بوگاتی همواره با سوپر ماشین های بسیار لوکس، قدرتمند و گران قیمت شناخته می شود. این خودروساز فرانسوی-آلمانی با هربار رونمایی از محصول جدیدش، فصل جدیدی در مهندسی و پرفورمنس باز می کند. اما اخباری منتشر شده که نشان می دهد محصولات افسانه صنعت خودروسازی هم می توانند دچار نقص فنی شوند! به گزارش پایگاه […]
به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو
ماجرا از این قرار است که بوگاتی طی نامه ای رسمی به نهاد ایمنی بزرگراه های آمریکا NHTSA، از نقص در سیستم مدیریت کنترل پایداری الکترونیک ESC در خودروهای شیرون، شیرون اسپرت و دیوو که در سال های 2017 تا 2020 ساخته شده اند خبر داده است.
هریک از این خودروها که تعدادشان به 79 دستگاه می رسد، به طور میانگین بین 2.5 تا 6 میلیون دلار قیمت دارد!
هزینه سرویس های دوره ای و عادی بوگاتی همچون قیمت خودروهایش بسیار سرسام آور و عجیب است. اما نهاد ایمنی بزرگراه های آمریکا اعلامیه صادر کرده و در این اعلامیه بوگاتی به رفع نقص و بروزرسانی نرم افزار بدون دریافت هزینه اضافی موظف شده است. این 79 خودرو از نظر فنی با یکدیگر تشابهات فراوانی دارند و از این جهت این ایراد در سیستم نرم افزاری آن ها مشترک است.
اما این پایان ماجرا و آبروریزی بوگاتی نیست! پای یک ایراد فنی دیگر نیز در میان است. این ایراد که به میل گاردان و ترک خوردگی آن مربوط می شود، احتمالا در 4 دستگاه بوگاتی شیرون و دیوو وجود دارد.
شرکت تولیدکننده این قطعه در آلمان احتمال میدهد آلیاژ استفاده شده در میلگاردان مربوط به دیفرانسیل عقب خودروهای بوگاتی که در روزهای مشخصی از پاییز امسال تولید شدهاند، از استقامت کافی برای فعالیت در شرایط رانندگی سخت برخوردار نیست.
شرکت سازنده احتمال می دهد میل گاردان این خودروها در صورت عدم آگاهی راننده در رانندگی پرفشار می شکند. در صورتی که میل گاردان بوگاتی متلاشی شود، قطعات فلزی از بوگاتی جدا شده و ایمنی دیگر خودروها در جاده به خطر می افتد.
شاید این نقص فنی در یک خودروی معمولی و حتی یک خودروی اسپرت آنچنان پررنگ نباشد و شاید این میل گاردان با این آلیاژ در بسیاری از خودروهای جهان، از میل گاردان استانداردشان هم بهتر عمل کند. اما در مورد هایپر ماشینی صحبت می کنیم که از یک پیشرانه 16 سیلندر 8 لیتری قدرت می گیرد. قدرتی معادل 1480 اسب بخار که این اباب بازی چند میلیون دلاری را به سقف سرعت 420 کیلومتر بر ساعت می رساند!
اما نکته عجیب ماجرا اینجاست که این اولین فراخوانی بوگاتی شیرون به دلیل نقص فنی نیست! حدود 2 سال پیش نیز 2 دستگاه بوگاتی شیرون به دلیل نقص در سیستم ایربگ فراخوانده شدند.
علت نقص در سیستم ایربگ هم استفاده از عایق حرارتی نا مناسب برای ایربگ های جانبی بیان شده بود. با توجه به تست های انجام شده توسط کمپانی بوگاتی، کارشناسان به آثاری از سوختگی در ایربگ پی بردند. این سوختگی در نزدیکی ژنزاتور گاز ایربگ به چشم می خورد که به گفته کمپانی باعث نقص در سیستم ایربگ شده بود.
مالکین این 2 دستگاه بوگاتی شیرون به وسیله ایمیل از این مشکل آگاه شدند و پس از آن کارشناسان بوگاتی بلافاصله برای حل مشکل این 2 خودرو به آمریکا فرستاده شدند. همچنین کارشناسان صندلیی که در آن نقص فنی وجود داشت را در یک جعبه چوبی مخصوص بسته بندی کردند و برای تست و آزمایش دقیق تر به کارخانه اصلی بوگاتی در فرانسه فرستادند.
این 4 دستگاه بوگاتی که میل گاردانشان با آلیاژ تایید نشده ساخته شده، با هزینه شرکت سازنده به تعمیرگاه مخصوص بوگاتی منتقل و پس از تعویض قطعه معیوب، به مالک بازگردانده می شوند.
دیدگاه خود را بنویسید