پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تصادف 2 خودرو

چگونگی دریافت خسارت افت ارزش خودرو از مقصر تصادف

اگر شما یک خودرو شخصی دارید شاید برایتان پیش آمده باشد که تصادف کنید، حال اگر شما با خودروهای لوکس یا نو تصادف کنید چه مالک آن باشید و چه با خودروی دیگری با اینگونه خودروهای تصادف کنید، مسئله‌ای به وجود می‌آید تحت عنوان «افت قیمت». به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو طبیعتا در حد […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۱۱ آذر ۱۳۹۹

اگر شما یک خودرو شخصی دارید شاید برایتان پیش آمده باشد که تصادف کنید، حال اگر شما با خودروهای لوکس یا نو تصادف کنید چه مالک آن باشید و چه با خودروی دیگری با اینگونه خودروهای تصادف کنید، مسئله‌ای به وجود می‌آید تحت عنوان «افت قیمت».

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

طبیعتا در حد تعیین خسارت و دریافت آن از بیمه را در جریان هستید ولی در تصادف با خودروهای لوکس یا نو، چه مالک آن باشید و چه با خودروی دیگری با اینگونه خودروهای تصادف کنید، مسئله‌ای به وجود می‌آید تحت عنوان «افت قیمت».

افت قیمت یعنی چه؟ حتما تا به حال دیده یا شنیده‌اید که خودرو را وقت فروش به مراکز تست رنگ می‌برند یا می‌پرسند که آیا این خودرو تصادف داشته یا نه و برای این کار، کارشناس استخدام می‌کنند. دلیل این اقدامات آن است که در صورت تصادف، از قیمت خودرو کاسته می‌شود. البته که در این موارد خودرو تعمیر شده و سالم است ولی نفس تصادفی بودن آن باعث افت قیمت آن می‌شود. حالا بیایید چند مورد را در این خصوص با هم مرور کنیم.

یک: افت ارزش قیمت خودرو، شامل هرگونه خودرویی نمی‌شود و در حال حاضر خودروهای صفر به طور عرفی تا ۵ سال ساخت، خودروهای خارجی (حتی با سال ساخت بالاتر) و خودروهای خاص که مثلا عتیقه باشند، شامل حال این موضوع می‌شوند.

دو: افت ارزش قیمت خودرو، اتوماتیک مطرح نمی‌شود و مالک خودرویی که مدعی افت ارزش شده باید به دادگاه مراجعه کند و تقاضای پرداخت افت قیمت را داشته باشد. برای آغاز این روند بایستی به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و شکایت را تنظیم کرد.

سه: برای دریافت افت ارزش قیمت خودرو، لازم است که درخواست کننده، طبق گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی در ایجاد تصادف رانندگی مقصر نباشد.

چهار: تعیین میزان افت ارزش خودرو با کارشناس است. هر یک از طرفین که به نظر کارشناسی اعتراض داشته باشند باید درخواست کارشناسی مجدد کرده و البته هزینه کارشناسی را پرداخت کنند. طبیعتا در اینجا منظور از کارشناس، کارشناس رسمی دادگستری است.

پنج: هیچ بیمه‌ای تعهد به پرداخت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو را ندارد و پرداخت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو بر عهده شخص مقصر تصادف است. بنابراین برای دریافت خسارت ناشی از افت قیمت ماشین باید به راننده مقصر حادثه مراجعه کرد .

شش: گفته شده که برخی کارشناسان معیار خودروهای متعارف که در باب خسارت خودرو چند سالی است قانونی شده و در آن همه خسارت خودروهای خارجی از سوی بیمه پرداخت نمی‌شود را در کارشناسی خود داخل کرده و کمتر از حد واقعی، افت ارزش را برآورد می‌کنند. این موضوع را باید با اعتراض اصلاح کرد چرا که این دو موضوع به هم ارتباطی ندارد.

هفت: و در نهایت اینکه در صورت محکومیت به پرداخت هر مبلغی در دادگاه می‌توانید ادعای اعسار کرده و آن را پرداخت نکنید البته به شرط اینکه ادعای اعسار یا به عبارت ساده‌تر، «نداری» شما، برای دادگاه اثبات شود.

انتهای پیام/ منبع: هفت صبح

افزایش 15 روزه مهلت اعلام خسارت بیمه شخص ثالث و بدنه

خسارت کدام تصادفات رانندگی بدون کروکی پرداخت می‌شود؟

حدفاصل مناسب در رانندگی در شرایط جوی مختلف

چرا پایه‌های پشت سری صندلی خودرو تیز است؟

ایربگ از کجا آمده و چگونه عمل می کند؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی