پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اسقاط خودرو فرسوده

58 هزار دستگاه خودرو فرسوده در پایتخت

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: 58 هزار دستگاه خودرو فرسوده در پایتخت وجود دارد که فاقد شرایط قبولی در معاینه فنی هستند. به نقل از مهر، ولی آذروش با اعلام این که نرخ معاینه فنی در تهران 11 هزار تومان و در ترکیه 80 یورو یعنی بیش از 300 هزار تومان است، […]

سهیل زنگنه
شنبه - ۱۱ مهر ۱۳۹۴

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: 58 هزار دستگاه خودرو فرسوده در پایتخت وجود دارد که فاقد شرایط قبولی در معاینه فنی هستند.

    به نقل از مهر، ولی آذروش با اعلام این که نرخ معاینه فنی در تهران 11 هزار تومان و در ترکیه 80 یورو یعنی بیش از 300 هزار تومان است، گفت: نرخ معاینه فنی در تهران، نسبت به کشورهای دیگر بسیار پایین است و این در شرایطی است که با وجود توان ارائه خدمات همزمان به 6 هزار دستگاه خودرو در مراکز مکانیزه تهران، 30 درصد از ظرفیت این مراکز نیز پر نمی شود.

    مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران افزود: با توجه به تدابیر و تمهیدات اندیشیده شده در خصوص اجرای طرح کاهش (اِل ای زِد)، یکی از الزامات این طرح، انجام معاینه فنی است و انتظار می رود همزمان با آغاز طرح مذکور، مراکز مکانیزه شلوغ شوند و همچنین با عنایت به پیش بینی به عمل آمده، داشتن یا نداشتن مجوز معاینه فنی و همچنین محل اخذ این مجوزها از مراکز مجاز یا غیر مجاز از طریق سامانه ملی معاینه فنی، مشخص می شود.

    وی با اشاره به اینکه 58 هزار دستگاه خودرو در تهران بالای سن فرسودگی قرار دارند و فاقد شرایط قبولی در معاینه فنی هستند، اظهار کرد: این گروه از خودروها در «گروه قرمز» قرار می گیرند و اجازه تردد در سطح شهر تهران را نخواهند داشت و در این خصوص اولویت مدیریت شهری، سلامت مردم است و از این مسأله مهم کوتاه نمی آییم.

    آذروش با بیان اینکه استاندارد آلایندگی یک و نیم میلیون دستگاه خودروی کاربراتوری، پایین­ تر از یورو 2 است که این خودروها در «گروه زرد» قرار می گیرند، تصریح کرد: این گروه نه به محدوده «طرح ترافیک» و نه به محدوده «طرح کاهش»، اجازه ورود نخواهند داشت و برای تردد در دیگر مناطق شهر نیز باید مجوز معاینه فنی داشته باشند.

    آذروش با بیان اینکه «گروه سبز»، خودروهای انژکتوری تولید 82 به بعد هستند که استاندارد یورو 2 دارند و می توانند در محدوده مرکزی شهر تردد کنند، تصریح کرد: «گروه آبی» نیز شامل خودروهای پاک از جمله خودروهای هیبریدی و برقی است.

    اتوبوس ها نیز معاینه فنی می شوند

    مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران با اشاره به اینکه همه اتوبوس های ناوگان اتوبوسرانی تهران در «طرح کاهش» معاینه فنی می شوند، تصریح کرد: هماهنگی لازم با شرکت واحد اتوبوسرانی تهران انجام شده و اتفاقاً در خصوص معانیه فنی اتوبوس های شهری، حساسیت بیشتری داریم.

    آذروش با اشاره به این که در حال حاضر سه خط معاینه فنی ویژه اتوبوس های شرکت واحد در توقفگاه‌ این شرکت به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند، اضافه کرد: در سال گذشته، شش هزار و 262 دستگاه و در نیمه نخست سال جاری نیز سه هزار و 178دستگاه اتوبوس معاینه فنی شده اند و 50 درصد مابقی اتوبوس های تهران نیز نیمه دوم امسال معاینه فنی می شوند.

    موتورسیکلت بحران آلودگی و امنیت تهران

    وی با اشاره به اینکه صدها هزار دستگاه موتورسیکلت در تهران در حال تردد هستند، اظهار کرد: موتورسیکلت ها از نظر ایمنی، آلودگی صدا و آلودگی هوا بیشترین خسارت را به شهروندان می زنند، در شرایطی است که برنامه ای برای کنترل آنها وجود ندارد.

    آذروش با بیان اینکه در کشورمان، کمترین مؤلفه های معاینه فنی نیز در ساخت موتورسیکلت های داخلی رعایت نمی شود، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون، تنها 93 دستگاه موتورسیکلت به 10 مرکز معاینه فنی مراجعه کرده اند و به بیانی، هر دو روز یک دستگاه موتورسیکلت و به عبارتی، یک روز در میان یک دستگاه موتورسیکلت به این مراکز مراجعه می کنند.

    مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران در پایان با تأکید بر اینکه امروز موتورسیکلت ها‌ به یک بحران برای تهران و شهروندان آن تبدیل شده اند، خاطرنشان کرد: برای کنترل و کاهش این بحران باید طرح های اجرایی و برنامه‌ های عملیاتی در نظر گرفته شود و از جمله ساماندهی موتورسیکلت ها در فازهای بعدی اجرای «طرح کاهش» مورد توجه ویژه قرار بگیرند.

    خط اتوبوس فرامنطقه ای در خیابان های شهید مطهری – بهشتی

    سامانه ملی معاینه فنی راه اندازی خواهد شد

    معاینه فنی می توانست جان 36 هزار نفر را نجات دهد.

    دیدگاه خود را بنویسید

    کیوسک مطبوعاتی