پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

جا پارک خودرو (6)

پارکینگ خودرو یا کاخ خودرو؟!

این روزها قیمت خانه‌های مسکونی در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها، به ارقامی نجومی رسیده‌اند اما این گرانی مختص خانه نیست بلکه در برخی از شهرهای بزرگ دنیا پارکینگ خودرو هم از قیمت های سرسام آوری برخوردار است. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو این روزها قیمت خانه‌های مسکونی در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها، به […]

سبحان قالیباف
پنجشنبه - ۵ فروردین ۱۴۰۰

این روزها قیمت خانه‌های مسکونی در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها، به ارقامی نجومی رسیده‌اند اما این گرانی مختص خانه نیست بلکه در برخی از شهرهای بزرگ دنیا پارکینگ خودرو هم از قیمت های سرسام آوری برخوردار است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

این روزها قیمت خانه‌های مسکونی در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها، به ارقامی نجومی رسیده‌اند و این موضوع فقط مختص به ایران خودمان نیست بلکه در شهرهای بزرگ و پایتخت‌های سراسر دنیا شاهد چنین مشکلاتی هستیم.

اما عجیب‌تر از قیمت نجومی منازل مسکونی، قیمت‌های سرسام‌آور پارکینگ خودروهاست که بعضا در شهرهای شلوغی هم‌چون هنگ‌کنگ به تنهایی به اندازه یک منزل مسکونی قیمت دارند!

شاید در چنین شهرهایی که فضای تقریبا 2 در 5 متر برای پارک یک خودرو به اندازه یک منزل مسکونی قیمت دارد، استفاده از واژه «پارکینگ نامناسب» چندان برازنده نباشد!

شاید «کاخ خودرو» بهتر بتواند حق مطلب را ادا کند! در لیست زیر، به اتفاق برخی از گران‌ترین کاخ‌های خودرویی سراسر دنیا را مرور می‌کنیم.

هنگ‌کنگ نه‌تنها یکی از گران‌ترین شهرهای دنیا برای زندگی به حساب می‌آید بلکه بازار ملک و املاک این شهر برای 8 سال پیاپی در صدر جدول گران‌ترین‌ها در دنیا حضور داشته است و به نظر هم می‌رسد که قصد ندارد این عنوان را به شهر دیگری واگذار کند!

اما گران‌ترین پارکینگ در گران‌ترین شهر دنیا به فضایی به مساحت 12.5 متر مربع در یک ساختمان اداری 73 طبقه تعلق دارد که پیش از این در تملک سلطان لجستیک هنگ‌کنگ به نام Johnny Cheung بوده است.

یکی از بیزینس من‌های ثروتمند در همین ساختمان اداری پس از اصرار بسیار به فروش جای پارک Cheung به وی بالاخره با قیمتی نجوی وی را راضی به فروش جای پارکش کرد!

خودتان را آماده کنید؛ این جای پارک به ارزش 969 هزار دلار (نزدیک به 11 میلیارد تومان با دلار 11150 تومان!) در اکتبر 2019 از Cheung خریداری شد!

این یعنی 77 هزار و 520 دلار (نزدیک به 900 میلیون تومان) برای هر متر مربع که 3 برابر قیمت میانگین هر متر مربع منازل مسکونی در هنگ‌کنگ است!

جا پارک خودرو (1)

دومین جای پارک گران‌قیمت دنیا هم در هنگ‌کنگ قرار دارد. این جای پارک که در ژوئن 2018 خریداری شد، برای یک سال توانست عنوان گران‌ترین پارکینگ دنیا را در اختیار داشته باشد.

این جای پارک به اندازه 5 متر در 2.5 متر واقع در مجتمع مسکونی Sun Hung Kai Properties’ Ultima به ارزش 430 هزار دلار خریداری شد و فقط 9 ماه بعد به قیمت باورنکردنی 760 هزار دلار به فروش رسید!

بد نیست بدانید که مجتمع Ultima یکی از گران‌ترین مجتمع‌های مسکونی در سراسر دنیاست و علی‌رغم داشتن 527 واحد مسکونی، فقط 370 جای پارک دارد و همین موضوع باعث شده متقاضیان ثروتمند این مجتمع حاضر باشند رقم‌های نجومی را برای یک جای پارک پرداخت کنند.

جا پارک خودرو (5)

سومین جای پارک گران‌قیمت دنیا در محله Back Bay بوستون در ایالت متحده قرار دارد. در کل، شهر بوستون به کمبود فضای پارکینگ شهرت دارد و گران‌ترین جای پارک در این شهر در ژوئن 2013 به ارزش 560 هزار دلار (نزدیک به 6.5 میلیارد تومان) معامله شد و این درحالی بود که قیمت پایه این پارکینگ از 42 هزار دلار شروع شده بود.

جالب این‌جاست که همین جای پارک مدتی بعد به ارزش 600 هزار دلار توسط یک مشاور املاک خریداری شد!

وی پس از خریداری این جای پارک اذعان داشت که: «تقاضا برای قیمت بالاتر جای پارک نیست، بلکه قیمت بالا به این خاطر است که متقاضی این جای پارک را به هر قیمتی که شده می‌خواهد!»

جا پارک خودرو (3)

ناحیه منهتن در نیویورک نیز یکی از شهرهایی است که پارکینگ در آن بسیار کم‌یاب و ارزشمند است.

در سال 2014، یک ساختمان مسکونی سوپرلوکس در محله SoHo با تعدادی پارکینگ زیرزمینی به مساحت 18.5 متر ساخته شد که هر یک از این جایگاه‌های پارک، یک میلیون دلار قیمت‌گذاری شده بودند!

قیمت پارکینگ در محله 42 Crosby Street نیویورک نیز 4 برابر میانگین قیمت هر متر مربع خانه است.

میانگین قیمت یک جای پارک در این محله در سال 2014 به بیش از 217 هزار دلار می‌رسید!

نکته مثبت این پارکینگ‌ها این بود که با ایستگاه شارژ برقی همراه بودند و شارژ خودرو در آنها هیچ هزینه‌ای نداشت!

جا پارک خودرو (6)

یکی دیگر از پارکینگ‌های رکوردشکن در خیابان یازدهم 66 East منهتن در زیر یک ساختمان مسکونی قرار دارد که در سال 2012 به ارزش یک میلیون دلار خریداری شد!

این رقم معادل 24 سال بی‌وقفه پارک خودرو در محل پارک ممنوع با جریمه 115 دلاری است! این جای پارک، استیشن شارژ برقی نداشت اما ارتفاع آن به اندازه‌ای بلند بود که می‌شد آن‌را به یک پارکینگ دوطبقه تبدیل کرد.

این جای پارک، 3.6 متر عرض، 7 متر طول و 4.5 متر ارتفاع داشت که البته با هزینه شارژ ماهیانه‌ای نیز همراه است!

جا پارک خودرو (2)

سازنده این پارکینگ‌ها اذعان دارند که این فضای پارکینگ شخصی در شهرهای شلوغ و پرازدحام برای آنهایی که به دنبال حریم شخصی بیش‌تر هستند بسیار حائز اهمیت است.

آنها مدعی هستند که فقط اگر یک چهره سرشناس باشید به اهمیت این موضوع پی خواهید برد. یکی از این سازندگان می‌گوید: «در خانه‌هایی که در سر دوش حمام آنها مخزن ویتامین C و آلوئه‌ورا قرار گرفته تا پوست و موی سر را لطیف کند و کف خانه‌ها گرم می‌شوند تا اگر ساکنین منازل با پای برهنه در منزل راه رفتند سرما اذیت‌شان نکند، بدون شک پرداخت یک میلیون دلار برای جای پارک یک خودرو چند صد هزار دلاری یا چند میلیون دلاری، اصلا جای تعجب ندارد.

بسیاری از ساکنین ثروتمند نیویورک هم نسبت به این موضوع آگاه هستند که باید در شهری همانند نیویورک، به تنهایی باید چند برابر قیمت یک منزل مسکونی در شهرهای دیگر را بابت جای پارک بپردازند.»

انتهای پیام/

پارکینگ نیمه خصوصی خودروهای لوکس در لندن + عکس

گران قیمت ترین پارکینگ خودرو جهان در هنگ کنگ!

8 تکنولوژی‌ که راننده را نجات می‌دهند

پارکینگ های مکانیزه به زودی در 4 منطقه از تهران احداث می شود

سیستم اتو پارک در خودرو چیست؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی