پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار خودرو

طرح تحول در صنعت و بازار خودرو قابل اجرا نیست

دبیر انجمن خودروسازان ایران معتقد است طرح تحول در صنعت و بازار خودرو غیر قابل اجراست. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به جلسات اخیر اعضای کمیسیون صنایع با نماینده خودروسازان در خصوص طرح جدید مجلس برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو، طرح ارائه شده را دخالت […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۷ مهر ۱۳۹۹

دبیر انجمن خودروسازان ایران معتقد است طرح تحول در صنعت و بازار خودرو غیر قابل اجراست.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به جلسات اخیر اعضای کمیسیون صنایع با نماینده خودروسازان در خصوص طرح جدید مجلس برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو، طرح ارائه شده را دخالت در امور شرکتهای خودروساز عنوان کرد و گفت: مجلس تا این میزان حق دخالت در امور شرکتها خودروسازی را ندارد در حالی که بر اساس قانون تجارت وظیفه هیات مدیره شرکتهای خودروساز مشخص است و با این شرایط آیا هیات مدیره شرکتهای خودروساز نقشی در اداره این شرکتها خواهند داشت؟

وی معتقد است در صورت بررسی طرح تحول در صنعت و بازار خودرو در صحن علنی مجلس کل این طرح روی هوا خواهد رفت چرا که مواد و بندهای ذکر شده در این طرح ایرادات و مشکلات زیادی دارد.

وی در همین حال به ابراز نارضایتی خودروسازان از وضع فعلی در صنعت و بازار خودرو در حضور نمایندگان ملت اشاره و تاکید کرد: بر این اساس انجمن خودروسازان ایران در نشست اخیر با اعضای کمیسیون صنایع راهکارهای خود در خصوص ساماندهی بازار خودرو از جمله فروش در حاشیه بازار را مطرح کرد اما متاسفانه نمایندگان حاضر در جلسه زیر بار این طرح نرفتند و خواستار ارائه و اجرای بی چون و چرای طرح جدید مجلس شدند.

دبیر انجمن خودروسازان در ادامه به برخی از بندهای مطرح در طرح تحول در صنعت و بازار خودرو اشاره و عنوان کرد: در ماده 3 این طرح که به الزام و شرایط عرضه خودرو در بورس کالا پرداخته، به صراحت تاکید شده «اعمال نظام قیمت‌گذاری برای عرضه خودرو در بورس کالا ممنوع است.» که این به معنای حذف کامل شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو نیست و مجلسی‌ها به نوعی تعیین قیمت پایه خودروها را متناسب با هزینه‌های تولید و پیش از عرضه به بورس کالا، به شورا سپرده‌اند.

نعمت بخش تصریح کرد: بر اساس این ماده، شورای رقابت مکلف است محاسبات قیمتی برای خودروهای داخلی را با توجه به قیمت مواد اولیه در بورس کالا، شاخص بهای تولیدکننده، نرخ تورم، قیمت ارز، میزان افزایش حقوق مصوب شورای عالی کار و سود مصوب برای خودروسازان، هر سه ماه یکبار محاسبه و به‌صورت عمومی اعلام کند. این ماده موجب انتقاد ما به اعضای کمیسیون صنایع و متولیان این طرح شد چرا که معتقدیم روند قیمت گذاری شورای رقابت در این سالها همواره موجب زیان دهی خودروسازان شده است.

وی گفت: بر این اساس با ارائه جدولی مطرح کردیم که با توجه به افزایش ماهیانه قیمت مواد اولیه، محاسبه قیمت خودرو در هر سه ماه یکبار باعث تداوم زیان شرکتهای خودروساز خواهد شد که در نهایت نمایندگان موافقت کردند که قیمت پایه خودرو برای ارائه در بورس کالا بر اساس گزارش حسابرسی شده توسط سازمان حمایت قیمت تعیین شود.

وی همچنین با توجه به سایر بندهای طرح مجلس جهت تحول در صنعت خودرو اظهار داشت: بر اساس یکی از بندهای این طرح واردکنندگان قطعه علاوه بر پرداخت عوارض گمرکی، به ازای واردات قطعات به ارزش 20 هزار دلار، یک گواهی اسقاط نیز باید ارائه دهند ضمن اینکه در بخشی از این طرح خودروسازان نیز مکلف شدند که به ازای تولید 5 خودرو جدید یک دستگاه خودرو را اسقاط کنند که به طور قطع اجرای این بندها موجب افزایش قیمت قطعات و گرانی خودرو خواهد شد.

این مقام صنفی در انجمن خودروسازان در ادامه با توجه به ماده ۱۳ این طرح و موضوع تدوین ستاره های ایمنی در افزایش و یا کسر سود مصوب شرکتهای خودروساز خاطر نشان کرد: معتقدم با اجرای این بند شرکتی که جریان کسب ستاره های ایمنی را بررسی می کند، احتمال افزایش امضای طلایی و ایجاد فساد در اجرای این بخش از طرح وجود دارد.

نعمت بخش همچنین به ماده 16 طرح کمیسیون صنایع برای تحول در صنعت خودرو اشاره و تاکید کرد: در این ماده آمده که وزارت صمت موظف است با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بر هر نوع قراردادهای خودروسازان با طرف‌های خارجی، مشتمل بر تولید محصول تحت لیسانس، توسعه محصول مشترک، همکاری‌های فناورانه، تبادل متخصصان و کارشناسان، بهبود فرآیند، انتقال خط تولید، طراحی مشترک و مانند اینها نظارت راهبردی داشته و در صورت تشخیص مغایرت کلی با قوانین و سیاست‌های جاری کشور، موضوع را به شورای رقابت ارجاع کند که به طور قطع این ماده دخالت مستقیم در فعالیت شرکتهای خودروسازی است و بخش خصوصی می تواند با هر شرکت خارجی قرارداد منعقد کند.

وی در پایان با توجه به غیر قابل احرا بودن طرح جدبد نمایندگان برای ساماندهی و تحول در صنعت خودرو یاد آور شد: در نظر خواهی اخیر کمیسیون صنایع به صراحت به اعضای کمیسیون صنایع اعلام کردیم که این طرح غیر قابل اجراست و بعید است در صورت تصویب، هیچ مدیرعاملی حاضر شود در شرکتهای خودروسازی مانند ایران خودرو و سایپا مسئولیتی را بپذیرد.

انتهای پیام/ منبع: پرشین خودرو

خودرو شاهين براي مردم رضايت بخش خواهد بود/ ويژگي هاي شاهين در هيچ خودرو ايراني يافت نمي شود

نرخ دلار در بازار خودرو تعیین کننده قیمت است

عرضه خودرو در بورس کالا، بهترین راهکار ساماندهی بازار خودرو

توسعه خودروهای هیبریدی-برقی سرعت می‌یابد

صنعت خودرو در آستانه تحول است/ شاهین اتوماتیک می تواند با خودروهای خارجی رقابت کند

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی