پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آزرا

با نسل‌های هیوندای آزرا آشنا شوید

هیوندای آزرا یکی از سدان لوکس و محبوب کمپانی هیوندای است که اولین نسل آن در سال 1986 و بر اساس یکی از سدان‌های شرکت میتسوبیشی به نام دبونیر (Debonair) شکل گرفت. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو هیوندای آزرا یکی از سدان لوکس و محبوب کمپانی هیوندای است که اولین نسل آن در سال […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۲۱ دی ۱۳۹۹

هیوندای آزرا یکی از سدان لوکس و محبوب کمپانی هیوندای است که اولین نسل آن در سال 1986 و بر اساس یکی از سدان‌های شرکت میتسوبیشی به نام دبونیر (Debonair) شکل گرفت.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

هیوندای آزرا یکی از سدان لوکس و محبوب کمپانی هیوندای است که اولین نسل آن در سال 1986 و بر اساس یکی از سدان‌های شرکت میتسوبیشی به نام دبونیر (Debonair) شکل گرفت. از آن زمان تاکنون شش نسل مختلف از هیوندای آزرا به بازار عرضه شده است که از نسل چهارم به بعد آن در بازار کشور ما حضور دارد.

نسل چهارم آزرا که با کد اتاق TG شناخته می‌شود، محصول سال 2006 شرکت هیوندای بوده که تا سال 2011 نیز بر رو خط تولید قرار داشت.

این خودرو که در برخی کشورها با نام Grandeur TG شناخته می‌شود، در سال 2011 تحت یک فیس‌لیفت قرار گرفت که ظاهر به‌مراتب جذاب‌تری را برای این سدان خانوادگی به همراه داشت. ما در این نوشتار قصد داریم گذری به نسل‌های خودرو، از زمان پیدایش تاکنون بزنیم و ویژگی‌های هرنسل از خودرو را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

نسل اول و دوم هیوندای آزرا

نسل اول و دوم هیوندای آزرا، با همکاری کمپانی میتسوبیشی و شرکت هیوندای ساخته و روانه‌ی بازار شد. نسل اول و دوم آزرا از پلتفرم و تکنولوژی میتسوبیشی دبونر ( نسل دوم و سوم میتسوبیشی ) بهره می‌بردند. خودرو در این دو نسل، با نام محصول جدید هیوندای، از طرف این کمپانی وارد بازار شد.

نسل سوم هیوندای آزرا

در تولید نسل سوم خودرو، شرکت میتسوبیشی به همکاری خود با شرکت هیوندای خاتمه داد. بدین ترتیب کمپانی هیوندای با بهره‌گیری از تجربیات، نسل سوم خودرو را با هویتی مستقل، تکنولوژی‌های روز و ظاهری لوکس روانه‌ی بازار کرد.

نسل چهارم آزرا

حضور آزرا در ایران، با عرضه‌ی نسل چهارم خودرو آغاز شد. این نسل از هیوندای با نام TG نیز شناخته می‌شود. قیمت خودرو از همان ابتدای ورود به ایران، با قیمت تویوتا کمری برابری می‌کرد. همین موضوع باعث شد تا نسبت به کمری که امکانات رفاهی کمری داشت، بازار خرید و فروش بهتری را تجربه کند.

نسخه‌هایی از هیوندای آزرای TG که وارد بازار جهانی شدند، شامل پیشرانه‌های دیزلی و بنزینی بودند. اما نمونه‌ای که به کشور ما راه یافت، مجهز به یک موتور 6 سیلندر 3.3 لیتری تنفس طبیعی بود. چنین پیشرانه‌ای در هیوندای آزرای مدل‌های 2006 تا 2010، توانایی تولید 232 اسب بخار قدرت و 304 نیوتن گشتاور را دارد. یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک، نیروی موتور را به چرخ‌های جلوی اتومبیل وارد می‌کند. خودرو در هر صد کیلومتر 10 لیتر سوخت مصرف می‌کند و شتاب صفر تا صدی 8.2 ثانیه را از خود به ثبت رسانده است.

در سال 2011 فیس لیفت آزرا با رینگ، سپر و چراغ‌های ال ای دی داخل داشبورد وارد بازار شد. در نسخه‌ی نیو فیس نسل چهار، اصلاحاتی در سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ‌ها‌‌ی همان پیشرانه‌ی قبلی صورت گرفت، چنین پیشرانه‌ای قادر به تولید 259 اسب بخار قدرت و 316 نیوتن متر گشتاور است. نیروی موتور هم توسط یک گیر بکس 6 سرعته‌ی اتوماتیک، روانه‌ی محور جلوی خودرو می‌شود. عملکرد بالاتر پیشرانه در نسخه‌ی فیس لیفت باعث شد تا مصرف سوخت خودرو به 9.8 لیتر کاهش پیدا کند و خودرو شتاب صفر تا صدی 7.9 ثانیه را به ثبت برساند. حداکثر سرعت خودرو در نسخه‌ی نیوفیس نسل چهار، 240 کیلومتر بر ساعت است.

اکثر نسخه‌های هیوندای آزرای TG که در ایران حضور دارند، امکانات رفاهی مناسبی دارند. گرم کن صندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم شونده‌ی برقی، سانروف، کروز کنترل، استارت بدون کلید، تهویه‌ی اتوماتیک، مونیتور لمسی 6.5 اینچی، سنسور فشار باد تایرها و … نمونه‌هایی از امکانات رفاهی نسل چهارم هیوندای آزرا است.

این خودرو از لحاظ ایمنی هم بسیار موفق ظاهر شد. حضور 8 عدد کیسه‌ی هوا، ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD‌، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، پشت سری‌های فعال شونده صندلی‌های جلو و … نمونه‌ای از تجهیزات ایمنی خودرو است.

نسل پنجم آزرا

نسل پنجم هیوندای آزرا

نسل پنجم هیوندای آزرا که با نام گرنجوور نیز شناخته می‌شود، از لحاظ طراحی و امکانات رفاهی، پیشرفت چشمگیری نسبت به نسل‌های پیشین خود داشت. خودرو از یک پیشرانه‌ی 3 لیتری 6 سیلندر، که توانایی تولید حداکثر قدرت 250 اسب بخار و گشتاور 282 نیوتن متر را دارد، بهره می‌برد. یک گیربکس 6 سرعته‌ی اتوماتیک، نیروی موتور را به محور جلوی خودرو وارد می‌کند. خودرو در مدت زمان 8 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و دارای حداکثر سرعت 235 کیلومتر بر ساعت است. خودرو آزرای نسل 5، در هر صد کیلومتر 9.5 لیتر سوخت مصرف می‌کند.

این نسل از آزرا، از لحاظ امکانات رفاهی، بسیار پیشرفته تر از نسل‌های قبلی خود است. در نسخه‌های فول آپشن نسل پنجم آزرا، امکاناتی نظیر بیشتر شدن تعداد ایربگ‌ها و سیستم کنترل ترمزها هنگام پیچیدن دیده می‌شود که در نمونه‌ی قبلی وجود نداشت.

نسل ششم آزرا

نسل ششم هیوندای آزرا

نسل ششم هیوندای آزرا در سال 2017 با کد IG، توسط شرکت کرمان موتور وارد کشور شد. اما به دلیل ممنوعیت واردات خودرو به ایران، بسیاری از نسخه‌های آن خیلی دیر از گمرک ترخیص شدند. از این رو به اندازه‌ی نسل‌های قبلی حضور چندان گسترده‌ای در ایران نداشت.

آزرای نسل ششم، از لحاظ رفاهی، امکانات نسبتا کامل‌تری داشت. سیستم درایو مود و دوربین 360 درجه از آپشن‌های اضافه شده به خودرو است.

پیشرانه‌ی 2.4 لیتری 6 سیلندر این خودرو، توانایی تولید 188 اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور 241 نیوتن متر را دارد. خودرو دارای مصرف سوخت ترکیبی 8.3 لیتر در هر صد کیلومتر است و در مدت زمان 9.7 ثانیه سرعت خود را از صفر به 100 می‌رساند. هیوندای آزرای نسل 6 از لحاظ فنی، عملکرد ضیف‌تری را در بین تمامی نسل‌های ارائه شده به بازار ایران دارد. خودرو در سال 2017 موفق شد نمره‌ی 92.5 از 100 را در تست ایمنی موسسه‌ی Kncap کره بدست آورد.

کلام آخر

هیوندای آزرا در تمامی نسل‌های ارائه شده به بازار، خودرویی با امکانات رفاهی، ایمنی و فنی مناسبی بوده و همواره توانسته است، رضایت مشتریان را به خود جلب کند. ضمنا هیوندای آزرای تولید 2006 تا 2018 با جزئیات و تیپ‌های گوناگون در بازه‌ی قیمتی 480،000،000 میلیون تا 2،000،000،000 در بازار خرید و فروش می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی