رقابتهای فرمول یک ، یکی از شاخص های علم مهندسی شناخه شده است.تکنولوژیهایی که در این مسابقات استفاده می شود ، چندین سال جلوتر از صنعت خودروسازی می باشد.از فایبرکربن، گیربکسهای دو کلاچه به همراه پدل شیفتر، سیستم تعلیق چند اتصاله و توربوشارژرها به عنوان تکنولوژیهایی که در این زمینه توسعه یافتند و سپس به […]
رقابتهای فرمول یک ، یکی از شاخص های علم مهندسی شناخه شده است.تکنولوژیهایی که در این مسابقات استفاده می شود ، چندین سال جلوتر از صنعت خودروسازی می باشد.از فایبرکربن، گیربکسهای دو کلاچه به همراه پدل شیفتر، سیستم تعلیق چند اتصاله و توربوشارژرها به عنوان تکنولوژیهایی که در این زمینه توسعه یافتند و سپس به بازار سایر خودروها راه پیدا کردند، میتوان نام برد.
اگر طرحی جاهطلبانه در ذهن خود دارید و بعید میدانید که شرکتی در دنیا حاضر به سرمایهگذاری بر روی آن شود، تیمهای فرمول یک را مد نظر قرار بدهید.چرا که آنها از هیچ عمل و هزینه ای برای پیشرفت خود دریغ نمی کنند.
قابلیتهای دینامیکی خودرو مستقیما با تایر ها در ارتباط هستند، از این رو تایر ها ، یکی از مهمترین اجزای مورد استفاده در خودروها می باشند.با تغییر آن میتوان بهبود زیادی را در رفتار خودرو مشاهده کرد.یک تایر نامناسب میتواند زحمات چندین ساله مهندسان را بر باد بدهد به همین دلیل انتخاب بهترین و مناسبترین تایر امری ضروری و بسیار حساس است.
در فرمول یک ، قبل از شروع فصل تیمها مشخصات تایرهایی که قرار است استفاده شوند را از تولید کننده دریافت کرده و سپس اقدام به بهینهسازی خودروهای خود با توجه به اطلاعات دریافتی میکنند.در رقابت سیلور استون امسال اهمیت تایرها و استراتژی تیمها به وضوح مشاهده شد. جایی که پس از حدود ۵۰ دور از مسابقه باران شروع باریدن کرد و تعویض یک دور زودتر لاستیکهای تیمهای مرسدس و فراری باعث شد تا فاصله دو راننده تیم مرسدس با نفر سوم که فیلیپه ماسا راننده تیم ویلیامز بود، زیاد شود و در ادامه نیز سباستین فتل راننده تیم فراری توانست جایگاه سوم را از ماسا بگیرد.در ۴۵ سال گذشته ۴ شرکت گودیر آمریکا، میشلین فرانسه، بریجستون ژاپن و پیرلی ایتالیا تامین کنندگان اصلی تایر در این رقابتها بودند که از سال ۲۰۱۱ تا به الان این وظیفه بر عهده پیرلی بوده است.
لاستیکهای اسلیک یا صاف و بدون آج که برای هوای خشک استفاده میشوند.
متوسط که چسبندگی بیشتری و دوام کمتری را به ارمغان میآورد و با نوار سفید رنگ حاشیه لاستیک مشخص میشود.
نوع بعدی تایرهای میانگین قرار دارند که دارای آج هستند و برای شرایط جوی خیس استفاده میشوند ولی نباید آب زیادی روی مسیر حرکت خودرو باشد. این تایرها با رنگ سبز در حاشیه خود مشخص میشوند.
آخرین نوع تایرهای فرمول۱ نوع خیس هستند که برای شرایطی که باران شدید در حال باریدن است و آب زیادی روی پیست جمع شده است، استفاده میشوند. این تایرها در حاشیه خود با نوار آبی رنگ مشخص میشوند.
جنس تایرهای خودروهای فرمول یک از کولار به همراه نایلون و پلیاستار است که در شبکههای پیچیدهای به هم تابیده میشوند. نکته جالب استفاده از کولار است که در زمان تولید خود سختترین و در حال حاضر جز ۵ ماده سخت جهان است. کولار در ابتدا برای همین منظور توسعه یافت ولی در حال حاضر در جلیقههای ضد گلوله نیز کاربرد دارند.قیمت یک دست کامل این تایرها ۱۶۰۰ دلار است که به دلیل مصرف بالای آنها، هر تیم در هر سال مبلغ ۲ میلیون یورو فقط بابت تایر خودروهای خود میپردازد.
دیدگاه خود را بنویسید