پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار خودرو-قیمت خودرو

بهترین نسخه برای درمان کهنه درد بازار خودرو چیست؟/ عرضه خودرو در بورس چاره ساز نیست

عرضه خودرو در بورس کالا یکی از راهکار ها برای درمان درد بازار خودرو بوده که این روزها موضوع بحث برانگیز کارشناس و مسئولان صنعت خودرو است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو طی سالهای اخیر نوسانات قیمتی در بازار خودرو کشور مقطعی بود و بعد از گذشت چند روز وضعیت به ثبات نسبی می […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲۹ شهریور ۱۳۹۹

عرضه خودرو در بورس کالا یکی از راهکار ها برای درمان درد بازار خودرو بوده که این روزها موضوع بحث برانگیز کارشناس و مسئولان صنعت خودرو است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

طی سالهای اخیر نوسانات قیمتی در بازار خودرو کشور مقطعی بود و بعد از گذشت چند روز وضعیت به ثبات نسبی می رسید اما دیگر این روزها التهاب جزئی از بازار خودرو بوده و به گفته برخی افراد این وضعیت متاثر از عواملی فنی و ساختاری است.

اگرچه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این باورند که مشکل صنعت خودرو ضعف در سیاست‌گذاری است.

لذا نسخه های بسیاری برای درمان درد شاید کهنه بازار خودرو کشور صادر شد که یکی از این راهکار ها که تاحدودی هم بحث برانگیز بوده است، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا است.

در همین راستا کریمی سنجری، کارشناس خودرو بهترین روش برای کنترل وضعیت فعلی بازار خودرو را کاهش اختلاف بین عرضه و تقاضای خودرو در بازار دانسته و گفت: این مهم تا زمانی که قیمت‌های فروش کارخانه‌ای اصلاح نشود، امری ناشدنی است. برای اصلاح قیمت نیز تاکنون دو روش پیشنهاد شده است؛ پیشنهاد انجمن خودروسازان ایران مبنی بر فروش خودرو به نرخ پنج درصد زیر قیمت حاشیه بازار است و پیشنهاد مجلس عرضه خودرو در بورس کالاست. در هر دو روش از آنجایی که در حال حاضر شرکت‌های خودروساز نمی‌توانند به اندازه نیاز بازار تولید داشته باشند، مصرف‌کننده متضرر می‌شود. البته شاید خودروسازان به ظاهر سود کنند، اما مطمئنا در کوتاه‌مدت بازار از طریق فروش نرفتن خودرو، واکنش نشان خواهد داد و در اصطلاح خرید را پس می‌زند؛ به ویژه اینکه این روزها قدرت خرید مردم نیز به شدت افت کرده است.

وی در این راستا ادامه داد: بنابراین منطقی است که اصلاح قیمت خودرو در کارخانه به‌گونه‌ای رخ دهد تا خودروسازان را از فروش زیربهای تمام شده برهاند و سود معقولی نیز برای آن‌ها ایجاد کند. در واقع قیمت خودرو در کارخانه را بایستی واقعی نمود؛ به‌طوریکه شرکت‌های خودروساز خودرو را با سود حدود ۱۰ درصدی نسبت به قیمت تمام شده به بازار عرضه کنند. در این صورت بهبود وضعیت نقدینگی شرکت‌های خودروساز باعث می‌شود آن‌ها بتوانند مطالبات قطعه‌سازان را به موقع پرداخت نموده و روند تامین قطعات را بهبود بخشند.

این کارشناس صنعت خودرو اشاره کرد: فراموش نکنیم حدود ۳۰ درصد ظرفیت خودروسازان داخلی به دلیل عدم تامین به موقع قطعات، هدر می‌رود که در صورت خارج نمودن این شرکت‌ها از وضعیت زیان و شکل‌گیری روند درست تامین، می‌توان این ظرفیت را مجددا به مدار تولید برگردانده و تولید را افزایش داد. در این صورت در کوتاه‌مدت فاصله تقاضا با عرضه کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

شرط نداشتن پلاک فعال در خانواده برداشته شد/ آخرین جزئیات از شرایط شرکت در فروش فوق العاده خودروسازان

خودرو تبدیل به کالایی برای سرمایه گذاری شده است

قیمت گذاری را به خودروسازان بسپارید

اخلال در چرخه توزیع، عرضه و فروش کالا آرامش روانی جامعه را برهم میزند

رشد 19 درصدی تولید خودرو در کشور

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی