امروزه در شهرهای بسیار بزرگ دنیا لیموزین های زیادی را میبینیم که عموماً متعلق به هنرپیشگان، خواننده ها، افراد متمول و سیاستمداران می باشد که از ترس آدمربایی و ترور، دست به چنین انتخاب هایی میزنند.امّا بسیاری از چنین افرادی سراغ این لیموزین ها که دائماً در چشم مردم ،عکاسان یا آدمرباهاست نمی روند و […]
امروزه در شهرهای بسیار بزرگ دنیا لیموزین های زیادی را میبینیم که عموماً متعلق به هنرپیشگان، خواننده ها، افراد متمول و سیاستمداران می باشد که از ترس آدمربایی و ترور، دست به چنین انتخاب هایی میزنند.امّا بسیاری از چنین افرادی سراغ این لیموزین ها که دائماً در چشم مردم ،عکاسان یا آدمرباهاست نمی روند و خودروهای شخصیشان را با سپردن به دست شرکت های امنیتی، به تانک های ضد گلوله تبدیل می کنند.
این شرکت های امنیتی در مقاطع مختلف دست به تقویت اتاق، شاسی، پنجره، تایر، محفظه موتور و سوخت میزنند تا در مقابل انواع تپانچه و مسلسل هایی مثل کلاشنیکف AK47 و یوزی مقاومت کند. این شرکت ها که از استانداردهای موجود ناتو، مؤسسه استاندارد ملی اروپا و ایالات متحده استفاده میکنند، قادر به ضد انفجار کردن خودروها در مقابل مین، موشک و یا نارنجک نیز هستند.هیچ کدام از این شرکت ها در حساس ترین شرایط هم ، اقدام به افشای مواد مورد استفاده در تولیدات و یا روش تولیدشان نمیکنند ، چرا که در این صورت ، تروریست ها و شرکت های رقیب مشکل ساز میشوند و باید به دنبال متد جدیدی ، و مجدداً هزینه و آزمایش و . . . بود این شرکت ها قراردادهایی امضاء کرده اند که هیچ وقت منقضی نمیشود و در آن قسم خورده اند که این اطلاعات به هیچ قیمتی به بیرون درز نکند.
آزمایشگاه هایی که در آنها امکانات انجام چنین آزمایشی وجود داشته باشد در دنیا بسیار محدود می باشد و تنها در انگلستان، آبردین اسکاتلند، ایالات متحده و آلمان واقع هستند.آزمایش هی انجام شده بر روی این خودروها دارای استانداردهای سخت بین المللی می باشد ، که با گرد هم آوردن مهندسین فنی، طراحان، متخصصین بالستیک و کارشناسان اسلحه صورت می پذیرد.
از جمله خودروهایی که بیشتر چنین فرآیندی روی آنها انجام میشود یا بیشترین سفارش را دارند از برندهای مرسدس بنز، آئودی، بامو، رولزرویس، بنتلی، کادیلاک، جاگوار، سیتروئن، لکسوس و لینکلن می باشند.اما نکته دیگی که در انتخاب خودروها دخیل می باشد ، اقلیم جغرافیایی و هدف از به کارگیری آنها است. برای نمونه لیموزین های کشیده و سدان ها برای محیط های عمومی در ایالات متحده، اروپا و آسیا مناسب بوده و خودروهای کوچک تری چون شورولت، فورد، پژو، پورشه و فولکس واگن که از نظر بدنه کمی جمع و جورتر هستند، برای آمریکای جنوبی مناسب هستند. ولی اخیراً بیشترین رشد سفارش جهت ضد گلوله کردن خودروها در رده SUV داشته و پس از آن شورولت سابربن رنجروور، مرسدس بنز G کلاس، تویوتا لندکروزر و نیسان پیس کیپر بوده اند.
هدف از ضد گلوله کردن خودروها نیز به غیر از مسئله امنیتی، بالا بردن راحتی، توانایی های حرکتی و فنی آنها نسبت به خودروهای پایه است و در مدل های جدید سعی شده حتی نمای بیرونی آنها برای جلوگیری از جلب توجه کردن با خودروهای معمولی تفاوتی پیدا نکند. برای رسیدن به این منظور تمامی موادی چون فولاد، تیتانیوم، کولار، سیلیکات بور و سرامیک های سبک با یکدیگر ادغام میشوند. نخستین و بزرگترین گام بالا بردن ایمنی اتاق است و سپس شاسی خودرو تقویت میشود. پس از آن سیستم تعلیق بسیار قدرتمند با فنرلول و سیستم ضد شوک به همراه سیستم ترمز به این مجموعه اضافه می شود و در نهایت یک لیموزین ضد گلوله تولید می شود که نزدیک به یک تا 2 تن به وزنش اضافه شده است، البته این مسئله برای رانندگان آنها امری غیرعادی جلوه نمی کند، زیرا تمامی این رانندگان دوره های ویژه برای رانندگی با این اتومبیل ها را گذرانده اند.
دیدگاه خود را بنویسید