وقتی پای صحبت رزمندگان 8 سال جنگ ایران و عراق می نشینیم، امکان ندارد حرفی از موتورسیکلت ها و خودروهای جنگ تحمیلی به میان نیاید. خودروها و موتورسیکلت های زیادی در جنگ تحمیلی مورد استفاده قرار گرفتند و حالا بعد از گذشت سال ها از جنگ 8 ساله ایران و عراق، همچنان بخشی جدا نشدنی از خاطرات جبهه و جنگ به شمار می روند.

((گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو))

جنگ تحمیلی میان ایران و عراق را می توان یکی از مهمترین اتفاقات تاریخی سرزمینمان برشمرد. جنگی 8 ساله که از شهریور 59 تا مرداد 67 ادامه داشت. جنگ تحمیلی را می توان یکی از طولانی ترین جنگ های قرن حاضر به شمار آورد. این‌ جنگ‌ تقریباً دو برابر جنگ‌ جهانی‌ اول‌، یک‌ و نیم ‌برابر جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ و سه‌ برابر جنگ‌ شبه‌ جزیره‌ کره‌ طول‌ کشید.
موتورسیکلت ها و خودروهای جنگ تحمیلی

این جنگ 8 ساله که با رشادت مزدان و زنان ایرانی در تاریخ جاودانه شد، فارغ از تمام اتفاقات و فراز و نشیب هایش، از دید علاقه مندان به خودرو و ماشین بازها نیز نکات جالب توجهی دارد. می خواهیم در مورد خودروها و موتورسیکلت هایی که در این جنگ 8 سال مورد استفاده قرار گرفتند صحبت کنیم. وسایل نقلیه ای که در صحنه یکی از خاص ترین اتفاقات این سرزمین ایفای نقش کردند.

موتورسیکلت ها و خودروهای جنگ تحمیلی

جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در طول‌ هشت‌ سال‌ دفاع‌ مقدس‌، 19‌ عملیات‌ بزرگ‌، 19‌ عملیات‌ متوسط‌ و 125‌ عملیات‌ کوچک‌ انجام‌ داده‌ است‌.


کلی مطلب جذاب و خواندنی را در آرشیو مجله تخت گاز بخوانید:

برای مشاهده آرشیو شماره ها و خرید نسخه چاپی مجله تخت گاز (با ارسال رایگان) : اینجا کلیک کنید!

برای مشاهده آرشیو شماره ها و خرید نسخه PDF اصلی مجله تخت گاز (با تخفیف ویژه) : اینجا کلیک کنید!


پس از آغاز جنگ تحمیلی، همه نیروهای نظامی و نیروهای داوطلب برای دفاع از ایران به مناطق مرزی و مورد تهاجم زمینی دشمن اعزام شدند. جنگ در مناطق غرب و جنوب کشور شکل گرفته بود. غرب کشور به دلیل برخوردار بودن از طبیعت کوهستانی و جنوب و جنوب غرب کشور به دلیل بیابانی بودن، دسترسی نیروها را با مشکل روبرو ساخته بود. به همین دلیل خودروهای 2 دیفرانسیل و موتورسیکلت های پرشی به لطف قابلیت های بالایی که داشتند به کمک نیروهای رزمنده آمدند و در دوشادوش نیروهای انسانی، به نبرد پرداختند.

موتورسیکلت ها و خودروهای جنگ تحمیلی

خودروهای 2 دیفرانسیل در جای جای جبهه های جنگی به چشم می خوردند. علاوه بر اینکه رزمنده ها، تجهیزات و سلاح، آذوقه، دارو و … با این خودروها جابجا می شدند، قابلیت های خاص شان باعث شده بود تا برای جابجایی توپ های سبک و انواع تیربار تا کالیبر 50 میلی متر نیز روی این خودروها نصب شود. این خودروها با کمترین صدمه، از سخت ترین مسیرها عبور می کردند و به قول معروف در این جنگ 8 ساله گره گشا بودند.


خودروی رئیس جمهور آمریکا چه ویژگی هایی دارد؟ (اینجا کلیک کنید)


نوآوری های مهندسین ایرانی در جنگ 8 ساله

اما خودروهایی که از آن صحبت می کنیم هم در بعضی مناطق قابل استفاده نبودند. در مورد شرایطی صحبت می کنیم که به دلیل تحریم های سخت، به جز معدود کشورهایی که با هزار اما و اگر با ایران داد و ستدهای اقتصادی داشتند، هیچ کشوری جرات برقراری ارتباط اقتصادی با کشورمان را نداشت و این شرایط باعث شد تا جهادگران و رزمنده ها، علاوه بر نبرد با دشمن، خلاقیت به خرج دهند و از همین تجهیزات اندکی که داشتند وسایلی کاربردی خلق کنند.

موتورسیکلت ها و خودروهای جنگ تحمیلی

خودروی تویوتا لندکروزر وانت FJ45 که برای تردد مناطق رملی و بیابانی توسط مهندسین ایرانی به شنی مجهز شده بود، یکی از همین نوآوری ها در جنگ 8 ساله به شمار می رود. همچنین مهندسین جهاد نفربر زرهی دوزیستی را طراحی کردند که توان حرکت در آب و خشکی را داشت. در این پروژه مهندسین خلاق ایرانی به تکنولوژی ساخت سیستم های تعلیق پیشرفته تری نیز دست یافتند و بعد از این پروژه نفربر کوچک تری با قدرت مانور و حرکت با لاتری را برای انتقال فرماندهان به خطوط مقدم طراحی کردند و به مرحله تولید رساندند.

خاطرات جالب جنگ تمامی ندارند و خودروها و موتورسیکلت های نظامی بخشی جدانشدنی از خاطرات جبهه و جنگ به شمار می روند. وقتی پای صحبت رزمنده ها و بچه های جبهه می نشینیم محال است اسمی از تویوتاها و موتورسیکلت های جنگ به میان نیاید.


برای آشنایی با عجیب ترین و گران قیمت ترین ماشین پلیس های جهان اینجا کلیک کنید


از جمله خودرو های موجود در جبهه می توان به جیپ کا ام ۴۱۰ به عنوان خودروی فرماندهی، جیپ کا ام آمبولانس و جیپ کا ام مجهز به توپ ۱۰۶ اشاره کرد. البته از نقش قابل توجه خودروهای 2 دیفرانسیل، خراب نشو و شگفت انگیز تویوتا در جنگ تحمیلی هم نباید گذشت. خودروهای جان سختی که برای همیشه در خاطره ها باقی مانده اند.

موتورسیکلت ها و خودروهای جنگ تحمیلی

از جمله این خودروها می توان به تویوتا لندکروزر وانت FJ45، تویوتا لنکروزر FJ40 ملقب به کالسکه ای، تویوتا لنکروزر FJ60 و FJ62 اشاره کرد. در کنار خودروها، از نقش موتورسیکلت های پرشی هوندا، کامیون آیفا و اتوبوس های بنز 302 در جریان جنگ 8 ساله نیز نباید گذشت. البته در اوایل جنگ نقش خودروهای آمریکایی مثل شورولت کاستوم، سابربن، جیپ های (گلادیاتور) سیمرغ و (واگونیر) آهو و بلیزر پررنگ تر بود. اما با قدیمی تر شدن و از بین رفتن این خودروها، تویوتا ها بازیگر اصلی میدان های نبرد شدند.