پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تولید-خودرو

سوء مدیریت خودروسازان در چندسال اخیر

در حالی که در گذشته عواملی چون تحریم و افزایش قیمت ارز، گران شدن دستمزد و… به عنوان علل افزایش قیمت خودرو منتشر میشده است برخی از رسانه ها از مشکلات سوء مدیریت خودروسازان می گویند. به گزارش فارس؛ در حالی که موضوع تحریم‌ و عدم دسترسی آسان به مواد اولیه در شرکت‌های مادر در کنار […]

سهیل زنگنه
چهارشنبه - ۲۹ مهر ۱۳۹۴

در حالی که در گذشته عواملی چون تحریم و افزایش قیمت ارز، گران شدن دستمزد و… به عنوان علل افزایش قیمت خودرو منتشر میشده است برخی از رسانه ها از مشکلات سوء مدیریت خودروسازان می گویند.

به گزارش فارس؛ در حالی که موضوع تحریم‌ و عدم دسترسی آسان به مواد اولیه در شرکت‌های مادر در کنار مشکل نقل و انتقال ارز به عنوان اصلی ترین مشکل خودروسازان داخلی مطرح و باعث تحقق زیان در پایان عملکرد دوره‌های مالی آنها یاد می‌شود، اما نگاهی به گزارش مالی آنها و نحوه هزینه کرد درآمد، نشان از عمق فاجعه در این صنعت مبتنی بر مونتاژ و واردات خودرو دارد.

این موضوع نشان می دهد که آنچه امروز به عنوان پایان راه صنعت و مواجهه با رکود فزاینده در فضای کسب و کار یاد می شود، بیش از آنکه ناشی از کمبود نقدینگی و سیاست های کنترل تورم و یا حتی بهانه کمپین های نخریدن خودرو باشد، ناشی از سوء مدیریت، تحمیل نیروی مازاد در خودروسازی و پائین بودن بهره وری و بالا بودن قیمت تمام شده تولید خودرو است. از طرفی ریخت و پاش هایی که در صنعت خودرو مرسوم است که برخی مدیران نمی خواهند یا نمی توانند که قبول کنند مدیریت مالی با مدیریت سنتی در تناقض است.

به دور از واقعیت نیست که اغلب مدیران عامل بنگاهها و واحدهای اقتصادی کشور برگرفته از مدیریت سنتی و متکی بر دیدگاههای حجره‌داری کار می‌کنند که با وجود اینکه دایره ای از مشاوران و کارشناسان با نفوذ و یا اقتصادی آنها را احاطه کرده‌اند، اما همچنان با موضوع مدیریت مالی و صرف بهینه درامد و هزینه علمی بیگانه اند. در این رابطه نگاهی به صورت های مالی یک شرکت خودرو حاضر در بورس می تواند به گوشه ای از این تناقض ها اشاره داشته باشد.

شرکت یاد شده که در پایان عملکرد 12 ماهه سال مالی 93 خود مبلغ  357 میلیارد و 844 میلیون تومان زیان خالص را برای سهامداران خود محقق ساخته، اما در گزارش حسابرسی شده خود از صورت هزینه هایی تحت عنوان هزینه های رفاهی کارکنان یاد کرده که در نحوه صرف این هزینه‌ها از سوی این شرکت خودرو ساز زیان ده در نوع خود جالب توجه است.

در حالی که شرکت خودرو ساز برای سرمایه در گردش خود با کمبود نقدینگی به میزان 727 میلیارد و 393 میلیون و 300 هزار تومان مواجه است، اما در عملکرد سال مالی 93 خود هزینه هایی را افشاء کرده که معلوم نیست در قبال کدام عملکرد مثبت و یا حمایت از حقوق صاحبان سهام است.

درآمد و ضرر خودروسازان در سال 91-92-93

مطابق با گزارش های دریافتی از سایت کدال و بورس تهران، شرکت خودرویی مزبور در حالی سرفصل  مدیریت بر هزینه های آموزش و برگشت هزینه ها به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان عنوان شده که مجموع هزینه های رفاهی این شرکت در سال 93 مبلغ  27 میلیارد و 588 و 323 هزار و 680 تومان بوده است.

در صورت هزینه رفاهی کارکنان این شرکت زیان ده ارقامی همچون پرداخت هدیه کارت مدیرعامل به مبلغ 822 میلیون تومان،  پرداخت حدود 50 میلیون تومان تحت عنوان تزیین خودرو عروس و حدود 552 میلیون تومان به عنوان هزینه های ترحیم و تدفین تعیین شده است.

 زیان انباشته این شرکت خودروساز برای پایان عملکرد سال مالی 93 به طور خالص مبلغ 692 میلیارد و 462 میلیون و 800 هزار تومان اعلام شده است، در حالی که سرمایه پایه این شرکت 677 میلیارد و 385 میلیون و 300 هزار تومان است.سرمایه این خودروساز در سال مالی قبل از 93 مبلغ 200 میلیارد تومان بوده که در پی افزایش سرمایه به 677 میلیارد تومان تبدیل شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی