پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سدان های سبتا بزرگ یک میلیارد تومانی

باشگاه یک میلیاردی ها/ سدان‌ های نسبتا بزرگ به‌علاوه و منهای یک میلیارد تومان در بازار دست‌دوم‌ها

در این مقاله به سراغ سدان های نسبتا بزرگ بازار رفته ایم. سدان هایی مربوط به حدود یک دهه قبل که در حال حاضر قیمتی حدود یک میلیارد تومان (اندکی کمتر یا بیشتر) دارند و می توانند جایگزین های جذابی برای خودروهای چینی و تولید داخل باشند. گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو روزگار […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۹ آبان ۱۳۹۹

در این مقاله به سراغ سدان های نسبتا بزرگ بازار رفته ایم. سدان هایی مربوط به حدود یک دهه قبل که در حال حاضر قیمتی حدود یک میلیارد تومان (اندکی کمتر یا بیشتر) دارند و می توانند جایگزین های جذابی برای خودروهای چینی و تولید داخل باشند.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

روزگار عجیبی را سپری می‌کنیم. فنر قیمت‌ها در بازار خودرو پریده و معلوم نیست این افزایش قیمت تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند. شاید کم‌تر جایی پیدا شود که در آن یک خودرو تولید یک یا 2 دهه گذشته را پس از ده‌ها یا چند صد هزار کیلومتر رانندگی بتوان با چند برابر قیمت خریداری شده به فروش رساند. زمانی یک میلیارد تومان رقم گزافی برای خرید خودرو در ایران محسوب می‌شد و با چنین رقمی و حتی کم‌تر از آن می‌توانستید سراغ سدان‌ها، کوپه‌ها و شاسی‌بلندهای لوکس بازار بروید. اما امروز قیمت خودروهای چینی نیز به این میزان رسیده و حتی فراتر نیز رفته است. در چنین بازاری که واردات خودرو ممنوع است، اکثر خودروهای به‌روز مونتاژی دیگر تولید نمی‌شوند و تنها خودروسازان نسبتا کم‌سابقه شرقی جولان می‌دهند، باردیگر ستاره اقبال سدان‌های سگمنت دی وارداتی 10، 15 سال گذشته درخشیدن گرفته است. این خودروها که روزی پهلوانان بازار ایران بودند، حال دوباره زنده شده‌اند. گویی اصلا نمرده بودند.

هیوندای سوناتا

هیوندای سوناتا وای‌اف ((مردی از آینده))

وقتی این سدان زیبا با آن طراحی ساختارشکنانه وارد بازار ایران شد، گویی از آینده‌های دور آمده بود. خودرویی که زیبایی ظاهر و باطن‌اش بر قابلیت‌های فنی و سواری‌اش می‌چربید، کیفیت متوسط روبه‌بالایی داشت و به‌شدت در بازار درخشید.

حتی نسل‌های بعدی آن نیز نتوانستند موفقیت این مدل از سوناتا را تکرار کنند. اکنون اما با گران شدن خودرو، این مدل باردیگر در کانون توجه قرار گرفته. خودرویی که هنوز هم قدیمی نشده و در مدل‌های 2011 تا 2014 و رده‌های قیمتی کم‌تر و بیش‌تر از یک میلیارد تومان در بازار دست دوم فراوان است. فقط باوجود گرانی لوازم یدکی، باید حتما برای خرید این خودرو وسواس زیادی به خرج بدهید.


با نسل جدید کیا اپتیما (K5) آشنا شوید (اینجا کلیک کنید)


 

کیا اپتیما

کیا اپتیما ((یادگار دوران بلوغ کره‌ای‌ها))

این نسل از کیا اپتیما نیز از آن سدان‌هایی بود که وقتی به بازار آمد، با طراحی زیبای خود حسابی دل خودرودوستان را برد. خودرویی که از سال 2012 به بازار ایران آمد و پس از آن با یک فیس‌لیفت تاثیرگذار در بخش عقب، تا سال 2015 هم‌چنان دوام آورد.

این خودرو در حالی خوش درخشید که نسل پیشین آن برخلاف نسلی از سوناتا که پیش از وای‌اف عرضه شد، موفقیتی کسب نکرده بود. برای این‌که یک اپتیما در رده قیمتی یک میلیارد و کمی بیش‌تر بیابید باید سراغ مدل‌های 2012 و 2013 آن را بگیرید.


بررسی اختصاصی کیا اپتیما JF (اینجا کلیک کنید)


تویوتا آریون

تویوتا آریون ((جاودانه‌ای از استرالیا))

وقتی در دهه اول هزاره سوم میلادی، تویوتا کمری خوش‌چهره از نظر قیمتی در رده محصول لوکس هیوندای یعنی آزرا قرار گرفته بود، نماینده تویوتا در ایران ابتدا به سراغ نسخه اس‌ئی کمری به‌عنوان رقیبی برای آزرا رفت، اما اندکی بعد و در سال‌های پایانی این دهه، بازی بار دیگر عوض شد و یک تویوتای خوش‌چهره به‌نام آریون که براساس کمری در استرالیا شکل گرفته بود، ماموریت یافت تا آزرا را در بازار ایران شکست بدهد.

موضوعی که البته به علت تیراژ بالاتر واردات آزرا کاملا محقق نشد، اما در درازمدت کیفیت مثال‌زدنی آریون آن را از رقیب کره‌ای پیش انداخت. خودرویی که حالا بیش یک میلیارد و دویست میلیون برای همین نسل نخست واردشده به ایران قیمت می‌خورد.


مقایسه تویوتا آریون و نیسان تیانا (اینجا کلیک کنید)


تویوتا کمری

تویوتا کمری ((هم‌چنان در بورس))

این خودرو را باید یکی از بزرگانی دانست که طراحی بی‌مهابا و منحصربه‌فرد شرقی را زنده کردند. این نسل از تویوتا کمری که در سال 2007 پا به بازار ایران گذاشت و تا 2011 با یک فیس‌لیفت مختصر عرضه شد را باید یکی از خودروهایی دانست که پس از طی 500 هزار کیلومتر، تنها قولنج‌اش می‌شکند و هم‌چنان می‌تازد.

خودرویی که راننده‌های تاکسی فرودگاه امام خمینی (ره) می‌گویند صدها هزار کیلومتر را با آن بدون کوچک‌ترین خرج غیرمعمول طی طریق کرده‌اند. این نسل از تویوتا کمری را باید محبوب‌ترین نسل آن در ایران دانست که هنوز هم در رده قیمتی یک میلیارد تومان خودرویی ارزشمند برای استفاده خانوادگی است.


بررسی فنی هیوندای آزرا 2018 (اینجا کلیک کنید)


هیوندای آزرا

هیوندای آزرا ((لکسوس کره‌ای))

وقتی این سدان بزرگ و نسبتا تجملی در سال 2006 پا به بازار کشورمان گذاشت، قدرت، طراحی به‌روز، آپشن‌های لوکس و سواری فوق‌العاده آن توجه عده کثیری از سدان‌سواران ایرانی را به خود جلب کرد. ایرانیانی که تا پیش از آن لوکس‌ترین خودرو بازار را نیسان ماکسیما می‌دانستند، حال با خودرویی به‌روز و خوش‌خرام از کره مواجه شده بودند که قیمت به نسبت رقبای ژاپنی مناسبی داشت.

شاید اصلا ایرانی‌ها با عرضه آزرا آپشن‌پسند شدند و به خودروهای کره‌ای نگاه دیگری یافتند. آزرا آن‌قدر خوش درخشید که ضعف‌های ترمز آن به فراموشی سپرده شد. این خودرو تا سال 2011 با یک فیس‌لیفت زیبا عرضه شد و امروز در کم‌تر از یک میلیارد تومان گزینه‌ای قابل بررسی در بازار دست‌دوم‌هاست. هرچند استهلاک آزرا به تجربه بالا بوده و هست.

نیسان تیانا

نیسان تیانا ((میراث‌دار ماکسیما))

این خودرو پس از بازنشستگی ماکسیما با ظهور رقبای تا بن دندان مسلح کره‌ای و ژاپنی، قرار بود یاد و خاطره خوش این خودرو نه‌چندان موفق در بازار بین‌المللی و افسانه‌ای در بازار ایران را زنده نگاه دارد. البته تیانا با وجود همه قابلیت‌ها و توانمندی‌هایش نتوانست مثل ماکسیما بدرخشد و در نهایت به خودرویی بدفروش در بازار بدل شد.

مدل شمسی، گیرباکس سی‌وی‌تی، رقبای قدر و چهره کم‌هیجان تیانا را باید از جمله مواردی دانست که موجب عدم درخشش این ژاپنی باکیفیت در بازار ایران شدند. تیانا در 2 تیپ مید (نیمه‌فول) و های (فول) در بازار یافت می‌شود.


مقایسه نیسان ماکسیما و بایک سنوا در ایران (اینجا کلیک کنید)


نیسان ماکسیما

نیسان ماکسیما ((آخرین امپراطور))

نیسان ماکسیما که در بازار آمریکای شمالی تحت برند اینفینیتی به فروش می‌رسید و به‌علت مشکلاتی چون عدم پایداری مناسب سر پیچ‌ها فروش چندان مناسبی را تجربه نکرده بود؛ در شرایطی پا به بازار ایران گذاشت که خودرودوستان ایرانی تشنه یک سدان لوکس بزرگ‌سایز بودند. همین موضوع هم سبب شد در بازاری که لوکس‌ترین سدان صفرکیلومتر آن پژو پارس بود، نقص‌های ماکسیمای بزرگ و قدرتمند نادیده گرفته شوند و این خودرو حتی بر چهره برند نیسان در بازار ایران تاثیر ویژه‌ای بگذارد.

ماکسیما را باید آخرین امپراطور نیسان در ایران دانست. خودرویی که از سال 81 تا 91 شمسی در 2 گونه گیربکس دستی و اتوماتیک به تولید رسید و امروز نمونه‌های دست‌دوم تمیز آن با کارکرد زیر 100 هزار کیلومتر حدود 900 میلیون تومان قیمت می‌خورند.


بررسی هوندا آکورد دهه نودی (اینجا کلیک کنید)


هوندا آکورد

هوندا آکورد ((پیرمرد ژاپنی))

زمانی‌که هوندا آکورد در سال 2013 به بازار ایران عرضه شد، واردکننده این خودرو فکر می‌کرد می‌تواند با تکیه بر موفقیت‌های هوندای ژاپنی در بازار کشورمان طی دهه 90 میلادی و کیفیت و خوشنامی این برند در سراسر دنیا، خصوصا آمریکای شمالی، به پیروزی‌های ارزشمندی در ایران دست یابد.

اما افسوس که خدمات پس از فروش نامساعد، معضلات کمبود و گرانی قطعات، تعداد اندک واردات و ذات آرام و کم‌هیجان این ژاپنی مغرور مانع از موفقیت آن شد. خودرویی که امروز هم با ارقامی بالای یک میلیارد تومان بسته به سلامت خود با مدل‌های 2013 و 2014 در بازار به فروش می‌رسد.



رنو سفران

رنو سفران ((پیش از تحول))

رنو به‌عنوان یکی از نخستین خودروسازان جهان طی 3 دهه اخیر همواره از این‌که زیر سایه موفقیت‌های خودروسازان ژاپنی و بعدتر کره‌ای قرار گرفته، نالان بود و به‌این‌ترتیب سعی داشت با عرضه خودروهایی راحت و نسبتا لوکس به مصاف رقبا برود. خودروهایی که از نظر فنی و ایمنی بعضا مثال‌زدنی بودند اما وقتی پای طراحی، کیفیت و دوام به میان می‌آمد، قافیه را به رقبای شرقی می‌باختند.

رنو سفران نیز یکی از همین خودروهای رنو بود. این خودرو با قدرت و امکانات قابل‌قبول اما بازار بد و چهره‌ای معمولی روبه‌روست و خرید آن در بازار میلیاردی فعلی چندان به‌صرفه نیست. مخصوصا که بازار، نسل جدید خودروهای رنو را به خود دیده و این نسل از محصولات رنو بیش‌ازپیش کم‌طرفدار شده است.


مقایسه اختصاصی کیا اپتیما و رنو تلیسمان (اینجا کلیک کنید)


لیفان 820

لیفان 820 ((جسارت شرقی))

خودروسازان شرقی همیشه جسارت نفوذ و صعود به رده‌های بالاتر و طرف شدن با رقبای خوش‌سابقه را داشته و دارند. در این بین اما خودروسازان چینی را باید کمی عجول دانست. نوخودروسازانی که دیر آمده و می‌خواهند زود بروند و به همین علت پیش از رسیدن به سطح پختگی لازم، وارد رده‌های بالاتر می‌شوند.

این دقیقا همان حرکتی است که لیفان با تولید مدل 820 انجام داد و سعی کرد خودرویی در رده سدان‌های نسبتا بزرگ با کپی طراحی محصولات فورد، تویوتا و ب‌ام‌و به تولید برساند و نتیجه‌اش خودرویی در نگاه نخست زیبا اما کم‌تناسب درآمد. این خودرو را می‌توان بعضا به‌صورت صفرکیلومتر نیز در بازار یافت. اما قیمت بالای آن که در حال نزدیک شدن به یک میلیارد تومان است، خریدش را در برابر سایر گزینه‌ها چندان توجیه نمی‌کند.

نوشته: روزبه خندان

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی