پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سایپا

راه اندازی مگاپلتفرم ، نسخه سایپا برای تحول در دوران تحریم

چابک سازی بدنه مهندسی سایپا و به پایان رساندن پروژه بزرگ مگاپلتفرم این خودروساز امری مهم در تاریخ این شرکت به حساب می آید. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو احتمالا وقتی سخن از صنعت خودرو در بدنه غیر متخصص جامعه می شود، ابتدا این تیغ تیز انتقادات است که صورت این صنعت را […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

چابک سازی بدنه مهندسی سایپا و به پایان رساندن پروژه بزرگ مگاپلتفرم این خودروساز امری مهم در تاریخ این شرکت به حساب می آید.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

احتمالا وقتی سخن از صنعت خودرو در بدنه غیر متخصص جامعه می شود، ابتدا این تیغ تیز انتقادات است که صورت این صنعت را خراش می دهد. البته اگر قرار باشد انصاف را چاشنی ماجرا کنیم، باید گفت چنین نگاهی بین مردم دلایل خاص خود را دارد که تا اندازه ای هم منطقی است. زیرا عملکرد مدیران کلان این صنعت در گذشته گاه پرده های تاریکی را به نمایش گذاشته است که حقیقت امروز این صنعت کمی سخت درک می شود.

تحریم، تهدید بزرگ صنعت خودرو!

باید از تحریم ها بگوییم. همان تحریم هایی که تهدید های بزرگی برای خودروسازان و دیگر صنایع کشور بودند.

تحریم هایی که باعث شد شریکان تجاری صنعت خودرو ایران با بدعهدی از وظایف خود سر باز بزنند تا سنگ های بزرگی در مسیر این صنعت باقی بماند. اما صنعت خودرو به عنوان لکوموتیو 60 صنعت دیگر قرار نبود متوقف شود.

تلاش ها برای رساندن سوخت و ترمیم ریل های مسیر این لکوموتیو آنچنان ادامه یافت که با برگزاری میزهای داخلی سازی و برنامه های مدون در حوزه طراحی، مهندسی و تولید، حالا صنعت خودرو کشور از آن پیچ تاریخی سخت عبور کرده است.

هر چند هنوز هم نیازمند افزایش سرعت است، اما فراموش نکنیم، بیش از 2 سال پیش حتی قبل از آغاز تحریم های اقتصادی کشور، ابتدا صنعت خودرو به صورت مستقیم مورد تحریم واقع شد.

موضوعی که در نهایت دست خودروسازان را در پوست گردو شریکان خارجی قرار داد تا آنها بمانند و چند صد هزار تعهد به مشتریان. اما با تغییرات کلان در سطوح مختلف مدیریت صنعتی و خودرویی کشور، شرایط به گونه ای پیش رفت که حجم تولید این صنعت در سال جاری بیش از سال گذشته است.

مدیریت تکنیکی، برگ برنده نارنجی پوشان جاده مخصوص

برای تصدیق این سخن کافی است به نارنجی پوشان جاده مخصوص که با مشکلات بسیاری در دوران تحریم دست و پنجه نرم کرده اند، نگاهی بیندازید. سایپا به عنوان خودروساز که طبق توافق ها با شریکان خارجی خود روی انتقال دانش فنی و البته حمایت آنها حساب باز کرده بود، ناگهان عرصه را خالی دید.

اما هم زمان با حضور میرجواد سلیمانی به عنوان مدیر عامل این گروه صنعتی، مسیر حرکت به سمت خودکفایی تغییر کرد. سلیمانی از مدیران تکنیکی صنعت خودرو بود و درست به همین دلیل کارشناسان انتظار داشتند او با چابک سازی فرآیندهای مهندسی و … سبد محصول سایپا را گسترش دهد. اما در این مسیر یک دست انداز وجود داشت!

خودرو رهام ( نام اولیه) در میانه های راه تکامل بود، اما به دلیل این که بعضی از قطعات های تک این خودرو منابع خارجی داشتند و امکان تامین به دلیل تحریم های ظالمانه وجود نداشت، پروژه با کندی پیش می رفت. شاید قابل باور نبود که خودرویی با این استایل در پرفشار ترین دوران تحریمی تکمیل شده و راهی سبد فروش سایپا شود.

در واقع چابک سازی بدنه مهندسی سایپا و به پایان رساندن پروژه بزرگ مگاپلتفرم این خودروساز امری مهم در تاریخ این شرکت به حساب می آید که نمی توان به راحتی از کنار آن عبور کرد.

این در حالی است که این مگاپلتفرم فرزندان دیگری نیز در راه دارد که از آن جمله باید به کراس اور آریا اشاره کرد.

در واقع رشد تولید در سخت ترین دوران اقتصادی کشور، گسترش سبد محصول با خودروهایی برای سلایق گوناگون، سرعت بخشیدن به پروژه های تحقیقاتی، استفاده از دانش فنی بومی و حداکثر میزان داخلی سازی محصولات با توجه به امکانات موجود محورهایی هستند که می توان با استناد به آنها گفت سایپا به عنوان یکی از 2 قطب خودروسازی کشور در مسیر تحول قرار گرفته است.

ستاره سازی در دل محدودیت!

به طور کلی در میان مدیران صنعت خودرو ایران که از طیف های فکری مختلف وارد این صنعت شده اند، معدود افرادی وجود دارند که با نگاهی فراجناحی و صنعتی محور توانستند در جاده موفقیت گام بردارند.

سلیمانی سایپا را می توان از جمله این مدیران برشمرد. هر چند او در روزگاری ناخدای کشتی سایپا شد که دریایی مواج با موج های بلندی از مشکلات مختلف پیش روی خود داشت.

البته یک تئوری قدیمی می گوید: در محدودیت ها خلاقیت ها بروز می کنند. شاید سایپا متحول شده امروز، حاصل همان محدودیت های دیروز باشد.

انتهای پیام/

توقف تولید پراید يكي از اقدامات بسيار مناسبي بود كه سايپا انجام داد/ حمايت مجلس از صنعت خودرو

طرح فروش فوق العاده و پیش فروش محصولات سایپا آغاز شد

بررسی عملکرد فروش بهمن ماه خساپا

سبد محصولات سايپا متنوع شده است/ طراحي و توليد خودروي شاهين يك اتفاق بسيار خوب است

گروه خودروسازي سايپا به خودباوري رسيده است/ ارتقا سطح كيفي خودروها به سرعت قابل تحقق است

سایپا طی دو سال اخير متحول شد/ فعالیت هایی که در سایپا دنبال می‌شود، بسیار دلگرم کننده است

سود 10 برابری در انتظار مشتریان طرح تبدیل محصولات رنو

سايپا با وجود سخت ترين تحريم به دستاوردهاي خوبي در تنوع محصول دست يافته است/ شاهين، نقطه قوت سايپا محسوب مي شود

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی