پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

زندگی جنجالی دیگو مارادونا ، از فراری مشکی تا کامیون اسکانیا!

به بهانه درگذشت دیگو مارادونا ، تصمیم گرفتیم تا نگاهی به زندگی جنجالی و ماشین بازی های این اسطوره فوتبال بیاندازیم تا بیشتر با ابعاد شخصیت منحصر به فردش آشنا شویم. فوتبالیستی که عاشق کیک، کوکائین و کتک کاری بود و خودروهای عجیب سوار می شد! گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو نوشته: میلاد […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲ مهر ۱۴۰۰

به بهانه درگذشت دیگو مارادونا ، تصمیم گرفتیم تا نگاهی به زندگی جنجالی و ماشین بازی های این اسطوره فوتبال بیاندازیم تا بیشتر با ابعاد شخصیت منحصر به فردش آشنا شویم. فوتبالیستی که عاشق کیک، کوکائین و کتک کاری بود و خودروهای عجیب سوار می شد!

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو
نوشته: میلاد میرعابدینی

الویس پریسلی و مایکل جکسون در دنیای موسیقی، پابلو اسکوبار در دنیای خلافکارها، شوماخر در اتومبیلرانی، استیو جابز در فناوری و انشتین در دنیای علم و دانش، هریک مثالی از انسان هایی هستند که در دنیای پیرامونشان افسانه اند. تاثیرگذاری عمیق و نبوغ این ((سوپر هیروها)) باعث شده تا جایگاهی بی نظیر در ذهن و قلب مردم داشته باشند.

دیگو آرماندو مارادونا، پسر بزرگ شده در حاشیه بوئینس آیرس، یکی از همین افسانه هاست. افسانه دنیای فوتبال و بهترین فوتبالیست قرن بیستم که خیلی ها او را با گل ((دست خدا)) در جام جهانی 1986 و دریبل های باورنکردنیش، برخی دیگر با دیوار نگاره های ناپل ایتالیا و بعضی هم با کوکائین و همدستی با مافیای ایتالیا می شناسند! اگر از استعداد فوق العاده فوتبالی مارادونا و ذهن خلاقش در مدیریت زمین فوتبال بگذریم، می توانیم او را یکی از عصبانی ترین و خشن ترین ورزشکارهای آرژانتین هم بنامیم. فوتبالیستی که تا دلتان بخواهد در کارنامه اش سابقه درگیری با خبرنگارها و فوتبالیست های تیم رقیب وجود دارد!

مارادونا بعد از سال ها باز هم به تیتر اول مهمترین رسانه های جهان تبدیل شده است. اما این بار نه به خاطر جادوگری در زمین فوتبال و سبک عجیب و غریب زندگیش، بلکه به خاطر مرگ ناگهانی در سن 60 سالگی بار دیگر بر سر زبان ها افتاده است. این اتفاق تلخ که دوست ها، دشمن ها، هم تیمی ها و رقبای دیگو را در شوک فرو برد، بهانه ای شد تا علاوه بر مروری بر زندگی پر فراز و نشیب ستاره آمریکای جنوبی، نگاهی گذرا هم به سلیقه او در ماشین بازی و خودروهای عجیبی که روزگاری زیر پایش بوده بپردازیم.


افراد مشهوری که تصادف رانندگی آن ها را به کام مرگ کشاند


مارادونا از یک خانواده فقیر و پرجمعیت وارد دنیای حرفه ای فوتبال شد و در 17 سالگی توانست در جمع 11 بازیکن اصلی تیم ملی آرژانتین قرار بگیرد. شاید دلیل ایدئولوژی های چپی دیگو مارادونا و مخالفت سفت و سختش با امپریالیسم، همین فقر او در دوران کودکی و نوجوانی باشد. نوع جهت گیری سیاسی مارادونا را می توان از ملاقات هایش با فیدل کاسترو رهبر کوبا، هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا و علاقه اش به ارنست چگوارا و تتوی روی بازویش برداشت کرد.

ماجرای گلی که به ((دست خدا)) معروف شد

دیگو با بوکاجونیورز درخشید و با رفتنش به بارسلونا رکورد سقف نقل و انتقالات فوتبالی در جهان را با 5 میلیون یورو شکست و به اولین بازیکن بارسلونا تبدیل شد که مورد تشویق طرفداران رئال مادرید قرار گرفت! اما 4 سال بعد از جنگ جزایر فالکلند، مارادونا یکی از لحظات ناب فوتبالی را در جام جهانی 1986 و در دیدار 2 تیم آرژانتین و انگلستان در مرحله یک چهارم نهایی رقم زد. آرژانتین زخم خورده از جنگ به عنوان یک کشور تحت استعمار، برابر انگلستانی قرار گرفته بود که یکی از فرمانروایان جهان به شمار می رفت. باد به غبغب افتاده انگلیسی ها در دقیقه 51 این بازی در ورزشگاه ((آزتکا)) خالی شد!

دیگو مارادونا جلوی چشم 105 هزار تماشاگر با دست چپ دروازه انگلستان را باز کرد! همه این صحنه را دیدند جز داور و این گل به ((دست خدا)) معروف شد. البته در این بازی مارادونا با یک دریبل طولانی بار دیگر دروازه انگلستان را باز کرد. این گل در نظرسنجی فیفا در سال 2002 به عنوان برترین گل قرن بیستم انتخاب شد! در نهایت آرژانتین در این دوره جام جهانی قهرمان و مارادونا به یک اسطوره تمام قد در جهان فوتبال تبدیل شد.

مارادونا با رفتن به تیم ناپلی ایتالیا، برای دومین بار رکورد سقف نقل و انتقلات فوتبالی را با 6.95 میلیون یورو شکست! یکی از فقیرنشین ترین مناطق ایتالیا، گران قیمت ترین بازیکن ایتالیا و جهان را خریده بود. چیزی نگذشت که مارادونا در این شهر به یک الهه تبدیل شد و به او لقب ((دیگوی مقدس)) را دادند. هنوز هم دیوارنگاره های مارادونا در شهر ناپل ایتالیا به چشم می خورد. ناپلی با حضور مارادونا توانست در سال 1987 و 1989 قهرمان لیگ سری A ایتالیا شود و در سال 1990 جام یوفا را به خانه بیاورد. از محبوبیت دیگو مارادونا در ناپل ایتالیا، همینقدر بگوییم که در جام جهانی 1990 و در ورزشگاه سن پائولو، با برتری آرژانتین برابر ایتالیا با گل مارادونا، در دقایق پایانی بازی، همه ایتالیایی ها به خون دیگو تشنه بودند جز اهالی ناپل!

مارادونا طی 7 سال حضور در ناپل از یک ستاره فوتبال به یک قدیس تبدیل شد و باشگاه ناپل پیراهن شماره 10 بازیکن آرژانتینی اش را تا ابد بایگانی کرد.


از کشور مرموز (( کره شمالی )) و صنعت خودرو نیم‌بندش بیشتر بدانید


مارادونا، قربانی کوکائین

اما حضور مارادونا در ایتالیا ختم به خیر نشد. با مشخص شدن آثار کوکائین در بدن مارادونا، فیفا او را 15 ماه از حضور در رقابت های فوتبالی منع کرد. مارادونا یک لاتین تمام عیار بود و همان قدر که نمی توانست خودش را با زندگی سلبریتی های اروپایی آداپته کند، در شهر گنده لات های ایتالیا بیشتر ((خودش)) بود! ارتباط وی با مقامات مافیای ناپل کارش را پیچیده تر کرد و پلیس ایتالیا اتهام همکاری با شبکه گسترده خلافکاری و توزیع موارد مخدر را به این نابغه فوتبال نسبت داد. زمانی که به زادگاهش پناه برده بود، پلیس آرژانتین با یورش به خانه اش در بوئینس آیرس، مقدار زیادی مواد مخدر کشف کرد. دعوت شدن مارادونا به مهمانی پابلو اسکوبار (معروف ترین قاچاقچی کوکائین) در زندان! و فوتبال بازی کردن با او نیز در نوعش خودش اتفاق جالبی در زندگی دیگو به شمار می رود.

مارادونا مدتی را در بیمارستان روانی سپری کرد و تحت درمان بود. اعتراف کرده بود، از روزی که لباس بارسلونا را به تن کرد، کوکائین مصرف می کرده. آن هم برای فراموش کردن اینکه روزی فراموش می شود! در سال 1994 مارادونا دوباره به فوتبال برگشت، اما آزمایش دوپینگش مثبت از آب در آمد و از فوتبال محروم شد. مارادونا پس از جام جهانی 1994 در کسوت بازیکن از فوتبال خداحافظی کرد. بعدها مارادونا در نقش مربی در کنار مستطیل سبز می ایستاد و از سال 2005 ایستادن جلوی دوربین و مجری گری را هم تجربه کرد.


فوتبالیست های ایرانی چه خودروهایی سوار می شوند؟


وروق زدن دفتر زندگی دیگو مارادونا را با این جمله از گواردیولا: (( مهم نیست او با زندگی خودش چکار کرد، مهم این است که با زندگی ما چکار کرد!)) به پایان می رسانیم و سراغ خودروهای عجیب و غریب بهترین بازیکن فوتبال، یا بهتر بگوییم، ((خودِ فوتبال)) می رویم.

ماشین بازی به سبک دیگو مارادونا

فراری دیگو مارادونا

ستاره های گران قیمت فوتبال، همیشه با خودروهای گران قیمت شان در محافل عمومی جلب توجه می کنند. مارادونا هم در دوران اوجش از این قاعده مستثنی نبود. همان طور که دیگو مارادونا همیشه خودش بود، ذهنش فراتر از یک ذهن عادی بود و در یک کلام، آقای نبایدها بود، در ماشین بازی هم سلیقه ای متفاوت و مختص خودش داشت.

پورشه 924 دیگو مارادونا

پورشه 924 قهوه ای رنگ، اولین خودروی مارادونا بود. وی این کوپه لوکس و اسپرت را در 19 سالگی خریداری کرد. این پورشه به لطف رنگ خاص بدنه و همینطور رنگ قهوه ای کابین، از همه نظر خاص بود و بعد از فروش، میان کولکسیونرهای اتومبیل دست به دست شد تا در نهایت قیمتش به 500 هزار دلار رسید! رقمی که بسیار بیشتر از ارزش واقعی یک پورشه 924 بود.

هنگامی که مارادونا به اسپانیا رفت و گران ترین بازیکن بارسلونا لقب گرفت، بر خلاف چیزی که همه تصور می کردند، یک فیات 128 ارزان قیمت سوار می شد. در حالی که هم تیمی هایش بهترین خودروها را در اختیار داشتند.

اما فراری تستاروسا مشکی رنگ را می توان جالب ترین و در عین حال پرحاشیه ترین خودروی دیگو مارادونا برشمرد. بعد از قهرمانی آرژانتین در جام جهانی 1986، دیگو مارادونا سراغ فراری تستاروسا می رود. خودرویی به شدت اسپرت که با رنگ قرمز مخصوص فراری تولید می شد. اما مارادونا پایش را در یک کفش کرد که باید رنگ فراری اش مشکی باشد! جالب است بدانید، سیلوستر استالونه تنها کسی بود که قبل از مارادونا این فراری را با رنگ مشکی سفارش داده بود. فراری سفارش مارادونا را برای تغییر رنگ تستاروسا پذیرفت و 130 هزار دلار اضافه بر برچسب قیمت 430 هزار دلاری این خودرو از فوتبالیست آرژانتینی دریافت کرد!

بعد از مارادونا، مایکل جکسون و مایکل جردن هم فراری تستاروساهایشان را با رنگ مشکی سفارش دادند. اما یک نکته جالب دیگر در سفارش این خودرو، پافشاری مارادونا برای نصب سیستم تهویه و سیستم صوتی روی تستاروسا بود. از آنجایی که این خودرو ماهیتی اسپرت و مسابقه ای داشت، فراری تا آن زمان از نصب سیستم صوتی و تهویه روی آن خودداری کرده بود.

کامیون دیگو مارادونا

در سال 1993 مارادونا پس از سال ها به آرژانتین بازگشت و در همان زمان شروع به خرید خودروهای عجیب و غریبی کرد. یکی از عجیب ترین خودروهایش، یک کامیون اسکانیا 113H با رنگ خاص آبی بود که توجه ژورنالیست های سراسر جهان را به خودش جلب کرد. مارادونا خودروهای خاص دیگری مثل فراری F40، مرسدس بنز SL کد R107 و فراری F355 اسپایدر را هم در تملک داشته است.

در سال 2011 دیگو مارادونا راهی امارات متحده عربی شد و به عنوان سرمربی با تیم الوصل امارات قرارداد بست. حضور مارادونا در دبی با رانندگی اش با خودروهای لوکس و گران قیمت نظیر رولزرویس گوست آبی رنگ و ب ام و i8 همراه بود. ب ام و M4 ، مینی کوپر و شورولت کامارو RS آبی رنگ هم دیگر خودروهایی هستند که در کارنامه ماشین بازی این اسطوره فوتبال به چشم می خورند.

در چند سال اخیر، مارادونا سوار بر خودرویی عجیب و عظیم الجثه به این طرف و آن طرف می رفت. این خودرو چیزی نبود جز overcomer hunta! یک چهار چرخ غول پیکر که علی رغم جثه بزرگش، یک موتور 2 لیتری توربو دیزل در سینه دارد که نهایتا می تواند 120 اسب بخار قدرت و 291 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این خودروی عجیب با چرخ های بزرگش نهایتا می تواند به سقف سرعت 70 کیلومتر بر ساعت برسد.


علی رغم درآمد بالای دیگو ماردونا از فوتبال و قرارداد با اسپانسرهای گردن کلفتی مثل پوما و ساعت هابلوت، به گزارش رسانه های اروپایی، مارادونا در سال های آخر زندگی اش درآمد چندانی نداشت و با دارایی 100 تا 450 هزار دلار در زمان مرگش ثروتمند نبود. مارادونا در دوران زندگی اش همه پول هایش را به باد داد. یکی از عوامل اصلی این اتفاق، مالیات سنگینی بود که وی زمان خروج از ایتالیا پرداخت نکرده بود. وقتی بعد از چند سال به ایتالیا بازگشت، برای چند ساعت بازداشت و ساعت رولکسش هم ضبط شد! بسیاری از کارشناسان، اعتیاد و فرارهای مالیاتی را دلیل از بین رفتن ثروت این بازیکن افسانه ای فوتبال می دانند.

اسلحه جذاب صحنه های فوتبالی، در 25 نوامبر 2020 در اثر سکته قلبی درگذشت و علاقه مندانش در کاخ ریاست جمهوری آرژانتین برای همیشه با شماره 10 خداحافظی کردند.

پشت پرده لیموزین افسانه ای/ خودروی رئیس جمهور آمریکا چه ویژگی هایی دارد؟

فیلم هایی با طعم ماشین!/ مروری بر فیلم های سینمایی ایرانی با محوریت خودرو

میلیاردر عشق ماشین!/ مانی خوشبین و کلکسیونی از خاص ترین خودروهای جهان

کلکسیون های رویایی!/ نگاهی به جذاب ترین و ارزشمندترین مجموعه های اتومبیل (قسمت اول)

صنعت خودرو جهان به این ایرانی‌ها می‌نازد!/ با چهره های نامدار ایرانی در صنعت خودروسازی آشنا شوید

صورت زخمی/ زندگینامه رانندگان مشهور اتومبیلرانی (نیکی لائودا)

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی