پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هدآپ دیسپلی خودرو (1)

(( هدآپ دیسپلی )) چیست + مزایا و معایت این فن آوری در خودرو

یکی از امکاناتی که با پیشرفت فناوری به خودروها افزوده شد هدآپ دیسپلی بود، این فناوری که اوایل در خودروهای لوکس و گران قیمت یافت می شد طی سالهای اخیر در برخی از خودروهای کلاس اقتصادی نیز وجود دارد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو با پیشرفت فناوری، شاهد نصب موارد تازه‌ای روی خودروها هستیم […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۰ آذر ۱۳۹۹

یکی از امکاناتی که با پیشرفت فناوری به خودروها افزوده شد هدآپ دیسپلی بود، این فناوری که اوایل در خودروهای لوکس و گران قیمت یافت می شد طی سالهای اخیر در برخی از خودروهای کلاس اقتصادی نیز وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

با پیشرفت فناوری، شاهد نصب موارد تازه‌ای روی خودروها هستیم که بعضا مصرف‌کنندگان آشنایی چندانی با این موارد ندارند.

یکی از این فناوری‌های تازه، هداپ دیسپلی – Head Up Display – با نام مخفف HUD است که اکثر مواقع در زبان فارسی با عنوان «نمایشگر سربالا» معرفی می­‌شود. HUD ابتدا در مدل‌های لوکس و گران‌قیمت نصب می­‌شد اما به مرور زمان در گستره وسیع‌تری از خودروها دیده می­‌شود.

به طور کلی 2 نوع نمایشگر هداپ در خودروها مورد استفاده قرار می­‌گیرد. معمول‌ترین نوع، آن است که داده‌های موردنیاز راننده همچون سرعت، جهت مسیر و اطلاعات موسیقی در حال پخش را به صورت نور روی شیشه جلو می‌تاباند.

هدآپ دیسپلی خودرو (2)

در خودروهای مجهز به جعبه‌دنده دستی یا حتی سوپراسپرت‌ها، زمان مناسب برای تعویض دنده نیز می‌­تواند یکی از اطلاعات قابل نمایش باشد ضمن این‌که این موارد بسته به برند سازنده خودرو متغیر خواهد بود.

برای مثال نحوه نمایش داده‌ها در این سامانه در خودروهای مزدا به صورت پیش فرض تعیین شده درحالی‌که در محصولات مرسدس‌بنز، ب‌ام‌و یا ولوو، امکان زیادی برای شخصی‌سازی مواردی مثل رنگ پس زمینه، گرافیک و غیره فراهم شده است.

اما به منظور کاهش هزینه‌های تولید هداپ دیسپلی، برخی خودروسازان تصمیم گرفتند داده‌های این سیستم در عوض شیشه جلو، روی صفحه پلاستیکی نسبتاً کوچکی به نمایش درآید که در بالای صفحه پشت آمپر از داشبورد بیرون آمده و در مقابل چشمان راننده قرار می­‌گیرد.

نسل سوم مزدا 3 یکی از اولین خودروهایی بود که به نوع هداپ دیسپلی مجهز شد و سپس برندهای دیگری همچون مینی، هیوندای، کیا و فورد نیز از این فناوری استفاده کردند.

اکنون این پرسش مطرح می­شود که از میان دو نوع نمایشگر HUD، کدام یک برتر است؟

حقیقت این است که نوع اول از شیشه جلو به عنوان نمایشگر استفاده کرده و درنتیجه فضای بسیار بیشتری برای نمایش مقادیر بیشتری از اطلاعات به راننده و سرنشینان در اختیار دارد. اما هزینه ساخت این مدل بسیار بالاست و خوانایی آن در صورت استفاده از برخی عینک‌های پولاریزه نیز کاهش می­‌یابد.

نمایشگرهای هداپ دیسپلی نوع دوم با نمایشگر کوچک پلاستیکی هزینه ساخت بسیار کمتر و البته فضای بسیار کوچکتری برای نمایش اطلاعات در اختیار دارند و حتی در بسیاری مواقع، چندان در دید راننده نیز قرار ندارند.

هدآپ دیسپلی خودرو (4)

در نهایت ضمن تقدیر از قابلیت‌های نمایشگرهای هداپ دیسپلی، باید به این نکته توجه داشت که فناوری مورد اشاره چندان هم ضروری نبوده و حتی می‌­توان از آن صرف نظر کرد.

به هرحال اگر تصمیم به خرید خودرویی گرفتید که امکان سفارش این فناوری بر روی آن فراهم شده، علاوه بر درنظر گرفتن قیمت این آپشن نه چندان ضروری، به قابل دید بودن نمایشگر و ابعاد آن توجه کنید.

از میان خودروهایی که به نمایشگر هداپ دیسپلی با عملکرد مناسب مجهز شده‌اند، می‌­توان به مزدا 3، هیوندای کنا، تویوتا کمری، کیا تلوراید، ب‌ام‌و سری 5، مرسدس‌بنز GLE و آئودی A4 اشاره کرد.

انتهای پیام/ منبع: باما

آشنایی با سیستم تشخیص ترافیک در خودرو

نکات رانندگی با خودرو های توربوشارژ

شهر شیشه‌ای/ ساختار مواد مورد استفاده در بدنه خودروها به زودی دست‌خوش تغییر خواهد شد

پیشتازان نوآوری/ 10 اختراعی که صنعت خودروسازی را متحول کرد

گذشته در دل آینده/ چرا خودرو تا 50 سال دیگر از بین نخواهد رفت؟

سیستم ترمزگیری هوشمند خطر تصادف را به حداقل می رساند

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی