موتورسیکلت در راه است

اما ریسک بالای صدور بیمه بدنه موتورسیکلت از دیگر مواردی است که شرکت‌های بیمه‌ای را از ارایه این خدمت بازمی‌دارد. براساس آماری که مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور نیروی انتظامی اعلام کرده، موتورسیکلت‌ها در ۴۰‌درصد تصادفات درون‌شهری نقش دارند، به‌گونه‌ای که در‌ سال ۹۵ این وسیله نقلیه در حدود ۵۸‌هزار فقره از تصادفات حضور داشته است.

فرهاد عظیمی، یکی از کارشناسان فعال در صنعت بیمه در این‌باره به شهروندآنلاین می‌گوید: «درکشورهای دنیا صدور بیمه بدنه برای موتورسیکلت یک امر رایج و معمول است اما حالا که بهای موتورسیکلت در ایران بالا رفته و بسیاری خواهان دریافت چنین نوع خدماتی هستند، برخی از شرکت‌های بیمه‌ای درصدد تدوین شیوه‌نامه‌ای برای پوشش این نوع بیمه هستند.»

این کارشناس صنعت بیمه در رابطه با چگونگی محاسبه حق بیمه بدنه موتورسیکلت به زبان ساده گفت: «فرض را بر این بگذارید که سالی هزار دستگاه موتورسیکلت به ارزش یک‌میلیون تومان دزدیده شود و تعداد موتورسیکلت‌های موجود در بازار را حدود 20‌هزار دستگاه درنظر بگیریم. برای محاسبه حق بیمه باید یک‌میلیارد تومان را تقسیم بر 20‌هزار کنیم تا حق بیمه دریافتی بدنه مشخص شود.»

البته آنگونه که این مقام مسئول در یکی از شرکت‌های بیمه‌ای می‌گوید: «به دلیل راحتی سرقت این وسیله به‌طور قطع در قدم اول پوشش ریسک سرقت موتورسیکلت در اولویت شرکت‌های بیمه‌ای نخواهد بود.»

منبع: شهروند آنلاین

تعمیرگاه تخصصی بهنام سفرباتو داتیس MVM x22 آمیکو

جک کرمان موتور

نظر شما !!