پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات خودرو-خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک

دپو خودروهای وارداتی در گمرک یا سازمان اموال تملیکی، مسئله این است؟

پس از پایان دوره 6 ماهه ترخیص خودروها از گمرک که دولت اجازه آن را داده بود، هم اکنون تعدادی از این خودروها که مالکانشان غالبا مردم هستند همچنان پشت درب های بسته گمرک باقی مانده اند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به آخرین وضعیت خودرو‌ […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۲۲ مهر ۱۳۹۸

پس از پایان دوره 6 ماهه ترخیص خودروها از گمرک که دولت اجازه آن را داده بود، هم اکنون تعدادی از این خودروها که مالکانشان غالبا مردم هستند همچنان پشت درب های بسته گمرک باقی مانده اند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به آخرین وضعیت خودرو‌ و اینکه حدود ۵ هزار دستگاه خودرو همچنان منتظر ورود به کشورند، اظهار کرد: از این تعداد ۱۰۴۸ دستگاه خودرو گواهینامه گمرکی دریافت کرده اند، بالغ بر ۱۰۰۰ دستگاه به گمرکات کشور اظهار شده است و مابقی یعنی حدود ۳ هزار دستگاه نیز دارای قبض انبار هستند و هنوز به گمرک اظهار نشده اند.

وی با توجه به این موضوع که شرکت‌های دارای نمایندگی به دلیل برنامه ریزی منسجم‌تر توانستند، طی مهلت شش ماهه‌ای که دولت برای ترخیص خودرو‌ها داده بود، اتومبیل های خود را ترخیص کنند، ادامه داد: بسیاری از این خودرو‌هایی که هم اکنون در گمرکات باقی مانده، مربوط به شرکت‌های غیرنمایندگی است.

این فعال صنعت خودرو تشریح کرد: نکته دیگر این که حتی در مهلت شش ماهه‌ای که دولت برای ترخیص خودرو‌ها داده بود، وزارت صمت توانایی انجام مراحل ترخیص خودور‌ها را نداشت و این در حالی است که وزیر صمت طی مصاحبه‌ای گفته بود، صاحبان خودرو‌ها خودشان به دنبال ترخیص خودرو‌ها نرفته اند! دلیل عدم توانایی وزارت صمت برای ترخیص خودرو‌ها هم این بود که این وزارتخانه مشکلاتی را با دارایی، استاندارد و … داشت.

وی در خصوص اینکه خودروهای مانده در گمرک متعلق به کدام شرکت ها است اشاره کرد: متأسفانه مشخص نیست که این خودرو‌ها دقیقا مربوط به کدام شرکت‌هاست، اما همان گونه که عرض کردم این خودرو‌ها بیشتر متعلق به شرکت‌های غیرنمایندگی است. این شرکت‌ها اکثراً شرکت‌های ضعیفی هستند که دارای تعداد اندکی خودرو هستند و انسجام کافی را جهت پیگیری موضوع ترخیص خودرو‌های خود ندارند، از این جهت انجمن ورود پیدا کرده است.

دادفر تاکید کرد: از سوی دیگر بیشتر این خودرو‌ها متعلق به مردم است و چرا باید این خودرو‌ها در اختیار اموال تملیکی قرار گیرد؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این موضوع که صنف واردکنندگان خودرو در حال منقرض شدن است و برخی از شرکت ها به طول کامل تعطیل شده اند تصریح کرد: وظیفه دولت این است که کسب و کار‌ها را حفظ کند. با ادامه این روند سال آینده دیگر شرکتی به اسم واردکننده نداریم یا اگر هم باشد خیلی محدود است.

این کارشناس خودرو گفت: یکی از دلایلی که ما هفت پیشنهاد برای واردات خودرو بدون خروج ارز را دادیم، همین موضوع جلوگیری از تعطیلی شرکت‌های واردکننده بود. وی افزود: تا قبل از ممنوعیت واردات خودرو، ۱۵ هزار نفر حوزه واردات خودرو مشغول به فعالیت بودند که هم اکنون این تعداد به ۲۵۰۰ نفر کاهش یافته است؛ یعنی ۱۲۵۰۰ نفر شغل خود را از دست داده اند.

دادفر ضمن اشاره به اینکه برای هر خودرو به طور متوسط ۳۰ هزار دلار ارز از کشور خارج شده است، گفت: برای این ۵ هزار خودروی دپو شده در گمرک به طور متوسط ۱۵۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است.

دادفر با تأیید اینکه نفع عده‌ای در این است که این خودرو‌ها به سازمان اموال تملیکی سپرده شود، گفت: ما برای جلوگیری از این موضوع به علما پناه بردیم و برای شخص آیت الله موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران و نائب رئیس مجلس خبرگان نامه نوشتیم و مستندات خود را ارائه نمودیم. ایشان گروهی را برای پیگیری و بررسی موضوع تشکیل دادند و این گروه نتایج بررسی خود را به شخص آیت الله موحدی کرمانی گزارش دادند و ایشان اعلام کردند: اگر این خودرو‌ها در زمان مجاز وارد شده و دولت از اجرای قانون استنکاف کرده، شرعاً از بین بردن مال مردم حرام است.

با توجه به اینکه شنیده ها حاکی از آن است که قرار است خودروهای دپو شده در گمرک تحویل سازمان اموال تملیکی شود در این راستا جمشید قسوریان جهرمی، رئیس سازمان اموال تملیکی در خصوص تعیین تکلیف این خودروها بیان کرد: هنوز که این خودرو‌ها تحویل این سازمان داده نشده و تنها صحبت تحویل آن‌ها به این سازمان است. باید این خودرو‌ها را به سازمان تحویل دهند و ما ببینیم دلیل توقیف و عدم ترخیص این خودرو‌ها در گمرک چه بوده است و اگر این خودرو‌ها با شرایط و ضوابط کشور سازگاری داشتند و قادر به دریافت مجوز‌های لازم بودند آن گاه ترخیص می‌شوند اگر این شرایط را نداشتند باید این خودرو‌ها در پارکینگ‌های سازمان بمانند تا تعیین تکلیف شوند.

این مقام مسئول اظهار کرد: این خودرو‌ها به دلیل اینکه چند مدل افت کرده اند، هم اکنون خریداری در آن سوی مرز‌ها ندارند و لذا صادرات آن‌ها هم سخت است. مگر اینکه این خودرو‌ها را به افغانستان صادر کنیم که این موضوع هم به دلیل اینکه با قیمت بسیار نازلی این خودرو‌ها را می‌خواهند، کمی انجام آن سخت است. رئیس سازمان اموال تملیکی در مورد درآمد‌های حاصل از این فروش خودرو‌ها گفت: این درآمد‌ها مستقیم به خزانه دولت واریز می‌شود.

انتهای پیام/

واردات خودرو از روسیه، باید توسط فعالان حوزه تجارت خودرو انجام شود

اطلاعیه انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص کارشکنی ستاد سوخت

7 هزار خودرو ترخیص شده از گمرک در انتظار شماره گذاری

بنویسیم ستاد سوخت ، بخوانیم ستاد مراکز اسقاط کشور

افزایش تعداد خودرو های وارداتی ترخیص شده از گمرک

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی