پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سیتروئن AMI

لاک‌پشت‌های 4 چرخ!/ آشنایی با 10 خودرو کم سرعت دنیا

همیشه وقتی صحبت از لیست 10 تایی یا ترین ها می شود ذهنمان به سراغ سریعترین ها و گران ترین ها می رود اما این بار قصد داریم تا برای یکبارهم که شده سنت شکنی کنیم و با 10 خودرو آهسته دنیا آشنا شویم. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو وقتی صحبت از لیست‌های […]

سبحان قالیباف
جمعه - ۱۷ دی ۱۴۰۰

همیشه وقتی صحبت از لیست 10 تایی یا ترین ها می شود ذهنمان به سراغ سریعترین ها و گران ترین ها می رود اما این بار قصد داریم تا برای یکبارهم که شده سنت شکنی کنیم و با 10 خودرو آهسته دنیا آشنا شویم.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

وقتی صحبت از لیست‌های 10تایی یا ترین‌ها می‌شود همیشه به دنبال سریع‌ترین‌ها، گران‌ترین‌ها و قدرتمندترین‌ها هستیم.

این‌قدر نام‌هایی نظیر بوگاتی، کونیگزگ و رولزرویس در این لیست‌ها به گوشمان خورده که دیگر از شنیدن آنها خسته شده‌ایم.

پس برای تنوع هم که شده بیایید به اتفاق یک لیست 10تایی از آهسته‌ترین خودروهای دنیا را مرور کنیم.

احتمالا به جز چند مورد از خودروهای بنام این لیست، نام دیگر خودروهای حاضر در این نوشتار حتی به گوش‌تان هم نخورده است!

بیشتر بخوانید: کلکسیون های رویایی!/ نگاهی به جذاب ترین و ارزشمندترین مجموعه های اتومبیل

اسمارت فورتو

10- اسمارت ForTwo CDI (135 کیلومتربرساعت)

اسمارت فورتو با موتور نصب شده در عقب و محور محرک عقب، شاید از لحاظ چیدمان و آرایش فنی هم‌چون بسیاری از سوپراسپرت‌ها باشد اما در حقیقت یکی از آهسته‌ترین خودروهای دنیاست.

اسمارت فورتو یک کوپه مینیاتوری دو نفره است که از آن به‌عنوان یکی از ایمن‌ترین خودروهای دنیا نیز یاد می‌شود چرا که با دانش و تکنولوژی مرسدس‌بنز به تولید می‌رسد.

موتور 3 سیلندر خطی اسمارت، 799 سی‌سی حجم دارد و می‌تواند 54 اسب‌بخار نیرو را تولید کند. این اسمارت می‌تواند به سرعت 135 کیلومتربرساعت برسد که برای جثه کوچکش چندان هم بد نیست!

سوزوکی موراتی ون

9- Maruti Suzuki Omni Van (105 کیلومتربرساعت)

Maruti Suzuki زیرمجموعه هندی کمپانی ژاپنی سوزوکی است و ون Omni یکی از محصولات پرفروش این برند در بازار هند است. این ون که در سال 1984 معرفی شد و در آن زمان Maruti نام داشت و 4 سال بعد، نام آن به Omni تغییر یافت.

Omni یک ون ارزان‌قیمت و محبوب در بازار هند است که ماهیانه حدود 6500 تا 700 دستگاه از آن به‌فروش می‌رسد و برای خانواده‌های پرجمعیت و تاکسیرانی‌ها عمدتا استفاده می‌شود.

Omni با موتور 3 سیلندر 796 سی‌سی فقط می‌تواند 37 اسب‌بخار نیرو را تولید کرده و به حداکثر سرعت 105 کیلومتربرساعت برسد. بد نیست بدانید که طراحی ظاهری Omni برای بیش از 3 دهه به همین شمایل به حیات خود ادامه داده و هنوز هم جزو پرفروش‌ترین خودروهای هند است!

خودرو Hindustan Ambassador

8- Hindustan Ambassador car (105 کیلومتربرساعت)

خودرو مورد بحث یک سدان 5 نفره است که تولید آن از سال 1958 در غرب بنگال و چنای توسط Hindustan Motors آغاز شد.

این سدان هندی از پلت‌فرم نسل سوم موریس آسکفورد بهره می‌برد و توسط این خودروساز بریتانیایی نیز طراحی و مهندسی شد.

تا هشت تا 10 سال پیش، این خودرو توسط سیاست مداران و مقامات ارشد هند مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما بنا به دلایل امنیتی و ایمنی سرنشینان، جایگزین شدند. این سدان هندی با موتور 1.8 لیتری می‌تواند 75 اسب‌بخار نیرو را تولید کرده و به حداکثر سرعت 105 کیلومتربرساعت برسد.

تاتا نانو

7- تاتا نانو (105 کیلومتربرساعت)

هاچ‌بک نانو را همه به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو دنیا می‌شناسند اما نانو یکی از کندترین خودروهای دنیا نیز هست.

تا سال 2015 حتی در صندوق بار نانو باز نمی‌شد و فقط از کابین به آن دسترسی داشتید! شیشه جلو نیز فقط از یک برف پاک‌کن بهره می‌برد. تاتا نانو 4 صندلی دارد و فضای بزرگ و قابل‌توجهی را در کابین دارد.

موتور 624 سی‌سی نانو با 40 اسب‌بخار نیرو می‌تواند به حداکثر سرعت 105 کیلومتربرساعت برسد و فقط 635 کیلوگرم وزن دارد. بد نیست بدانید که به منظور کاهش هزینه‌های تولید، هر چرخ نانو به‌جای 4 پیچ، تنها با 3 پیچ محکم سر جای خود نگه داشته شده است!

شورولت CMV

6- شورلت CMV (100 کیلومتربرساعت)

وقتی از شورلت صحبت به میان می‌آید به یاد کوروت و کامارو می‌افتیم و احتمال این‌که نام CMV را شنیده باشید اندک است. این ون در حقیقت همان سوزوکی Carry است که با برند دوو یا نام شورلت CMV برای سال‌ها به تولید می‌رسید. این ون منحصرا برای بازار آمریکای مرکزی و تونس ساخته می‌شود.

موتور 1199 سی‌سی این ون کوچک می‌تواند 37 اسب‌بخار نیرو را تولید کرده و آن‌را قادر می‌سازد تا 100 کیلومتربرساعت سرعت بگیرد. بد نیست بدانید که نسل‌های ابتدایی CMV در زمان جنگ جهانی دوم با شعله‌افکن یا ماشین گان روی سقف تجهیز می‌شدند و توسط نیروهای مقاومت صربستان مورد استفاده قرار می‌گرفتند!

خودرو برقی میا

5- خودرو الکتریکی Mia (100 کیلومتربرساعت)

میا در حقیقت یک خودرو آلمانی است که در فرانسه تولید می‌شود. تولید آن از ژوئن 2011 آغاز شد. هدف میا، ایجاد تحولی در ون‌های شهری بود اما نتوانست موفق شود و تولید آن در دسامبر 2013 متوقف شد.

میا دارای 3 صندلی بود و صندلی راننده در وسط قرار داشت. میا از موتور الکتریکی و باتری‌های لیتیوم یون فسفات بهره می‌برد که می‌توانست 13 اسب‌بخار نیرو را تولید کند و با یکبار شارژ کامل مسافت 106 کیلومتر را بپیماید.

میا قادر بود به حداکثر سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد. جالب است بدانید که بدنه میا از ABS (متریالی که بدنه چمدان‌ها را می‌سازند!) ساخته شده بود تا سبک و ارزان‌قیمت باشد.

خودرو برقی رنو

4- رنو Twizy (80 کیلومتربرساعت)

رنو Twizy شاید یکی از آشنا‌ترین نام‌های این لیست باشد. تولید Twizy از سال 2012 آغاز شد و تا دسامبر 2018، نزدیک به 22 هزار دستگاه از آن در سراسر اروپا به‌ فروش رسید. در سال 2012، رنو Twizy توانست عنوان پرفروش‌ترین خودرو اروپا را از آن خود کند.

بد نیست بدانید که Twizy فاقد شیشه جانبی و هم‌چنین قفل در است تا هزینه‌های تولید را کاهش دهد.

موتور الکتریکی و باتری‌های لیتیوم یونی، می‌توانند 5 اسب‌بخار نیرو را در اختیار Twizy قرار بدهند و آن‌را به سرعت 80 کیلومتربرساعت برسانند. 2 سرنشین Twizy در وسط کابین و پشت سر یکدیگر قرار می‌گیرند و در‌های باز شونده روبه‌بالا، یکی از جذابیت‌های آن است.

سیتروئن AMI

3- سیتروئن Ami (45 کیلومتربرساعت)

سیتروئن Ami یک خودرو نیست بلکه در دسته‌بندی موتورسیکلت‌های 4 چرخ دسته‌بندی می‌شود با این تفاوت که از کابین پوشیده بهره می‌برد؛ بنابراین برای راندن آن نیازی به گواهینامه ندارید.

Ami فقط 2.4 متر طول و 1.39 متر عرض دارد بنابراین از نظر اندازه تقریبا با یک موتورسیکلت برابری می‌کند. کل بدنه با باتری‌ها، 485 کیلوگرم وزن دارد. Ami با موتور الکتریکی 6 کیلوواتی می‌تواند با یک‌بار شارژ کامل، مسافت 70 کیلومتر را بپیماید.

حداکثر سرعت آن نیز 45 کیلومتربرساعت اعلام شده. جالب است بدانید که Ami فاقد دستگیره در، اسپیکر، شیشه برقی، تنظیم صندلی و امکانات رایج یک خودرو است.

خودرو Axiam

2- Aixam کوپه (45 کیلومتربرساعت)

Aixam کوپه، در حقیقت یک موتور 4 چرخ الکتریکی با کابین پوشیده است که در فرانسه تولید می‌شود. در فرانسه و انگلستان برای راندن Aixam کوپه نیاز به گواهینامه ندارید زیرا سرعت آن بسیار پایین است. فقط باید 16 سال به بالا داشته باشید و تست سواری با اسکوتر را گذرانده باشید.

Aixam ظرفیت 2 سرنشین بالغ را دارد و از یک صندوق بار هم بهره می‌برد. Aixam به موتور 400 سی‌سی دیزلی تجهیز شده که 5.6 اسب بخار قدرت دارد و می‌تواند به حداکثر سرعت 45 کیلومتربرساعت برسد.

Aixam دارای مصرف سوخت 2.36 لیتر در یکصد کیلومتر است که آن‌را به یکی از کم‌مصرف‌ترین وسایل نقلیه دنیا نیز تبدیل می‌کند.

خودرو پیل

1- Peel P50 (38 کیلومتربرساعت)

خودرو مینیاتوری Peel P50 نه‌تنها آهسته‌ترین خودرو دنیاست، بلکه به‌عنوان کوچک‌ترین خودرو دنیا هم شناخته می‌شود.

فقط یک نفر می‌تواند داخل این خودرو بنشیند و توسط Peel Engineering انگلیسی بین سال‌های 1962 تا 1965 طراحی و تولید می‌شد و پس از توقف تولید برای چند دهه، تولید آن باردیگر از سال 2010 از سر گرفته شد.

P50 برای بیش از 50 سال عنوان کوچک‌ترین خودرو تولیدی جهان را در کتاب رکوردهای گینس را در اختیار دارد. P50 از موتور بنزینی 50 سی‌سی بهره می‌برد و با تنها 5 اسب‌بخار نیرو می‌تواند به حداکثر سرعت 38 کیلومتربرساعت برسد.

این خودرو مینیاتوری که جرمی کلارکسون نیز آن‌را در تاپ گیر تست کرده بود فقط 2.5 لیتر در یکصد کیلومتر می‌سوزاند.

انتهای پیام/

آشنایی با سریعترین خودروهای هیبریدی

گرد و خاک فرزند خلف شلبی سوپرکارز/ عنوان سریعترین خودرو جهان به نام تواتارا به ثبت رسید

دختر 16 ساله چینی-آمریکایی رکورد جدیدی در حرکت مارپیچ (اسلالوم) ثبت کرد

آشنایی با سریعترین زن/ ثبت رکورد 841 کیلومتر برساعت به نام جسی کامبس

آتش زیر خاکستر / معرفی 20 سوپراسپرت برتر دهه 90 میلادی-بخش اول

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی