پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید پژو پارس

ضرر و زیان 43 هزار میلیارد تومانی علت کمبود نقدینگی در خودروسازی

به گفته رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور، علت کمبود نقدینگی در خودروسازی، ناشی از ضرر و زیان 43 هزار میلیارد تومانی این صنعت است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور اظهار کرد: علت کمبود نقدینگی در خودروسازی، ناشی از […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

به گفته رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور، علت کمبود نقدینگی در خودروسازی، ناشی از ضرر و زیان 43 هزار میلیارد تومانی این صنعت است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور اظهار کرد: علت کمبود نقدینگی در خودروسازی، ناشی از ضرر و زیان 43 هزار میلیارد تومانی این صنعت است.

وی دلیل عمده این ضرر و زیان قابل توجه را قیمت گذاری دستوری محصولات خودروسازان بیان کرد و افزود: با وجود افزایش نهاده های ورودی مانند نرخ ارز، قیمت فولاد، آلومینیوم، مس، مواد پتروشیمی، حقوق و دستمزد و هزینه های سربار و … رشد متناسب در قیمت ها داده نشده است.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور با اشاره به تفاوت 50 تا 250 میلیون تومانی قیمت هر خودرو در بازار آزاد نسبت به بهای کارخانه، افزود: متاسفانه رانت بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان ناشی از مابه التفاوت نرخ کارخانه و نرخ بازار در سال های گذشته به جیب دلالان و واسطه ها رفته و این مساله موجب هجوم میلیونی برای خرید خودرو شده است.

وی در تشریح تاثیر قیمت گذاری دستوری خودرو بر افزایش واسطه پروری در اقتصاد کشور گفت: به تازگی شرکت زامیاد موفق به قیمت گذاری و ارائه مستقیم محصول به مشتریان شد. نکته جالب توجه اینکه چون قیمت محصولات اختلاف زیادی با بازار نداشته، هجوم مشتریان از بین رفته است و این مساله نشان می دهد که اگر قیمت واقعی باشد، مشتری واقعی برای خرید مراجعه می کند و رانت موجود از میان می رود.

نجفی منش نیاز صنعت خودرو برای جهش تولید 50 درصدی در تولید را 27 هزار میلیارد تومان برآورد کرد و با بیان اینکه از این مبلغ 25 هزار میلیارد تومان مربوط به بخش قطعه سازی این صنعت است، افزود: از این مقدار پنج هزار میلیارد به صورت وام و 10 هزار میلیارد به صورت اوراق گام برای تسویه بدهی های آتی قرار است در اختیار خودروسازان قرار گیرد اما منبعی برای کسری 12 هزار میلیارد تومانی آن مشخص نشده است.

وی با اشاره به مشکل تأمین مواد اولیه داخلی و همچنین تخصیص ارز به قطعات نیمه ساخته خارجی، افزود: تخصیص ارز و ثبت سفارش برای تأمین مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته خارجی زمان بر و چالش آفرین شده و پیشنهاد برای واردات بخشی از آن به صورت واردات بدون انتقال ارز با مخالفت بانک مرکزی مواجه است. البته اخیراً مجوز واردات در مقابل صادرات صادر شده که تا اندازه ای می تواند کارگشا باشد اما با توجه به افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه و نرخ ارز، نیاز به تعدیل فوری قیمت قطعات وجود دارد که این کار بسیار زمانبر و طولانی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به برخی نگرانی ها در صورت احیای احتمالی برجام نیز اشاره کرد و گفت: سیاست ها و برنامه های گسترده ای برای داخلی سازی قطعات اجرا شده اما نگرانی هایی برای قطعه سازان در تداوم این سیاست ها ایجاد شده و عقیده بر این است که پس از رفع احتمالی مشکلات برجام کشور مجدداً به واردات بی رویه و سرکوب صنعت داخل رو بیاورد.

نجفی منش در پایان اشاره کرد: برای بهبود شرایط و جلوگیری از زیان خودروسازان و پرداخت مطالبات قطعه سازان، پیشنهاد می شود قیمت خودرو توسط خودروسازان با نظارت وزارت صمت صورت پذیرد و از سایر روش ها مانند قیمت گذاری توسط شورای رقابت یا ارائه در بورس که مشکل را اضافه تر می کند، خودداری کنیم.

انتهای پیام/

توقف تولید پراید يكي از اقدامات بسيار مناسبي بود كه سايپا انجام داد/ حمايت مجلس از صنعت خودرو

ایران خودرو باید گیربکس اتوماتیک تولید کند

شاهد دستاوردهای خوبی در صنعت خودرو بودیم

قزوین از استان های موثر در حوزه تولید خودرو کشور است

گروه خودروسازي سايپا به خودباوري رسيده است/ ارتقا سطح كيفي خودروها به سرعت قابل تحقق است

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی