پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه نیسان جوک و سانگ یانگ تیوولی

فانتزی یا محافظه کار؟!/ نیسان جوک بخریم یا سانگ یانگ تیوولی؟

در این مقایسه نیسان جوک را در مقابل سانگ یانگ تیوولی قرار دادیم تا ببینیم کدام یک می تواند کراس اوور جذاب تری برای رفت و آمدهای روزمره شهری باشد. اگر خیلی دنبال قابلیت های فنی چشمگیر و مجموعه ای کاربردی نباشید و بخواهید یک کراس اوور کوچک برای رفت و آمدهای روزمره شهری انتخاب […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۹ دی ۱۳۹۹

در این مقایسه نیسان جوک را در مقابل سانگ یانگ تیوولی قرار دادیم تا ببینیم کدام یک می تواند کراس اوور جذاب تری برای رفت و آمدهای روزمره شهری باشد.

اگر خیلی دنبال قابلیت های فنی چشمگیر و مجموعه ای کاربردی نباشید و بخواهید یک کراس اوور کوچک برای رفت و آمدهای روزمره شهری انتخاب کنید، می توانید سراغ تویوتا c-hr ، نیسان جوک، پژو 2008 و سانگ یانگ تیوولی بروید. از میان این خودروها، تویوتا c-hr  می تواند انتخاب جذابی باشد، اما باید بیش از یک میلیارد تومان برای خریدش کنار بگذارید! نیسان جوک اما خودروی بامزه و جذابی است که علی رغم پیشرانه نچندان پر توان (در مدل های اسکای پک و پلاتینیوم) و طراحی قدیمی کابین، می تواند با برچسب قیمتی نسبتا مناسب نسبت به شرایط فعلی بازار در اختیارتان باشد. اگر با کسری آپشن پژو 2008 کنار نمی آیید و اندازه آن خیلی برایتان کوچک است، می توانید سراغ سانگ یانگ تیوولی، به عنوان یکی از کره ای های قابل اعتماد بازار بروید. کراس اووری کوچک با قابلیت های فنی قابل قبول و امکانات رفاهی نسبتا متنوع.

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند

سانگ یانگ تیوولی

سانگ‌یانگ تیوولی

تیوولی محصول سانگ‌یانگ، خودروساز کره‌ای است که در ژانویه ۲۰۱۵ به‌طور رسمی در کره‌جنوبی معرفی شد. قبل از این، همه محصولات سانگ یانگ را خودروهایی ساخته‌شده روی پلت‌فرم‌های قدیمی مرسدس‌بنز می‌شناختند. اما تیوولی نخستین محصول سانگ‌یانگ پس از واگذاری این شرکت به کمپانی بزرگ هندی است و به‌طور مستقل در مرکز تحقیقاتی سانگ‌یانگ توسعه داده شده.

سانگ یانگ تیوولی

این خودرو در ادامه سونامی‌ای که در سبک طراحی محصولات سانگ‌یانگ رخ داد، طراحی شده است. ستون‌های ایستاده سقف و گلگیرهایی که با شیبی ملایم به سمت جلو حرکت کرده‌اند، نمود یک خودرو کراس‌اوور است که هر چند به اندازه SUV‌ها از سطح زمین ارتفاع ندارد اما، استخوان‌بندی آن با بعضی اسباب‌بازی‌های بازار فرق دارد. در نمای کناری تیوولی بیش از هر چیز رینگ‌های 18 اینچی موسوم به دایمندکات جلوه می‌کنند. در نمای عقب شباهت‌ها با مینی اصیل کاملا مشخص است. در این نما بخشی از چراغ‌های زیبای عقب تا روی عضله شانه حرکت کرده‌اند و در کل ارتباط منطقی بین نمای جلو و عقب خودرو برقرار است.

سانگ یانگ تیوولی

اولین باری که وارد کابین تیوولی می شوید، انتظار این‌همه کیفیت، جذابیت و هارمونی را ندارید. نمای کلی درون کابین با استفاده از 2 سبک خاص طراحی شده است. بخشی از فضاسازی مثل نمایش‌گر بالای داشبورد تِمی شرقی دارد. صندلی‌های تیوولی نقطه عطفی در طراحی کابین هستند. این صندلی‌ها که ارگونومی، کیفیت و راحتی خوبی دارند، بهترین صندلی‌های سال از نظر ارگونومی در کره جنوبی شناخته شده‌اند. روکش چرم مصنوعی با دوخت‌های زیبا، حفظ راحتی در عین حال نمای اسپرت از دیگر مشخصات این صندلی‌هاست. فرمان برقی در 3 حالت رانندگی تنظیم می شود و به این ترتیب می‌توانید بسته به شرایط رانندگی و جاده، نحوه عکس‌العمل فرمان را به دلخواه تغییر دهید.

سانگ یانگ تیوولی

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی سانگ یانگ تیوولی

از جمله دیگر امکانات رفاهی و ایمنی که در تیوولی وجود دارد، باید به نمایشگر 7 اینچی لمسی، دوربین دید عقب و سنسور هشدار فاصله، کامپیوتر سفری مجهز به نمایش‌گر، نمایش حالت چرخ‌های جلو در زمان توقف، کنترل فشار باد لاستیک‌ها، دماسنج، میزان مصرف سوخت، فرمان قابل تنظیم در ارتفاع، آینه وسط حساس به نور، سانروف، قابلیت حرکتی در 3 حالت اقتصادی، قدرتی و برفی اشاره کرد.

البته این همه آن چیزی نیست که تیوولی به سرنشینان می‌دهد زیرا چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، برف پاک‌کن‌های مجهز به سنسور باران و یخ‌زدایی، چراغ‌های روزانه جلو و LED عقب، آینه‌های برقی گرمکن‌دار جمع شونده کناری، 5 ستاره ایمنی از KNCAP (موسسه ایمنی کره جنوبی)، سامانه کنترل پایداری ESP، سیستم ضد هرزگردی TCS، ترمز کمکی HBA، سیستم ضد لغزش ASR، حرکت در سربالایی HSA و 6 کیسه هوای ایمنی از جمله دیگر امکانات ایمنی و رفاهی هستند که تیوولی به شما تقدیم می‌کند.

سانگ یانگ تیوولی

مشخصات فنی سانگ یانگ تیوولی

تیوولی یک پیشرانه ۴ سیلندر 1.6 لیتری را در دل خود جای داده که در دور ۶۰۰۰،  ۱۲۸ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. گشتاور ۱۶۰ نیوتن‌متری نیز در دور ۴۶۰۰ به‌دست می‌آید. شتاب این مینی‌شاسی‌بلند ۱۳۰۰ کیلوگرمی کاملا بهتر از جوک اسکای‌پک ارزیابی می‌شود اما نباید از آن توقع خودرویی تروفرز و چابک داشته باشید. یکی از نقاط قوت تیوولی، گیرباکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی AISIN ژاپن است که دقت مناسبی در تعویض دنده‌ها دارد و قدرت موتور را هدر نمی‌دهد. هدایت و پارک تیوولی به لطف سنسورهای جلو و عقب راحت شده. ترمزهای تیوولی نیز قدرت مناسبی دارند و علاوه بر ABS به سامانه HBA یا سیستم کمکی ترمز هیدرولیکی نیز مجهز شده‌اند. تیوولی طبق استاندارد یورو۶ اروپا تولید می‌شود. حجم مخزن سوخت‌اش ۴۷ لیتر است و در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌طور میانگین ۵.۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند که باعث شده تیوولی یکی از کم‌مصرف‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین خودروهای بازار باشد.

نیسان جوک

نیسان جوک

وقتی جوک به ایران آمد و فروش قابل‌توجهی را تجربه کرد، نشان داد سلیقه مصرف‌کننده ایرانی عوض شده و خریداران بر طراحی عامه‌پسند پافشاری ندارند. با همه اینها، چه بخواهیم، چه نخواهیم، جوک ظاهری صفر و یکی دارد. یعنی یا به شدت عاشق‌اش می‌شوید، یا خیلی سخت می‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید. جوک در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۰ به نمایش درآمد و از همان سال تولید آن بر پایه پلت‌فرم مشترک رنو-نیسان (پلت‌فرم B) با کد F15 آغاز شد. جهان نوین آریا اما در نیمه دوم سال ۹۵، باردیگر برند نیسان را با ۲ مدل جوک و ایکس‌تریل پس از چند سال غیبت در ایران احیا کرد. فروش جوک از آبان ۹۵ آغاز شد و تا اسفند ۹۵ به هزار دستگاه رسید، که این نشان از محبوبیت این کراس‌اوور ساب‌کامپکت در بازار رسمی نیز داشت. جوک با ۳ تیپ اسکای‌پک (پایه)، پلاتینیوم (متوسط) و اسپرت (بهترین نسخه) در بازار ایران عرضه شده است. مدل‌های اسکای‌پک و پلاتینیوم پیشرانه‌های مشترکی دارند و در فهرست امکانات رفاهی و تجهیزات با یکدیگر متفاوت هستند. جالب است بدانید تیپ پلاتینیوم پرطرفدارترین مدل جوک در بازار ایران است.

نیسان جوک

طراحی جوک به ۸ سال پیش بازمی‌گردد. مثل C-HR تروتازه نیست، اما برای حفظ جذابیت، در سال ۲۰۱۴ دست‌خوش تغییراتی جزیی مثل خطوط وی‌شکل جلوپنجره، چراغ‌های روز روشن جلو، لنزهای زنونی در چراغ‌ها، راهنمای LED روی قاب آینه‌‌ها، رینگ‌ها و سانروف جدید قرار گرفته است.

جوک کراس‌اووری با ۴۱۳۵ میلی‌متر طول، ۱۷۶۵ میلی‌متر عرض و ۱۵۶۵ میلی‌متر ارتفاع است. فاصله میان ۲ محورش نیز به ۲۵۳۰ میلی‌متر می‌رسد. پس از همین اول کار تکلیف‌مان را می‌دانیم. با کراس‌اووری خانوادگی و جادار طرف نیستید. صندلی‌های جلو فرم اسپرت و جالبی دارند و کاملا از بدن سرنشین حمایت می‌کنند. اما برای هیکل‌های درشت کمی کوچک به نظر می‌رسند و خبری از تنظیم برقی برای آنها نیست. اما از سقف پانوراما برخوردار است، که باعث می‌شود کابین دل‌بازتر به نظر برسد.

نیسان جوک

غربیلک خوش‌دست و کوچک فرمان مورد دیگری است که داخل کابین جلب‌توجه می‌کند. یک نمایش‌گر ۵.۸ اینچی در کنسول جلو قرار گرفته که با سیستم یکپارچه I.CON کنترل می‌شود. در طراحی کنسول میانی از باک موتورسیکلت الهام گرفته شده است. کیفیت معمولی بعضی قطعات پلاستیکی کابین کمی به اصطلاح «توی ذوق» می‌زنند، اما بیش‌ترین استفاده از کم‌ترین فضا، شما را به جوک علاقه‌مند می‌کند. صندوق بار جمع‌وجور جوک نیز در مدل‌های دیفرانسیل جلو ۳۵۴ لیتر حجم دارد و این فضا در مدل اسپرت دودیفرانسیل کم‌تر می‌شود.

نیسان جوک

مشخصات فنی نیسان جوک

صندلی‌های اسپرت جوک در تیپ اسپرت و پلاتینیوم با پوشش چرمی تزیین می‌شوند و در نسخه اسکای‌پک تودوزی پارچه برای کابین جوک انتخاب شده که در مقابل صندلی‌های چرمی تیوولی حس خوبی به سرنشینان منتقل نمی کند. هم‌چنین نسخه اسکای‌پک از امکاناتی نظیر گرمکن صندلی‌های جلو، رادارهای خروج از خط و نقطه کور، سنسور نور و باران و ورود به کابین بدون کلید بی‌بهره است. همان‌طور که اشاره شد، برای جوک 2 پیشرانه انتخاب شده. نسخه اسپرت از یک موتور 4 سیلندر توربوشارژ به حجم دقیق 1618 سی‌سی با کد MR16DDT بهره می‌برد. توان این پیشرانه 190 اسب‌بخار است و گشتاور 240 نیوتن‌متری‌اش نیز به هر 4 چرخ منتقل می‌شود.

نیسان جوک

شاید این مشخصات خیلی هیجان‌انگیز به نظر برسند، اما فراموش نکنید که برای خرید نسخه اسپرت جوک باید هزینه بیش‌تر و قابل توجه تری نسبت به تیوولی پرداخت کنید. اما در 2 مدل دیگر، جوک یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی با حجم دقیق 1598 سی‌سی با کد HR16DE را داخل کاپوتش جای داده. این پیشرانه 117 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و گشتاور 158 نیوتن‌متری‌اش تنها به دیفرانسیل جلو منتقل می‌شود. گیرباکس استفاده شده در جوک در هر 3 تیپ ذکر شده یکسان است. این گیرباکس CVT ایکس‌ترونیک وظیفه انتقال قدرت را در جوک ایفا می‌کند.

پیشنهاد جوان خودرو

سانگ یانگ تیوولی نسبت به نیسان جوک (پلاتینیوم و اسکای پک) کابین جادارتر، صندوق بار کاربردی تر و پیشرانه پرقدرت تری دارد. همچنین گیرباکس 6 سرعته اش در رانندگی حس بهتری از گیرباکس cvt نیسان منتقل می کند. اما ظاهر فانتزی تر نیسان جوک و طرفداران بسیاری که میان خریداران جوان دارد، باعث شده تا بسیاری در این 2 راهی، سراغ جوک بروند. اما انتخاب افراد محافظه کار در این مقایسه، قطعا سانگ یانگ تیوولی خواهد بود.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی