پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دنا پلاس توربو اتوماتیک

با نرخ ارز سال 89 دنا پلاس توربو اتوماتیک از 206 ارزان تر است/ قطعات های تک گران تمام می شوند

حدود 2 سال از اعمال تحریم های همه جانبه علیه اقتصاد در کشور گذشته و با این حال صنعت گران ایران در همه حوزه ها در تلاش هستند ضربان قلب تولید به شماره نیفتد. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو قیمت خودرو در بازار افزایش یافت. دلال ها قیمت خودرو را افزایش داده اند. […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۱۶ شهریور ۱۳۹۹

حدود 2 سال از اعمال تحریم های همه جانبه علیه اقتصاد در کشور گذشته و با این حال صنعت گران ایران در همه حوزه ها در تلاش هستند ضربان قلب تولید به شماره نیفتد.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

قیمت خودرو در بازار افزایش یافت. دلال ها قیمت خودرو را افزایش داده اند. افزایش نرخ ارز ادامه دارد. قطعه سازان از افزایش قیمت مواد اولیه گله مند هستند. این ها تیترهای اخباری است که در طول 2 سال گذشته مدام در رسانه ها تکرار شده اند.

مسائلی اساسی در حوزه تولید که هر چند تکرار مکررات است، اما همین تیترهای تکراری واقعیت امروز صنعت خودرو ایران به شمار می روند.

حالا حدود 2 سال از اعمال تحریم های همه جانبه علیه اقتصاد و تولید در کشور گذشته است و با این حال صنعت گران ایران در همه حوزه ها در تلاش هستند ضربان قلب تولید به شماره نیفتد.

صنعت خودرو به عنوان لکوموتیو دیگر صنایع که با دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا قبل از اجرای تحریم های اقتصادی پایش به کارزار تحریم ها باز شد، در 2 سال گذشته توانست با اتکا به توانمندی های داخلی چراغ تولید را روشن نگه دارد. اما روش های قیمت گذاری غیر علمی- اقتصادی در تعیین قیمت خودرو همواره بلای جان این صنعت بوده است.

در نظر نگرفتن قیمت واقعی مواد اولیه و تلورانس کافی برای نوسانات قیمت ارز در فرمول شورای رقابت دست به دست هم داده است تا قیمت نهایی بسیاری از خودروها در کارخانه گران تر از قیمت مصوب باشد و به این ترتیب حتی بعضی از خودروها امروز با ضرر تولید کننده خطوط تولید را ترک می کنند.

از جمله این خودروها دنا پلاس توربو اتوماتیک ایران خودرو است که با توجه به سطح تکنولوژی که دارد، نمادی از پیشرفت دانش فنی در صنعت خودرو کشور به حساب می آید.

نمای داخلی دنا پلاس توربو اتوماتیک

این خودرو با توجه به بهره بردن از اصلاحاتی فراوان در ساختار پلتفرمی و ارتقاع سطح فنی می رود تا بدل به رقیبی سرسخت برای سدان های اندازه متوسط خارجی بازار خودرو ایران شود.

قیمت گذاری این خودرو به عنوان پیشرفته ترین محصول داخلی با برند ایرانی یکی از چالش های بزرگ شورای رقابت بوده است.

خودرویی که با توجه به سطح فنی بالا داری متریال های گران قیمتی در قطعات است که قیمت تمام شده آن را بالا می برد.

از طرفی افزایش نرخ ارز و رشد 85 درصدی آن نسبت به سال گذشته در همین ایام باعث شده زنجیره تامین قطعات این خودرو به سختی توان تولید قطعات به کار رفته در فرزند نو رسیده ایران خودرو را داشته باشد.

حسین مقیسی کارشناس صنعت خودرو در خصوص قیمت نهایی خودروها اظهار کرد: نکته مهم در بحث قیمت گذاری خودرو توجه به افزایش و نوسان قیمت مواد اولیه است. به طور مثال فلزاتی مثل رُدیوم که در کاتالیزور خودروها به کار می روند در یک سال گذشته از 3هزار دلار در هر اونس حتی تا بیش از 12 هزار دلار هم رسیده است.تنها افزایش قیمت همین یک فلز هم می تواند قیمت تمام شده کاتالیزور را به صورت چشم گیر افزایش دهد. ضمن این که باید توجه داشت ارزی که تولید کنندگان برای واردات این نوع فلزات استفاه می کنند ارز آزاد است.

این کارشناس در ادامه ضمن اشاره به قیمت فولاد ادامه داد: در یک خودرو بین 550 تا 600 کیلو ورق فولادی برای ساخت بدنه استفاده می شود که قیمت آن در دو سال گذشته از 3 هزار و 500 تومان در هر کیلو به 22 هزار تومان رسیده است. ضمن این که به دلیل قوانین و بروکراسی های عجیب که توسط وزارت سمت تدوین شده است حتی همین فولاد گران هم به راحتی در دسترس تولید کنندگان نیست.

وی تصریح کرد: حتی در بعضی از متریال ها، واردات با ارز آزاد ارزان تر از تولیدات داخلی تمام می شود. به همین دلیل است که خودرویی مثل دنا پلاس توربو با توجه به متریال ها و سطح تکنولوژیکی، قیمت تمام شده بالایی دارد. هر چند افزایش تیراژ و صادارت می تواند تا اندازه ای باعث کاهش قیمت تمام شده این خودرو شود اما اینها با توجه به مشکلات فعلی میسر نیست.

مقیسی در پایان اشاره کرد: اگر نگاهی به گذشته کنیم، می بینیم در سال 89 قیمت پژو 206 تیپ 5 با ارز آزاد آن روزها که نزدیک 1200 تومان بود، به حدود 15000 هزار دلار می رسید. اما امروز دنا پلاس توربو اتوماتیک با گیرباکس 6 سرعته، موتور توربو شارژ و امکانات رفاهی مناسب هنوز قیمتی بین 10 تا 11 هزار دلار دارد. واقعا وجود این امکانات ر یک خودرو با این قیمت بسیار ارزشمند است. این موضوع نشان می دهد خودروساز همه تلاش خود را کرده تا افزایش قیمت خودرو بدون منطق نباشد، اما به دلیل افزایش افسار گسیخته نرخ ارز، قیمت تمام شده خودرو همچون دیگر حوزه های صنعتی چون صنایع غذایی تا لوازم خانگی و … افزایش یافته است.

انتهای پیام/

بهبودهای دنا پلاس توربو اتوماتیک تنها به بخش فنی محدود نشده است

دنا یک سر و گردن بالاتر از رقبا/ معرفی دنا پلاس توربو اتوماتیک در آستانه ورود به بازار

افزایش ۳۹ درصدی تولید در ایران خودرو/ سهم ۵۴ درصدی در بازار خودروهای سواری

بزودی فروش فوق العاده ایران خودرو انجام می‌شود

قیمت دناپلاس با نظر خبرگان منتخب شورای رقابت تصویب شده است

گروه صنعتی ایران خودرو قیمت سری اول «پژو ۲۰۷i پانوراما دنده ای» را اعلام کرد

اعلام قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک توسط ایران خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی