پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تست تصادف خودرو

بازنگری پرفایده بر فرآیندهای مهندسی/ شرکت‌های دانش‌بنیان به یاری زیر ساخت‌های صنعت خودرو می‌آیند

صنعت خودروسازی ایران به‌رغم همه پیشرفت‌هایش همواره با یک مشکل بزرگ دست‌وپنجه نرم کرده و آن وابستگی به خودروسازان و استودیوهای خارجی برای زیرساخت‌های مهندسی این صنعت بوده و هست. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو همگی به یاد داریم که وقتی سمند به‌عنوان نخستین خودرو ملی ایران توسط ایران ‌خودرو راهی بازار شد، […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۲۸ مهر ۱۳۹۹

صنعت خودروسازی ایران به‌رغم همه پیشرفت‌هایش همواره با یک مشکل بزرگ دست‌وپنجه نرم کرده و آن وابستگی به خودروسازان و استودیوهای خارجی برای زیرساخت‌های مهندسی این صنعت بوده و هست.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

همگی به یاد داریم که وقتی سمند به‌عنوان نخستین خودرو ملی ایران توسط ایران ‌خودرو راهی بازار شد، اولین نکته‌ای که به آن اشاره می‌شد، نشان پژو روی موتور این خودرو و استفاده از پلت‌فرم پژو 405 برای آن بود.

پژو 405

موضوعی که البته بعدها با طراحی و تولید موتور ملی ایران ‌خودرو، تاحدودی بهبود یافت اما دانش طراحی و ساخت پلت‌فرم موضوعی است که برخلاف تلاش‌های دوران پسابرجام برای یاری گرفتن از بزرگان صنعت خودرو جهان تابه ‌امروز نصیب خودروسازان ایرانی نشده است.

علاوه بر سمند خودروهای ملی دیگری چون تیبا و ساینا که محصول دیگر غول خودروساز ایرانی (سایپا) هستند نیز از پلت‌فرم قدیمی پراید که تا حدودی بهسازی شده استفاده می‌کنند. هم‌چنین دیگر محصول ملی ایران ‌خودرو، رانا که از پلت‌فرم پژو 206 بهره می‌برد و سدان خوش‌چهره و نوظهور سایپا، شاهین که از پلت‌فرم قدیمی تویوتا یاریس بهره می‌برد.

شاهین (2)

در این میان جدیدترین محصول ملی ایران‌ خودرو، با نام کی132 که از پلت‌فرم پژو 301 بهره‌مند است، اوضاع نسبتا بهتری نسبت به سایرین دارد.

افزون بر اینها، شرایط تست تخصصی و ایمنی خودروهای ایرانی در داخل کشور چندان مهیا نیست و برای خودروسازانی که توسعه محصول را مدنظر دارند، برخورداری از امکانات تست‌های فنی و ایمنی استاندارد و منطبق بر استانداردهای روز دنیا، یک نیاز بسیار مهم به حساب می‌آید.

به هر حال قرار نیست تحریم‌ها تا ابد برقرار باشند و روزی خواهد رسید که خودروسازان ایرانی که روزگاری در زمینه صادرات منطقه‌ای عملکرد قابل دفاعی از خود ارائه داده بودند بار دیگر صادرات محصولات جدید خود را در اولویت برنامه‌هایشان قرار بدهند. آن زمان است که برخورداری از این زیرساخت‌های فنی و مهندسی برای رقابت با خودروسازان نوظهور چینی که همواره در حال بهبود و بهسازی فنی و ایمنی هستند، اهمیتی دوچندان می‌یابد.

تست سمند

در همین راستا اکنون خبرهای خوشی از ورود معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به حوزه‌های زیرساختی صنایع حمل ‌و نقلی به گوش می‌رسد.

بر این اساس قرار است با آشتی صنعت و دانشگاه‌ها، فناوری‌های پیشرفته تا حد زیادی در کشور بومی‌سازی شوند که در این میان طراحی و ساخت پلت‌فرم عمومی با بهره از توان عده کثیری از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و هم‌چنین برطرف ساختن نیازهای آزمایشگاهی و تست فنی و ایمنی خودروسازان بر پایه دانش بومی از اولویت‌ها هستند.

اگرچه باتوجه به شرایط تحریمی فعلی و تکیه بر توانمندی‌های موجود داخلی، شاید این زیرساخت‌ها در رده به‌روزترین‌ها قرار نگیرند، اما چنین حرکتی قطعا مولد و روبه‌جلو محسوب می‌شود و می‌تواند در آینده نزدیک توسعه همه‌جانبه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی از جمله در صنعت خودرو را به ارمغان بیاورد.

انتهای پیام/

نوشته از روزبه خندان

خداحافظ پراید!/ پراید در مقایسه با جانشین خود تیبا، چه وضعیتی دارد؟

آتشی زیر خاکستر برجام!/ هرآنچه می‌خواهید از شاسی بلند ایرانی و لوکس ترین محصول ایران خودرو بدانید

2 راهی میان سدان های ارزان قیمت/ رانا بخریم یا برلیانس H230 ؟

رقابت قله و پرواز!/ مقایسه دنا پلاس توربو اتوماتیک و سایپا شاهین

نوبرانه های سایپا برای 2 نیمه 99!/ با خودروی شاهین و SP100 کراس اوور بیشتر آشنا شوید

دنا با نون اضافه!/ تجربه رانندگی با دنا پلاس توربو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی