پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو

در یک نگاه!/ با این روش ها، رنگ شدگی بدنه خودرو را تشخیص دهید

هدف ما در این مقاله این است که به شما آموزش دهیم، چگونه می توانید بدون استفاده از دستگاه های پیشرفته، خودتان در قامت یک کارشناس خودرو ظاهر شده و با یک نگاه دقیق، از رنگ شدگی بدنه خودرو خبردار شوید. گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو یکی از مهمترین حساسیت هایی که خریداران […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۶ اسفند ۱۴۰۰

هدف ما در این مقاله این است که به شما آموزش دهیم، چگونه می توانید بدون استفاده از دستگاه های پیشرفته، خودتان در قامت یک کارشناس خودرو ظاهر شده و با یک نگاه دقیق، از رنگ شدگی بدنه خودرو خبردار شوید.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

یکی از مهمترین حساسیت هایی که خریداران هنگام خریدن خودرو به خرج می دهند، توجه به سلامت بدنه است. بر خلاف بعضی کشورها که حتی رنگ شدن بخشی از بدنه خودرو ممکن است به قیمتش اضافه هم بکند! در ایران رنگ شدن بخش یا بخش هایی از بدنه خودرو به دلیل تصادف یا هر صدمه دیگری، از ارزش خودرو کم می کند. کسانی که در بازار خودرو فعالیت می کنند، در صورتی که بخش از بدنه خودرو رنگ شده باشد، به اصطلاح به آن یک لکه رنگ می گویند. اگر هم تعداد این لکه رنگ ها زیاد شود، خودرو چند لکه رنگ یا دور رنگ لقب می گیرد.

خودروی تصادفی

اگر هم بخواهیم کمی شوخی کنیم و مروری بر اصطلاحات بامزه خرید و فروش کنندگان خودرو در مورد وضعیت بدنه خودروهایی که بدنه سالمی ندارند داشته باشیم، باید به کنایه هایی مثل ((کف خودرو آفتاب دیده!))، ((ماشین فقط 2 لکه رنگ دارد، سقف و دور!)) و ((این ماشین فقط فیوز اگزوزش رنگ ندارد!)) اشاره کنیم. اما هدف ما در این مقاله این است که به شما آموزش دهیم، چگونه می توانید بدون استفاده از دستگاه های پیشرفته و تنها با یک نگاه دقیق به بدنه خودرو، از رنگ شدگی بعضی قسمت های بدنه خبردار شوید.


اتوشناس ؛ جایی که “خدمات تعمیرات” معنی دیگری می دهد!


موم کشی درب کاپوت

به موم کشی اطراف درها دقت کنید

ابتدایی ترین شگرد برای تشخیص رنگ شدگی خودرو به صورت چشمی ، چک کردن لبه کاپوت، صندوق عقب و درهاست. کارخانه های خودروسازی این قست ها را با مومی فابریک می پوشانند. صافکارها و نقاش ها هم بعد از صافکاری و رنگ کردن خودرو، سعی می کنند این موم کشی را مشابه کارخانه اجرا کنند. درست است که موم کشی مجدد بعد از صافکاری و نقاشی خودرو، کار تشخیص را سخت تر می کند، اما با دقت به آن می توان به غیر فابریک بودن و در نتیجه رنگ شدگی آن قسمت پی برد.

تشخصی رنگ شدگی خودرو

نگاهی با زاویه 160 درجه

بهترین کار این است که قبل از وارد شدن به جزییات، دور خودرو چرخی بزنید و در روشنایی روز و ترجیحا زیر نور، قسمت های مختلف بدنه را مشاهده کنید. در صورتی که اختلاف رنگ یا شفافیت یک قسمت با دیگر بخش های بدنه توجه تان را به خودش جلب کرد، شما در قدم اول توانسته اید رنگ شدگی خودرو را کشف کنید. برای بررسی دقیق تر، کافیست نور موبایل را با زاویه 160 درجه روی بدنه بتابانید. از انعکاس نور می توانید به کدرشدگی یا کنتراست رنگ در قسمت رنگ شده پی ببرید. همچنین اگر روی بدنه موجیوجود داشته باشد نیز با این کار مشخص می شود. اما موج داشتن قسمتی از بدنه، الزاما دلیلی بر رنگ شدگی آن قست نیست. اما می تواند هشداری برای بررسی دقیق تر آن قسمت باشد.

وقتی قسمتی از بدنه صافکاری و بتونه می شود، پیش از اینکه رنگ به بدنه پاشیده شود، قسمت های بتونه خورده با سمباده ریز صیقل داده می شوند. همین سمباده کاری می تواند خشهای ریزی را ایجاد کند که حتی بعد از رنگ شدن بدنه، به صورت خفیف به نر برسند. پس با مشاهده خش های زیر رنگ هم می توانید به رنگ شدگی آن قسمت پی ببرید.

دست کشیدن روی رنگ خودرو


تعویض پلاک خودرو چه مراحلی دارد؟ + مدارک مورد نیاز و آدرس مراکز شماره گذاری


مچ گیری از طریق کیلر

بعد از صافکاری و نقاشی خودرو، روی رنگ کیلر می پاشند تا همچون دیگر قسمت های بدنه حالت صیقلی خود را حفظ کند. درست است که این کار ناحیه رنگ شده را با قسمت های دیگر همسان می کند، اما کیلر فابریک کارخانه نظم خاصی دارد و در صورت پایشه شدن کیلر غیر فابریک بعد از صافکاری و نقاشی، این نظم از بین می رود. علاوه بر این می توانید با دست کشیدن روی بدنه، تفاوتی که از لمس رنگ در نقطه کیلر غیر فابریک خورده وجود دارد را حس کنید. این بخش ها معمولا زبری خفیفی دارند یا حسی که از لمس آن ها منتقل می شود با قسمت های رنگ فابریک بدنه متفاوت است.

رنگ کردن بدنه خودرو

ردپای رنگ روی سیم ها و اتصالات

نقاش های خودرو برای رنگ کردن قسمتی از بدنه، اطراف آن را با چسب و کاغذ می پوشانند تا ترشحات رنگ به قسمت های دیگر نپاشد. اما بعضی در مواقع این ترشحات ناگزیر به قسمت های دیگر هم سرایت می کند. می توانید با نگاهی دقیق به زه های بدنه، محفظه چرخ ها، زیر خودرو، سیم ها و شلنگ های متصل به بدنه و … این پاشیدگی رنگ را مشاهده کنید و به رنگ شدگی قسمتی از بدنه خودرو پی ببرید.

پژو 206 تصادفی

پیچ های گلگیر را با دقت نگاه کنید

گلگیر خودروها بیشترین آمار خوردگی و رنگ شدگی را نسبت به سایر قسمت های بدنه دارند. مثلابرای خرید خودرویی همچون پژو 206 حتما گلگیرهای آن را با دقت نگاه کنید. چرا که بیشترین آمار صدمه و صافکاری 206 ، به گلگیرهای جلو مربوط می شود.

با نگاهی به پیچ هایی که گلگیر را به شاسی متصل می کند، می توانید به باز و بسته شدن یا رنگ شدگی آن پی ببرید. تفاوت روغن روی پیچ های گلگیر با سایر پیچ ها یا آثار آچارخوردگی روی پیچ ها می تواند نشانه هایی از باز شدن گلگیر یا به احتمال زیاد رنگ شدگی آن باشد.


این عادت های غلط در رانندگی را ترک کنید!


پوست پرتقالی رنگ خودرو

سطوح پوست پرتقالی

اما به اصطلاح به تابلو ترین نشانه رنگ شدگی یک قسمت از بدنه خودرو می رسیم! پوست پرتقالی شدن رنگ خودرو اصطلاحی است که شاید آن را شنیده باشید. اگر نقاش خودرو کارش را حرفه ای انجام نداده باشد یا قبل از رنگ کردن قسمتی از بدنه، زیر آن را به خوبیتمیز نکرده باشد، دانه های زبر روی رنگ خودشان را نشان می دهند و سطح رنگ همچون پوست پرتقال ((دون دون)) است و آن بافت یکدست نیست. با مشاهده چنین حالتی در رنگ خودرو، می توانید به سرعت به رنگ شدگی آن پی ببرید.

دستگاه تشخیص رنگ خودرو

همه این موارد تکنیک های ابتدایی و چشمی تشخیص رنگ شدگی خودرو به شمار می رود. بدیهی است با ظهور تکنولوژی های جدید در صافکاری و نقاشی خودروها، در بیشتر مواقع این تکنیک ها هیچ کاربردی ندارند و تنها ابزار دقیق و پیشرفته کارشناس بدنه خودرو است که می تواند گزارشی دقیق از وضعیت رنگ بدنه خودرو دهد. پس برای اینکه هنگام خرید خودرو خیالتان کاملا از سلامت بدنه راحت باشد، کار را به کارشناس و ابزار دقیقش بسپارید. 

نوشته: میلاد میرعابدینی

سرتان کلاه نرود!/ کارشناسی خودرو در بخش ((شُسته رفته)) اتوشناس

کارشناسی تضمینی خودرو فقط با 100 هزار تومان ! / هدیه ویژه اتوشناس فقط به مدت یک ماه

خواب بهاری!/ نکاتی که باید در توقف طولانی خودرو رعایت کنید

هنگام پنچر شدن لاستیک چه کار کنیم؟/ آموزش تعویض لاستیک پنچر خودرو برای خانم ها

تکنیک هایی برای افزایش عمر گیربکس اتوماتیک

مصرف سوخت خودروهای اتوماتیک بیشتر است یا دنده ای؟! +معرفی یک خودروی اتوماتیک اقتصادی در بازار ایران

نکاتی پیرامون چک کردن خودرو برای سفرهای تابستانی

از سنسور دریچه گاز و علل خرابی آن بیشتر بدانید

چگونه پیش از حرکت در هوای سرد خودرو را گرم کنیم؟

وقتی ریپ زدن موتور خودرو تقصیر سنسورها نیست!

استارت نخوردن خودرو چه دلایلی دارد؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی