پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید ایران خودرو

100 هزار میلیارد تومان، حجم کل رانت موجود در صنعت خودرو/ دولت برنامه ای ندارد؟

به گفته رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی، بر اساس براوردهای ما، در حال حاضر حجم کل رانت موجود در صنعت خودرو بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود و سوال این است که چرا دولت هیچ برنامه‌های برای کاهش این رانت ندارد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو محمدرضا نجفی منش […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۸ بهمن ۱۳۹۹

به گفته رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی، بر اساس براوردهای ما، در حال حاضر حجم کل رانت موجود در صنعت خودرو بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود و سوال این است که چرا دولت هیچ برنامه‌های برای کاهش این رانت ندارد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی اظهار کرد: بر اساس براوردهای ما، در حال حاضر حجم کل رانت که در صنعت خودرو کشور وجود دارد، بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود و سوال فعالان بازار خودرو این است که چرا دولت هیچ برنامه‌های برای کاهش این رانت ندارد و همچنان برخی افراد با استفاده از فضای به وجود آمده، در سطوح مختلف از این رانت به نفع شخصی خود سو استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه دولت یک بار برای همیشه باید تصمیم بزرگ سپردن قیمت به حاشیه بازار را بگیرد، بیان کرد: فاصله قیمتی به وجود آمده میان اعداد رسمی کارخانه و آنچه که در بازار خرید و فروش می‌شود، باعث شده تعداد زیادی دلال در این مسیر فعالیت کنند و فضا را بر هم بریزند. در حالی که اگر قیمت به حاشیه بازار سپرده شود، دیگر سودی در خرید و فروش و معاملات این چنینی نخواهد بود و شوک‌های قیمتی که در سال‌های گذشته بارها تکرار شده، دیگر دیده نمی‌شوند.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: وقتی قیمت گذاری به بازار محول می‌شود، منطق بازار خود شرایط را تعیین می‌کند. در این شرایط گران فروشی تنها به معنی از دست دادن بازار و شکست از رقیب است. از این رو در فضای رقابت امکان کاهش قیمت‌ها نیز وجود خواهد داشت و از سوی دیگر با واقعی شدن نرخ‌ها، هم زیان انباشته سال‌های گذشته تکرار نمی‌شود و هم بدهی خودروسازان به قطعه سازان کاهش پیدا می‌کند.

نجفی منش در پاسخ به این سوال که در صورت آزادسازی، آیا شوک ناگهانی افزایش قیمت به بازار وارد نخواهد شد؟ گفت: غیر واقعی نگه داشتن قیمت جز ایجاد فضای یک رانت گسترده هیچ دستاوردی نداشته و امروز می‌بینیم که خودروسازان نه تنها در زیان هستند که حتی توان پرداخت بدهی‌های خود را نیز ندارند. در چنین بستری، سپردن قیمت به حاشیه بازار می‌تواند گره گشا باشد و ما حتی می‌گوییم که اگر مسئولان ترس دارند، به شکل امتحانی این طرح را اجرایی کنند و اگر موفقیت آمیز نبود، بار دیگر قیمت گذاری دستوری را کلید بزنند، هرچند ما معتقدیم این شیوه قطعا نتیجه مثبت خواهد داشت.

وی با اشاره به این دیدگاه که آزادسازی قیمت باعث می‌شود اقشار کم درآمد از دسترسی به خودرو محروم شوند، توضیح داد: اولا شیوه فعلی نیز نتوانسته برای این اقشار خودرو فراهم کند و در طرح‌هایی مانند قرعه کشی خودرو نیز به جایی رسیده که همه برای سودآوری در آن فعالیت می‌کنند و کسی برای مصرف واقعی خودرو نمی‌خرد زیرا با یک خرید و فروش چند ده میلیون تومان سود خواهد کرد.

نجفی منش اشاره کرد: ما اخیرا به دولت پیشنهادی داده‌ایم که در چارچوب آن، خودروساز بتواند بر اساس قیمت واقعی خود محصولش را بفروشد و اگر دولت اصرار دارد که اقشار کم درآمد صاحب خودرو شوند، رقم مابه التفاوت قیمت خودرو ساز با نرخ دستوری شورای رقابت را محاسبه کند و پس از سه سال که فرد خودرو را در اختیار خود نگه داشته باشد و مصرف شخصی می‌کرد، این پول یا کمک دولتی را به فرد بازگرداند. به این ترتیب هم زیان خودروساز متوقف می‌شود و هم اقشار کم درآمد که واقعا قصد خرید خودرو دارند از کمک دولت بهره خواهند برد.

انتهای پیام/ منبع: ایسنا

کاهش قیمت خودرو بستگی به سیگنال های سیاسی دارد

تسلا در رتبه اول با ارزش ترین خودروساز دنیا

عنوان بزرگترین تولیدکننده خودرو دیگر به نام اروپایی ها و آمریکایی ها نیست!

کمپین طراحی شرکت مدیران خودرو ، راهی برای کشف استعدادهای جوان

تارا تنها یک محصول جدید نیست/ از دانش پلتفرمی تا بهبود اتوماسیون تولید

مغز صنعت خودرو در گوشه رینگ؟!/ مصوبه کمیسیون تلفیق قابلیت اجرایی ندارد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی