پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موتور TGDI (1)

با قابلیت های جدید موتور TGDI بیشتر آشنا شوید

یکی از خودروسازان قرار است در محصولات جدید خود که به زودی وارد بازار می شود، از موتور TGDI بهره ببرد که قابلیت های جالب توجهی دارد. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو از ابتدای اختراع موتور احتراق داخلی بنزینی 4 زمانه توسط نیکلاس اتو آلمانی در سال 1861تا به امروز، طراحان موتور و […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۱۱ بهمن ۱۳۹۹

یکی از خودروسازان قرار است در محصولات جدید خود که به زودی وارد بازار می شود، از موتور TGDI بهره ببرد که قابلیت های جالب توجهی دارد.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

از ابتدای اختراع موتور احتراق داخلی بنزینی 4 زمانه توسط نیکلاس اتو آلمانی در سال 1861تا به امروز، طراحان موتور و به طور تخصصی مهندسان احتراق همواره سعی دارند این فرآیند را به روز رسانی و اقتصادی کنند. به این علت که رسیدن به قدرت وگشتاور بیشتر، مصرف سوخت کم تر و کاهش آلایندگی از جمله اصول کلی مهندسی موتور است.

از جمله آخرین مسیرهایی که توسط طراحان موتور در سال های اخیر طی شده است، کاهش حجم و تعداد سیلندرها و استفاده از تکنولوژی توربو شارژر است. به این علت که می توان با مصرف سوخت کم تر قدرت مناسبی را با این روش از موتور استخراج کرد.

اما نباید تصور کنید برای افزایش راندمان موتور تنها باید از سیستم های تغذیه مثل توربوشارژ، سوپر شارژ و بلوور… استفاده کرد. زیرا سیستم های بهبود فرآیند احتراق در طول سالیان گذشته توانسته اند عملکرد موتورها را به صورت چشم گیری افزایش دهند.

حالا تصور کنید موتوری را که هم از سیستم تغذیه ای مثل توربوشارژ و دیگر سیستم های بهبود احتراق استفاده می کند.

بدون شک چنین موتوری علاوه بر سطح تکنولوژیکی بالا می تواند نسبت به حجم کمی که دارد، قدرت و گشتاور بالایی را تولید کند.

از جمله این موتورها باید به انواع توربو شارژ مجهز به تکنولوژی GDI اشاره کنیم. موتورهایی که اختصارا TGDI نامیده می شوند و بسیاری از خودروهای روز دنیا از آن بهره می برند.

تکنولوژی GDI یا تزریق مستقیم سوخت در واقع سوخت را بدون واسطه به سیلندر می رساند! اگر کمی با سیستم های تزریق سوخت انژکتوری آشنا باشید، حتما می دانید تا قبل از طراحی سیستم تزریق سوخت مستقیم یا همان GDI توسط کمپانی میتسوبیشی در سال 1996، سیستم های تزریق سوخت، بنزین را یا در مانیفولد اصلی (SPFI) به صورت تک نقطه ای و یا در پشت سوپاپ سوخت ( MPFI) به صورت چند نقطه ای هستند.

هر یک از این روش ها دارای مزایا و معایبی است. اما سیستم تزریق سوخت GDI در واقع قطعات واسطه مثل مانیفولد را کنار زده و سوخت را به صورت مستقیم درون سیلندر می پاشد. به عبارتی باید گفت نازل های سوخت این سیستم همچون شمع درون سیلندر قرار دارند.

استفاده از این روش در پاشش سوخت می تواند تا 15 درصد مصرف سوخت و بین 20 تا 30 درصد ( بسته به کیفیت سوخت) آلایندگی موتورها را کاهش دهد.

یک اصل کلی در فرآیند اختلاط سوخت و هوا وجود دارد که میگوید: اگر سوخت و هوا در دمای پایین تر با هم ترکیب شوند، به دلیل فاصله مولکولی کمی که دارند، مولکول های سوخت بهتر و بیشتر می توانند اکسیزن هوا را جذب کنند. به این ترتیب احتراق کامل تر و راندمان بهتری برای موتور ایجاد می شود.

از جمله دلایل به کارگیری اینترکولر در مسیر هوای ورودی به موتور همین کاهش دمای هوا است. البته سوخت خود به خود همیشه دمای پایینتری نسبت به محیط دارد. اما وقتی سوخت و هوا در مانیفولد با هم ترکیب می شوند، در واقع دمای گرم محیط یا همان بدنه موتور، باعث افزایش دمای مانیفولد و در نتیجه افزایش دمای مخلوط می شود. اما زمانی که سوخت به صورت مستقیم درون سیلندر با هوا ترکیب می شود به این معنی است که سوخت در پایین ترین دمای ممکن به هوا می رسد و این باعث جذب بهتر اکسیژن می شود.

از طرفی در سیستم تزریق مستقیم سوخت به درون سیلندر، در واقع سوخت تا اندازه ای نقش خنک کاری را نیز ایفا می کند.

موتور TGDI (2)

این در شرایطی است که حتی زمانی که دمای مخلوط سوخت و هوا پایین است، می توان به دلیل فاصله مولکولی کم تر، حجم بیشتری به دورن سیلندر ارسال کرد و در نتیجه وقتی پیستون بالا می آید تا مخلوط را متراکم کند، حجم بیشتری را متراکم کرده و انفجار قوی تری را رقم می زند. از جمله مزایای دیگر این سیستم باید به قدرت تزریق آن نسبت به دیگر روش ها اشاره کرد.

پودر کردن سوخت و یا اتومیزه کردن سوخت در این سیستم با فشاری بین 10 تا 15 هزار PSI اتفاق می افتد که در مقابل فشار انژکتورهای معمولی پاشنده سوخت اصلا قابل مقایسه نیست. به این ترتیب می توان در حجم ثابت سوخت تزریقی، ذرات کوچک تر و بیشتری را تولید کرد که باعث اختلاط بهتر می شود.

نکته جالب توجه این که در میان خودروسازان کشور نیز قرار است از موتوری با این تکنولوژی در محصولات آینده خود استفاده کنند که بدون شک باعث افزایش دانش فنی متخصصین ایرانی به خصوص در بخش خدمات پس از فروش خواهد شد.

نویسنده: امید آذرزمانی

انتهای پیام/

شرایط فروش 2 محصول کرمان موتور اعلام شد

آغاز فروش کراس اوور جدید کرمان موتور

چینیِ بد شانس!/ برخورد نزدیک با کوپا T210 فیس لیفت

آغاز طرح هوای پاک با محصولات کرمان موتور

بلند قامت ترین محصول کرمان موتور وارد میدان شد

بزرگترین قرارداد ساخت داخل قطعات بین کرمان موتور و یک شرکت دانش بنیان به امضا رسید

آیا پای این شرقی های قدبلند به ایران می رسد؟/ پیش‌بینی ترکیب جدید بازار خودروهای شاسی‌ بلند در آینده دور و نزدیک

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی