پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موتورسواری

چطور در شرایط آب و هوای بارانی موتورسواری کنیم؟

شاید شما هم از جمله افرادی باشید که با موتورسیکلت تردد می کنید. آیا تا به حال پیش آمده است که در هوای بارانی مجبور به موتورسواری شوید؟ چه عواملی موجب می شود تا بهترین عملکرد و رانندگی را در این شرایط نامساعد هوایی داشته باشیم؟ به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو بسیاری از افرادی […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۷ بهمن ۱۳۹۹

شاید شما هم از جمله افرادی باشید که با موتورسیکلت تردد می کنید. آیا تا به حال پیش آمده است که در هوای بارانی مجبور به موتورسواری شوید؟ چه عواملی موجب می شود تا بهترین عملکرد و رانندگی را در این شرایط نامساعد هوایی داشته باشیم؟

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

بسیاری از افرادی که موتورسیکلت، تنها وسیله نقلیه‌شان است، بدون شک پیش آمده که با شرایط نامناسب هوایی ( بارانی  ) مواجه شوند در این شرایط نه تنها مسیر خیس و لغزنده است بلکه کنترل وسیله نقلیه در این شرایط بسیار مشکل است.

آیا می دانید چه نکاتی می‌توانند در رانندگی در هنگام هوای بارانی به ما کمک کنند؟

1-با سرعت‌پایین رانندگی کردن

2-جابجایی‌های کمتر در طول رانندگی

3-آرام نگه‌داشتن بدن

4-به یاد داشته باشید که دید جلوی وسیله حتی برای رانندگان خودرو، بسیار بد است

5-پوشیدن لباس مناسب

واضح ترین مورد این است که بدن شما خیس می‌شود. جاده زیر پای شما نیز خیس شده و همین، عاملی می‌شود برای اینکه نیروی کششی بین لاستیک و آسفالت، بسیار پایین بیاید.

در واقع در زمان‌های خشک و غیر بارانی سال، سطح جاده‌ها، روغن‌ها و مواد دیگر را به خود جذب کرده و در مواقعی که باران می‌آید و سطح جاده خیس می‌شود، این مواد دوباره به سمت سطح جاده، می‌رسند.

خطرناک‌ترین زمان برای رانندگی با موتور، در ساعت اولیه یک باران شدید است؛ یعنی زمانی که همه‌ی این مواد زائد و روغن‌ها، به سطح جاده رسیده‌اند و هنوز شسته نشده‌اند.

موتورسواری در باران

بهترین کار این است که تمام حواستان به جلو باشد، برنامه‌ریزی و آمادگی برای لیز خوردن موتور را داشته باشید و خیلی نرم و آهسته رانندگی کنید. درواقع باید به‌گونه‌ای برانید که نیازی نداشته باشید، به‌صورت ناگهانی ترمز موتور را گرفته تا در آن آب‌وهوای ناامیدکننده، اتفاقی برایتان نیفتد.

درواقع این آرام رانندگی کردن اگرچه برای راننده هر وسیله نقلیه‌ای در چنین مواقعی، ضروری به نظر می‌رسد اما رانندگان ماشین و کامیون، به دلیل چهارچرخ بودن وسایلشان، نیازی به این‌همه مراقبت مانند یک موتورسوار ندارند.

حتی باید بدانید که در مواقع بارانی، دید رانندگان وسایل نقلیه دیگر نیز بسیار کمتر بوده و باید حواستان به آن‌ها نیز باشد. آن‌ها به‌مراتب، دید محیطی کمتری نسبت به مواقع عادی، دارند.

شاید بتوان گفت که به‌طورقطع و بدون هیچ شکی، آرام رانندگی کردن و کم کردن سرعت، بهترین راه‌حل باشد.

به این علت که با این اقدام، نه‌تنها اصطکاک (همان مقدار ناچیز در هنگام باران) لاستیک موتور با جاده، بیشتر می‌شود بلکه فرصت بیشتری نیز برای واکنش نشان دادن به شما خواهد داد.

مورد دیگر اینکه باید بدنتان را آرام و بدون استرس روی موتور، نگه‌دارید. این کار هم باعث خونسردی خودتان می‌شود و هم می‌تواند فشار کمتری به انگشتان دست‌وپاهایتان براثر شرایط آب‌وهوایی و ترمزهای مکرر و مواردی از این قبیل، وارد نماید.

ترمز گیری در مواقع بارانی

ترمز گیری یک عامل به‌واقع مهم و حیاتی در این‌طور شرایط جوی، به‌حساب می‌آید. کافی است کمی فشار ترمز را بر روی لاستیک عقب افزایش دهیم و بعد نیز شاهد لیز خوردن موتور و ایجاد یک حادثه باشیم. مهم‌ترین نکته در ترمز گیری در مواقع بارانی، آهسته و به‌صورت پیوسته ترمز گرفتن است. ابتدا باید نیروی ترمزی را بر روی ترمز جلو به‌صورت خیلی آرام وارد کرده و کم‌کم از ترمز عقب نیز استفاده نمایید.

البته ممکن است تاکنون درجایی شنیده باشید یا حتی کسی به شما گفته باشد که در هنگام باران، از ترمز عقب استفاده نمایید؛ اما باید گفت که این نظر کاملاً اشتباه است. اول اینکه ترمز عقب کنترل کمتری روی توقف شما در جاده‌های خیس دارد و مورد دوم هم اینکه ترمز جلو، قدرت به‌مراتب بیشتری برای توقف پیوسته و آرام، برای شما فراهم می‌کند.

ترمزهای ABS و سیستم‌های کنترل کشش روی موتورسیکلت، می‌توانند کمک‌حال بسیار مفیدی در چنین مواقعی باشند. هردوی این امکانات، اگر روی موتور شما بوده باشند، خود می‌توانند مانند یک عامل حیاتی عمل کنند؛ اما این باعث نمی‌شود که بازهم دستمان را روی گاز گذاشته و با سرعت بیشتر و تنها با اتکا به این سیستم‌های الکترونیکی، رانندگی کنیم.

همه‌ی موارد بالا به‌علاوه پوشیدن لباس مناسب (حتی‌المقدور لباس‌های مخصوص موتورسواری) و کلاه ایمنی، می‌توانند تا حد زیادی از ایجاد چنین حوادث ناگواری در هنگام باران، جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

بازار تشنه اسکوترها / بررسی اسکوترهای خوش قیمت در بازار ایران

محکومیت یک میلیاردی قاچاقچی موتورسیکلت !

داخلی سازی ۵۰ درصدی قطعات موتورسیکلت های تولید داخل

آشنایی با موتورسیکلت های دوک ۱۲۵ و ۳۹۰

جدیدترین قیمت موتورسیکلت های برقی در بازار

توجهی به معاینه فنی موتورسیکلت ها نمی شود

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی