پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید پژو 206

رشد 13 درصدی تولید خودرو در کشور

طبق آمار اعلام شده توسط خودروسازان، تیراژ تولید آن‌ها طی هفت ماه سال جاری در مجموع از ۴۹۶ هزار دستگاه عبور کرده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت افزایش 13 درصدی تولید دارد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو بر این اساس سه خودروساز اصلی داخلی (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) طی هفت ماه […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۱۸ آبان ۱۳۹۹

طبق آمار اعلام شده توسط خودروسازان، تیراژ تولید آن‌ها طی هفت ماه سال جاری در مجموع از ۴۹۶ هزار دستگاه عبور کرده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت افزایش 13 درصدی تولید دارد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

بر این اساس سه خودروساز اصلی داخلی (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) طی هفت ماه سال جاری در مجموع 496 هزار و 876 دستگاه انواع محصولات را به تولید رسانده‌اند که در مقایسه با هفت ماهه ابتدایی سال گذشته، 13 درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد. طبق آمار ایران‌خودرو با تولید 250 هزار و 330 دستگاه خودرو از ابتدای سال تا پایان مهرماه، بیشترین تیراژ تولید را به خود اختصاص داده است. تولید در ایران‌خودرو در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال 1398 رشدی بیش از 38.5 درصد داشته است.

در گروه خودروسازی پارس‌خودرو نیز تیراژ تولید در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، صعودی بوده است. سومین خودروساز بزرگ ایران تا پایان مهر امسال 58 هزار و 275 دستگاه محصول تولید کرده که در مقایسه با هفت ماه نخست سال گذشته، 6.5 درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد.

اما در دیگر خودروساز اصلی کشور (سایپا) نیز آمار تولید هفت ماهه 1399 روندی نزولی نسبت به مدت مشابه در سال 1398 را حکایت می‌کند. طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، دومین خودروساز بزرگ کشور 188 هزار و 271 دستگاه محصول را طی هفت ماهه امسال تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش 8.1 درصدی داشته است.

اما بنابر آمار در مهر ماه امسال نسبت به شهریور خودروسازان بزرگ کشور با کاهش تولید روبرو روبرو شده‌اند. در مهرماه ماه امسال در مجموع 69 هزار و 52 دستگاه محصول توسط سه خودروساز اصلی داخلی تولید شده که نسبت به آمار تولیدی شهریور ماه کاهش 10 درصدی را نشان می‌دهد. به ترتیب سایپا در مهر امسال 21 هزار و 556 دستگاه خودرو کرده که در مقایسه با شهریور نزدیک به 9 درصد کاهش تولید داشته است، پس از آن ایران‌خودرو علیرغم بیشترین میزان تولید در بین خودروسازان اصلی به میزان 38 هزار و 680 دستگاه خودرو طی مهر ماه از آمار تولید خود در شهریور ماه امسال بازمانده و تقریبا کاهش شش درصدی تولید را تجربه کرده است. در نهایت پارس‌خودرو نیز در هفتمین ماه امسال 8816 دستگاه محصول را تولید کرده است که مقایسه این آمار با میزان تولید این شرکت در شهریورماه حاکی از کاهش 13.5 درصدی تولید دارد که بیشترین کاهش تولید را در مقایسه این دو ماه با یکدیگر را به خود اختصاص داده است.

اینکه چرا تولید ماهانه خودروسازان در مهر و نسبت به شهریور کاهشی شده، علاوه بر انتظار برای افزایش قیمت محصولات، ریشه در مساله تامین قطعات نیز دارد. به نظر می‌رسد روند تامین قطعات چه از خارج و چه در داخل، به دلیل تحریم و مشکلات مالی کند شده و این موضوع خود را در آمار تولید نشان داده است. اتفاقا خودروسازان و قطعه‌سازان طی مهرماه با چالش دپوی مواد اولیه و قطعات در گمرک مواجه بودند و این موضوع قطعا نقش مهمی در کند شدن تولید آنها در نخستین ماه پاییز داشته است.

بر اساس این گزارش، ‌ آمار تولید به تفکیک خودروهای سواری تولیدی در هفت ماه نخست سال 1399 نشان می‌دهد که که در گروه صنعتی ایران‌خودرو، گروه پژو این شرکت (به جز پژو 2008) تیراژی 179 هزار و 949 دستگاهی طی هفت ماه امسال داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 49.5 درصد رشد را نشان می‌دهد. در حالی که اینگونه به نظر می‌رسید که مونتاژ پژو 2008 در ایران‌خودرو متوقف شده و حتی در گزارش ارزیابی کیفی خودروهای سواری شهریور ماه نیز به آن اشاره نشده بود اما در آخرین گزارش ارائه شده ایران‌خودرو به سازمان بورس مشخص است که ایران‌خودرو این محصول را در مهر چهار دستگاه پژو 2008 مونتاژ و تولید کرده‌ است.

پس از پژوها ایران‌خودرو، در تولید سمند نیز افزایشی عمل کرده است. این شرکت طی هفت ماه امسال، 26 هزار و 397 دستگاه سمند تولید کرده که رشد 23 درصدی تولید نسبت به مدت مشابه در سال 1398 داشته است. همچنین این شرکت در مدت مذکور (هفت ماه امسال) با رشد 91 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 30 هزار و 324 دستگاه دنا در مدل‌های معمولی، پلاس و توربو تولید کرده است. رانا، دیگر محصول ایران‌ خودرو یعنی رانا نیز مشمول افزایش تولید در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است. طبق گزارش ارائه شده به بورس، در هفت ماه امسال پنج هزار و 914 دستگاه رانا در ایران‌خودرو به تولید رسیده که رشد حدودا 72 درصدی را نشان می‌دهد. اما هایما که ایران خودرو به تازگی خبر توقف مونتاژ آن را داد، با آمار تولید 3195 دستگاه هایما تا پایان مهر امسال افت تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

در گروه خودروسازی سایپا طبق آمار ارائه شده به بورس، در تولید تیبا تیراژی 121 هزار و 537 دستگاهی طی هفت ماه امسال دیده می‌شود که نشان می‌دهد تولید خودروی موردنظر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 33.5 درصد رشد داشته است. تیبا تنها محصول سواری تولید سایپا در مهرماه بوده و این شرکت هیچ خودروی دیگری در این ماه تولید نکرده است.

طبق آمار، پارس‌خودرو در هفت ماه امسال 2825 دستگاه برلیانس را مونتاژ کرده که تولید این تعداد برلیانس در حالی است که طی هفت ماه سال گذشته تیراژ محصول مورد نظر فقط 93 دستگاه بود. با توجه به آمار موردنظر تولید برلیانس در بازه زمانی مذکور بیش 294 درصد نسبت به مدت مشابه سال 1398 رشد کرده است. تولید کوئیک و ساینا در مهرماه نیز در گروه پارس‌خودرو ادامه داشته است. اند. خودرو ساینا تیراژ 3117 دستگاهی را طی هفت ماه امسال داشته است.

پس از خروج محصولات رنو از گروه صنعتی ایران‌ خودرو آغاز تولید در گروه پارس‌خودرو و آغاز مجدد شماره‌گذاری این خودروها، محصولات خانواده رنو در هفت ماه امسال پارس‌خودرو توانسته در هفت ماه امسال2963 دستگاه از محصولات خانواده رنو را تولید کند که در مقایسه با هفت ماه مشابه سال گذشته، 43 دستگاه تیراژ بیشتری داشته است. این شرکت همچنین در مهر امسال نیز 10 دستگاه از محصولات خانواده رنو را تولید کرده‌ است.

انتهای پیام/ منبع: ایسنا

بومی سازی قطعات خودرو در شرایط تحریم، تحقق اقتصاد مقاومتی است

پیش فروش دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک از فردا/ موعد تحویل اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰

انجام قرعه‌کشی ششمین مرحله فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌ خودرو

قرعه‌کشی مرحله ششم فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌ خودرو

زمان قرعه کشی ششمین مرحله فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو اعلام شد

ایران خودرو محدودیت‌ها را مدیریت کرده است/ اهداف تولید در نیمه دوم امسال محقق می‌شود

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی