پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رئیس شورای رقابت_رضا شیوا

رضا شیوا خطاب به رئیس سازمان بورس: ” اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی”

رئیس شورای رقابت در پاسخ به اظهار نظر رئیس سازمان بورس گفت: امروز بورس باید فکری به حال اوضاع نابسامان خود کند نه اینکه با اظهارات غیرکارشناسانه قیمت گذاری خودرو را زیر سوال ببرد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو رضا شیوا رئیس شورای رقابت در خصوص اظهار نظر رئیس سازمان بورس که فروش خودرو […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۱۹ اسفند ۱۳۹۹

رئیس شورای رقابت در پاسخ به اظهار نظر رئیس سازمان بورس گفت: امروز بورس باید فکری به حال اوضاع نابسامان خود کند نه اینکه با اظهارات غیرکارشناسانه قیمت گذاری خودرو را زیر سوال ببرد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در خصوص اظهار نظر رئیس سازمان بورس که فروش خودرو به صورت قرعه کشی را مضحک دانسته و بیان کرد که قیمت گذاری دستوری قابل قبول نیست، تصریح کرد: واقعا نمی دانم رئیس سازمان بورس براساس کدام استدلال این موضوعات را مطرح کرده است. شورای رقابت یک نهاد فراقوه ای است که از بخش خصوصی، دولت و نمایندگان مجلس تشکیل شده است. به نظر می رسد وی آشنایی با بازار خودرو نداشته باشد چرا که اگر شناختی نسبت به بازار خودرو داشت این اظهارات غیرکارشناسی را مطرح نمی کرد.

وی با تاکید بر این موضوع که در بازار انحصاری باید رگولاتورها ورود پیدا کنند و مانع اقدامات انحصارگرایانه در بازار شوند، اشاره کرد: اگر رگولاتورها به بازار انحصاری ورود پیدا نکنند آنها از شرایط انحصاری بازار استفاده کرده و قیمت های غیرمنطقی و غیرمنصفانه ای را برای محصولات خود تعیین می کنند.

شیوا با بیان اینکه قیمت گذاری شورای رقابت سبب شد تا در حق مصرف کننده اجحاف نشود اظهار کرد: در شرایطی که واردات خودرو آزاد بود و دستورالعمل قیمت گذاری خودرو وجود نداشت خودروسازان در قالب طرح های ویژه در تلاش برای فروش محصولات خود بودند اما از آن طرف مردم چندان تمایلی به خرید نداشتند.

رئیس شورای رقابت ادامه داد: رئیس سازمان بورس می گوید چرا قیمت های خودرو متناسب با هزینه های تمام شده آن تعیین نمی شود باید در پاسخ بگویم ما به هیچ عنوان قیمت تمام شده محصولات را در فرمول قیمت گذاری لحاظ نمی کنیم چرا که باید تولیدکننده خود جوابگوی هزینه های سربار و هزینه های ناکارآمدی خود باشد.

به گفته رضا شیوا، ما در فرمول شورای رقابت هزینه های تولید را محاسبه کرده و براساس آن ضمن رعایت برخی از فاکتورهای کیفیت فرمول را تعیین کرده ایم حال اگر خودروساز می خواهد هزینه های سربار خود را با تعیین قیمت های بالا از مشتریان بگیرد ما به هیچ عنوان این موضوع را قبول نمی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بازار انحصاری خودرو هم اکنون میزان تقاضا از عرضه بیشتر بوده تشریح کرد: ما اگر می خواستیم براساس هزینه تمام شده خودروها قیمت ها را تعیین کنیم قیمت‌های فعلی خودرو این گونه نبود و مصرف کننده به هیچ عنوان نمی توانست نسبت به خرید خودرو اقدام کند. وظیفه شورای رقابت جلوگیری از اقدامات انحصارگرایانه است.

شیوا خطاب به رئیس سازمان بورس، گفت: شما باید پاسخ دهید چرا با محاسبه های غیرمنطقی سهام شرکتها اوضاع بورس را امروز به این وضعیت رسانده اید، مکانیزم قیمت گذاری سهام شرکتها در بورس به حدی غیرمنطقی بود که حتی شرکتهای کاغذی هم با سود بالا روبرو شدند. همین موضوع عاملی شد تا وضعیت نابسامان بورس امروز بوجود آید. نکته قابل تامل اینجاست باید بورس پاسخ دهد براساس کدام فرمول و محاسبات اقتصادی سهام شرکتها را به گونه ای تعیین کرد که غیرواقعی باشند.

وی افزود: علاوه براین بررسی ها نشان می دهد قیمت کالاهایی که در بورس عرضه می شود حتی بیش از بازار بوده و مصرف کنندگان واقعی به ندرت می توانند نسبت به خرید کالا اقدام کرده و بیشتر محصولات در دست دلالان است. چرا به جای ساماندهی بازار بورس به فکر قیمت خودرو افتاده اید مگر نه اینکه رئیس سازمان بورس پیش از این معاون اقتصادی وزیر اقتصاد بود چرا در آن مقطع صحبتی مبنی بر غیرمنطقی بودن فرمول شورای رقابت مطرح نکرد امروز بورس باید فکری به حال اوضاع نابسامان خود کند نه اینکه با اظهارات غیرکارشناسانه قیمت گذاری خودرو را زیر سوال ببرد.

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه مخالف عرضه خودرو در بورس هستم گفت: اگر خودرو در بورس عرضه شود فاتحه قیمت منصفافه آن را باید بخوانیم.کدام کالا امروز در بورس با قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد که در آینده خودرو بخواهد بفروش برسد. در نهایت باید به رئیس سازمان بورس بگویم ” اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی”.

انتهای پیام/ منبع: تسنیم

ضرر و زیان 43 هزار میلیارد تومانی علت کمبود نقدینگی در خودروسازی

قیمت گذاری دستوری باعث چند نرخی شدن کالاها شده است

بماند یا نماند؟! /شورای رقابت همچنان در ترافیک سنگین رفت و برگشت

چرا خودروسازان همچنان متضرر می شوند؟/ قیمت گذاری دستوری، عامل ضرر خودروسازان

آزادسازی قیمت خودرو در صورت افزایش تولید تاثیر مثبت دارد

واردات که تعطیل شد، حداقل قیمت خودروها را آزاد کنید!/ خودروساز مجبور به زیان می شود و کسی پاسخگو نیست!

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی