پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کیا اپتیما K5

خیلی دور، خیلی نزدیک/ کیا اپتیما جدید (K5) چه مشخصاتی دارد؟

بعد از معرفی نسل جدید هیوندای سوناتا، پیش بینی می شد نسخه متحول شده برادر ناتنی اش نیز به زودی معرفی شود. حالا یک سال بعد از سوناتای جدید، کیا از نسل جدید کیا اپتیما پرده برداشته است. ویدئوی نسل جدید کیا اپتیما را در اینجا ببینید به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو ایرانی […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۶ اسفند ۱۳۹۸

بعد از معرفی نسل جدید هیوندای سوناتا، پیش بینی می شد نسخه متحول شده برادر ناتنی اش نیز به زودی معرفی شود. حالا یک سال بعد از سوناتای جدید، کیا از نسل جدید کیا اپتیما پرده برداشته است.

ویدئوی نسل جدید کیا اپتیما را در اینجا ببینید

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

ایرانی ها با فیس لیفت نسل دوم کیا اپتیما آشنا شدند. این سدان خانوادگی با هدف افزایش فروش کیا موتورز در بازار جهانی، جایگزین مدل کردوس (Credos) شد که به صورت محدود در کره‌جنوبی و استرالیا عرضه می شد. سرانجام نخستین نسل اپتیما در سال 2000 به بازار آمد. حالا بعد از گذشت 20 سال از تولد اولین نسخه اپتیما، کیا پنجمین نسل این خودرو را با ظاهری کاملا متفاوت رونمایی کرده است.

کیا اپتیما K5

تغییرات بنیادی در ظاهر کیا اپتیما جدید

اپتیما جدید به صورت رسمی در زادگاه خود، کره جنوبی معرفی شده و در این کشور با نام K5 شناخته می شود. از سال 2010 و بعد از معرفی نسل سوم اپتیما، تغییر چشمگیری در این سدان خانوادگی رخ نداد. اما داستان مدل جدید کاملا متفاوت است و ظاهر این خودرو به کلی متحول شده است. نتیجه تغییرات، یک ترکیب کاملا متفوات و تهاجمی از آب درآمده. کیا در این خودرو تعبیر جدیدی از جلوپنجره پوزه ببری یا همان TIGER NOSE دارد.

کیا اپتیما K5

چراغ های باریک جلو و عقب هم در مدرن به نظر رسیدن ظاهر خودرو نقش موثری دارند. چراغ های عقب با نوار ال ای دی به هم وصل شده اند و سقف شیشه ای شیبدار، نمای اسپرتی به اپتیما بخشیده است. با شیب بیشتر سقف در قسمت عقبف اندازه شیشه عقب نیز بزرگ تر شده. این ویژگی ها با کوتاه شدن صندوق عقب دست به دست هم داده اند تا اپتیما جدید شبیه خودروهای فست بک به نظر برسد.

کیا اپتیما K5

ابعاد نسل جدید کیا اپتیما

هنوز تصویر دقیقی از داخل نسل جدید اپتیما مشخص نشده، اما با توجه به طراحی ساختار شکن بدنه، به نظر می رسد کابین اپتیما نیز دستخوش تغییرات اساسی شده باشد. کیا عکسی از داخل اپتیما K5 منتشر نکرده، اما جزییات دقیقی از مشخصات کابین انتشار یافته است. نمایشگر ۱۲٫۳ اینچی برای پشت آمپر دیجیتالی نصب شده و یک نمایشگر ۱۰٫۳ اینچی هم به عنوان آپشن برای سیستم سرگرمی در پنل میانی قرار می گیرد. خریداران می توانند نمایشگر ۸ اینچی هدآپ دیسپلی را نیز سفارش دهند. فهرست بلندبالای ویژگی های ایمنی کیا اپتیما اکنون با اضافه شدن سیستم راهنمای هوشمند پارک ریموتی گسترش یافته است. در این سیستم با فشردن دکمه ای روی سوئیچ، خودرو به صورت خودران از پارک درمی آید.

کیا اپتیما جدید 4905 میلی متر طول، 1860 میلی متر عرض و 1445 میلی متر ارتفاع دارد. این یعنی نسبت به قبل 50 میلی متر کشیده تر، 25 میلی متر عریض تر و 20 میلی متر کوتاه تر شده است. فاصله محوری اپتیما نیز از 2805 میلی متر به 2850 میلی متر رسیده است.

کیا اپتیما K5

مشخصات فنی کیا اپتیما 2021

اکنون برای اولین بار آپشن انتقال قدرت به چهارچرخ برای برخی پیشرانه ها قابل سفارش است. پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر توربو از نسل کنونی گرفته شده است. این پیشرانه ۱۷۸ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. پیشرانه جدید ۲٫۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر نیز برای نسخه GT کنار گذاشته شده است. این پیشرانه قدرتمند، ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۴۲۲ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. به گفته کیا، سرعت گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در این مدل در ۶٫۶ ثانیه انجام می گیرد. دو انتخاب جعبه دنده ۸ دنده دوکلاچه جدید و ۸ دنده اتوماتیک به همراه مبدل گشتاور نیز در اختیار خریداران خواهد بود.

کیا اپتیما K5

بسته به نوع سفارش گذاری، پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتن متر گشتاور نیز موجود خواهد بود. این پیشرانه نسخه CVVT نیز دارد که قدرت آن به ۱۵۸ اسب بخار و گشتاورش به ۱۹۶ نیوتن متر می رسد. افزون بر این، پیشرانه ۲٫۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی با ۱۹۱ اسب بخار قدرت و ۲۴۶ نیوتن متر گشتاور هم قابل سفارش است. این پیشرانه ها با جعبه دنده ۶ یا ۸ دنده دستی قابل سفارش خواهند بود. جعبه دنده ۸ دنده دوکلاچه جدید نیز به صورت انحصاری برای مدل GT درنظر گرفته شده است. مدل های هیبریدی در آینده ای نزدیک معرفی می شوند، اما کیا تاکنون مشخصاتی را از آن ها منتشر نکرده است.

کیا اپتیما K5

تردید برای عرضه نسل جدید اپتیما در اروپا

فروش کیا اپتیما از سال 2015 در بازار آمریکا افت کرد. در حالی که این خودرو در سال 2015 با رکورد 159 هزار دستگاهی بیش ترین فروش را تجربه کرد، در 3 ماهه اول 2019 توانست تنها 10 هزار دستگاه بفروشد. این در حالی است که فروش کیا اسپرتیج در همین مدت به 86  هزار دستگاه رسید. حالا کیا با معرفی نسل جدید اپتیما قصد دارد این افت فروش را جبران کند. کیا در حالی که تصمیم دارد اپتیمای جدید را از نیمه اول سال 2020 عرضه کند، آنچنان عجله ای برای عرضه این خودرو در بازار اروپا ندارد! مدیرعامل کیا گفته فعلا برنامه ای برای عرضه اپتیما در اروپا وجود ندارد و این طور که پیداست، این خودرو به این زودی ها به اروپا نمی رود.

نوشته: میلاد میرعابدینی

فولکس واگن روبات شارژر برای خودروهای برقی می سازد

ستاره راک/ برخورد کاملا نزدیک با یک فورد GT40 کاملا دست‌ساز

مقایسه پورشه ماکان توربو پرفرومنس پکیج و آلفارومئو استلویو کوادروفولیو/ حق نداری معمولی باشی!

نفس پیست، هوای خیابان/ مقایسه مک لارن 600LT، لامبورگینی اوراکان پرفورمانته و پورشه ۹۱۱ GT3 RS

اَستونِ سنت شکن!/ DBX به عنوان نخستین شاسی بلند استون مارتین چه ویژگی هایی دارد؟

GT-R بدون محدودیت/ با گران قیمت ترین و خاص ترین محصول نیسان آشنا شوید

بازگشت زورو/ مقایسه ب ام و Z4 جدید و پورشه کیمن

مسافری از آینده!/ هر آنچه می خواهید از تسلا سایبرتراک بدانید

2 اسطوره از 2 نسل/ شلبی کبرا 427 در کنار مک لارن 720S

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی