پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

استارت نخوردن خودرو

استارت نخوردن خودرو چه دلایلی دارد؟

تا به حال برایتان پیش آمده که سوار خودروتان شوید و بعد از استارت زدن، خودرو روشن نشود؟ انگار که خودرو خوابیده و دوست ندارد بیدار شود! اما دلیل استارت نخوردن خودرو چیست و با بروز این مشکل چه مواردی را باید بررسی کنید؟ گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو اول از همه باید […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۲ شهریور ۱۴۰۰

تا به حال برایتان پیش آمده که سوار خودروتان شوید و بعد از استارت زدن، خودرو روشن نشود؟ انگار که خودرو خوابیده و دوست ندارد بیدار شود! اما دلیل استارت نخوردن خودرو چیست و با بروز این مشکل چه مواردی را باید بررسی کنید؟

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

اول از همه باید به سالم بودن باتری خودرو شک کنید.در صورت خرابی باتری، شارژ در این قطعه حیاتی ذخیره نشده و توان کافی برای استارت زدن را ندارد. شاید هم باتری سالم باشد و مواردی مثل برق دزدی یا روشن ماندن چراغ ها باعث کم شدن توان باتری شده باشد.

در اینجا این سوال مطرح می شود که از کجا بفهمیم دلیل استارت نخوردن اشکال باتری است یا اشکال در بخش های دیگر خودرو؟

در صورتی که هنگام باز کردن سوییچ، صفحه آمپر روشن شد، اما با روشن کردن چراغ ها نور آمپر کم شد، یعنی باتری شارژ کافی نداشته و باید باتری به باتری کنید یا در صورتی خرابی کامل باتری، آن را عوض کنید.

اما اگر در صورت باز شدن سوییچ، نور چراغ ها و نور صفحه آمپر قوی بود اما موتور روشن نشد، یعنی دلیل استارت نخوردن ضعف باتری نیست و باید به فکر بررسی قسمت های دیگر باشید.

یکی دیگه از دلایل رایج استارت نخوردن خودرو ، خراب شدن اتوماتیک استارت است. در صورت خراب بودن این قطعه، هنگام استارت زدن یک صدای ((تق)) به گوشتان می خورد و استارت نمی چرخد.

خرابی باتری خودرو


هنگام جوش آوردن خودرو چه کار کنیم؟


در صورتی که خودروتان دنده ای باشد و به دلیل این ایرادها استارت نخورد و روشن نشود، می توانید با هل دادن، خودرو را روشن کرده و به یک تعمیرگاه برسانید. اما اگر خودرو اتوماتیک بود باید چه کار کنیم؟

در صورتی که خودروی اتوماتیک استارت نخورد، قبل از هرچیز باید وضعیت گیربکس را چک کنید. در صورتی گیرباکس در حالت R یا D  باقی مانده باشد، خودرو استارت نمی خورد و باید گیرباکس را به حالت P باز گردانید تا دوباره روشن شود. شاید هم وضعیت گیرباکس مشکلی نداشته باشد و باز هم خودرو استارت نخورد. در این شرایط احتمال خراب بودن سلکتور گیربکس اتوماتیک بالاست. در صورت خراب بودن این قطعه، ECU اجازه استارت خوردن موتور را نمی دهد.

ممکن است موتور خودرو ضعیف استارت بخورد. در این صورت احتمال شل شدن بست ها باتری می رود و بهتر است یک نگاهی به سر باتری ها بیاندازید.در صورتی که خودرو استارت بخورد اما روشن نشود، بهتر است سوییچ را ببندید و دوباره باز کنید. در صورتی که خودرو انژکتوری بوده و از پمپ بنزین برقی بهره ببرد، باید موقع باز شدن سوییچ، صدای زوزه خفیفی از پمپ به گوش برسد. اگر این صدا را نمی شنوید، احتمال خرابی پمپ بنزین وجود دارد.

استارت زدن خودرو


دانستنی هایی در مورد روغن موتور و ضدیخ


همه این ها را گفتیم، اما ممکن است تمام این موارد را هم چک کنید و حتی تعمیر کنید، بازهم خودروتان استارت نخورد! اینجاست که حسابی سر کار رفته اید! یک ایراد رایج در خودروهای مجهز به ایموبلایزر می تواند دلیل استارت نخوردن باشد. در صورتی که مغزی سوییچ خراب شده باشد، خودرو روشن نمی شود. البته روشن نشدن خودرو می تواند دلیلی مثل خرابی فیوزها هم داشته باشد.

حالا اگه هیچ کدوم این قطعه ها مشکلی نداشت و باز هم ماشین استارت نمیخورد، باید به خرابی فیوزها یا مغزی سوییچ ماشینتون شک کنید. این ایراد که بیشتر در ماشین های مجهز به ایموبلایزر شایعه، میتونه حسابی سر کارتون بذاره!

استارت زدن خودرو


هنگام پنچر شدن لاستیک چه کار کنیم؟


با شروع فصل پاییز و رفتن هوا رو به سردی، یکی دیگر از اشکالات رایج هنگام استارت زدن خودرو، خاموش شدن بعد از کمی کار کردن موتور است. در صورتی که در فصل سرد سال ماشین را بعد از چند ساعت روشن می کنید، باید اجازه دهید تا موتور کاملا گرم شود. در صورتی که در همان ابتدای روشن کردن خودرو در حالی که موتور سرد است، دور موتور را بالا ببرید، انگار وارد یک باشگاه بدن سازی شده اید و بدون گرم کردن، در حال انجام سنگین ترین تمرین ها هستید!

پس 2 تا 4 دقیقه برای گرم شدن به موتور زمان دهید. وقتی در فصل سرد ماشین را روشن می کنید، احتمال ریپ زدن موتور وجود دارد. این اتفاق می تواند دلایل زیادی از تنظیم نبودن کاربراتور گرفته تا اشکلات سنسور در خودروهای انژکتوری داشته باشد. در چنین شرایطی بهترین واکنش این است که اگر موتور با ریپ زدن خاموش نمی شود، اجازه دهید چند ثانیه بدون گاز دادن کار کند.

حالا اگر با ریپ زدن، موتور خاموش می شود، قبل از استارت زدن کمی پدال گاز را فشار دهید و برای یک دقیقه این حالت را حفظ کنید تا موتور کمی گرم شود. البته اگر خودرو شما کاربراتوری است، از انجام این کار پرهیز کنید. چون وارد شدن بنزین اضافه به کاربراتور و موتور باعث خفه کردن خودرو می شود.

نوشته: میلاد میرعابدینی

خواب بهاری!/ نکاتی که باید در توقف طولانی خودرو رعایت کنید

حرفه ای برانیم/ این عادت های غلط در رانندگی را ترک کنید!

هنگام ترکیدن لاستیک خودرو ، مناسب‌ترین واکنش چیست؟

نکات رانندگی با خودرو های توربوشارژ

روانکارهای حیاتی/ دانستنی هایی در مورد روغن موتور و ضدیخ

خودروها حرف می زنند!/ چگونه از طریق صدا، روغن ریزی و چراغ‎های هشدار به ایراد خودرو پی ببریم؟

دانستنی هایی در مورد شمع و وایر

چرخش روی یک انگشت!/ فرمان برقی EPS و هر آنچه می خواهید از آن بدانید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی