پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تایر

چرا واردات پرطرفدارتر از حمایت تولید داخل است؟/ تایرسازان: نگران واسطه‌هاییم تا زنجیره تولید

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر گفت: چرا اولویت‌ها جابه‌جا و بی‌ارزش شده‌اند؟ واردات پرطرفدارتر از حمایت از تولید داخل است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو مصطفی تنها سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر اظهار کرد: به طورمثال در خط تولید تایرسواری، نمی‌توان تایر وانتی تولید کرد. خط تولید تایر سواری برای تولید انواع سایزهای سواری طراحی شده […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۲۴ اسفند ۱۳۹۹

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر گفت: چرا اولویت‌ها جابه‌جا و بی‌ارزش شده‌اند؟ واردات پرطرفدارتر از حمایت از تولید داخل است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

مصطفی تنها سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر اظهار کرد: به طورمثال در خط تولید تایرسواری، نمی‌توان تایر وانتی تولید کرد. خط تولید تایر سواری برای تولید انواع سایزهای سواری طراحی شده و می‌توان اندازه‌ها را برای تایرهای سواری تغییر داد اما نمی‌توان با آن خط تایرهای سنگین‌تر تولید کرد و برعکس! هرخط تولید مختصات، ماشین‌آلات،‌ ابعاد و اندازه‌های خاص خود را برای تایرهای سبک و سنگین دارد که کاملا باهم متفاوت هستند.

وی ضمن اشاره به اینکه اخیرا شنیده‌ایم که تعزیرات حکومتی نیز کارخانه‌های تایرساز را تهدید کرده که اجازه فروش تایر به صورت سبد ندارند، تاکید کرد: این درحالی است که انواع تایر درفصول مختلف دارای بازارهای متفاوت است. بطور مثال در تابستان و اوایل پاییر بازار تایرهای باری و سنگین بسیار پرکشش است؛ چرا که تره‌بارها از وانت برای جابجایی میوه‌ها ستفاده بیشتری دارند اما در زمستان که کشاورزی کم رونق‌تراست و محصول متعدد برای عرضه به بازار وجود ندارد (به جز مرکبات شمال) میزان تردد وانت‌ها هم کمتر شده است، لذا تعویض تایر نیز کمتر صورت می‌گیرد. آنچه که همیشه صنعت تایر انجام داده تا خط تولید یک کارخانه در برهه‌ای متوقف نشود، این است که به نمایندگی‌ها اجازه داده تا سبدی از محصولات ارائه دهند.

این فعال صنعت تایر اشاره کرد: یک کارخانه نمی‌تواند در فصل زمستان خط تولید تایرهای باری را خاموش کند؛ در این صورت تکلیف کارگرها، ماشین‌آلات گران قیمتی که از منابع ارزی داخلی تهیه شده‌اند و… چه خواهدشد؟ اگر چنین اتفاقی رخ دهد، آیا کارخانه برای تامین منابع مالی خود و حفظ درآمد و بازشگست سرمایه صرف شده، سیار محوصلات همچون تایرهای سواری را مشمول افزایش قیمت نمی‌کند؟ آیا این اجحاف در حق مصرف‌کنندگان تایرسواری نیست؟ اگر مسئولان ما اجازه دهند، ماهیت این صنعت خود توانایی تنظیم بازار خود را دارد؛ علاوه‌ براینکه نمی‌توان در سه ماه تابستان به اندازه کافی مورد نیاز فصل زمستان تایر باری تولید کرد؛ چنانچه شش ماه هم خط تولید متوقف و شش ماه دیگر کار کند، درنهایت بازار با کمبود مواجه خواهد شد، نیاز به واردات ایجاد می‌شود و سبب اخلال دربازار می‌شود.

تنها تصریح کرد: چرا سیاست‌گذاران بیشتر نگران شبکه توزیع‌اند تا شبکه تولیدی که به وظایف خود به درستی عمل می‌کند و متناسب با نیاز بازار و حتی بیشتر، تایر تولید می‌کند. با این وجود که ما مازاد تولید داریم، اگر تایر به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد، قطعا شبکه توزیع دارای مشکل است. چرا مسئولان در نقطه‌ای که بایستی مشکلات حل شود، به‌جای آنکه متمرکز شوند و منافع مصرف‌کننده را دنبال کنند، نگران واسطه‌ها هستند؟ به تولید کننده فشار می‌آورند و تهدید می‌کنند که اجازه فروش به صورت سبد را ندارد.

وی تاکید کرد: درتمام دنیا تایر سنگین بصورت ست (یک حلقه تایر،‌ یک حلقه تیوب و یک حلقه نوار) فروخته می‌شود اما در کشور ما اینگونه نیست. چرا زمانی که با صنعت آشنا نیستند، ماهیت آن را تغییر می‌دهند؟ بهتر نیست از تولیدکننده نظرخواهی کنند تا کار کارشناسی صورت گیرد و تصمیم درست اتخاذ شود؟ سیاست‌گذاران ما حتی از معاونت صنایع وزارت صمت نیز که در این زمینه تخصص داشته و در حوزه‌های تحت پوشش خود مسئولیت دارد، مشورت نمی‌گیرند.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر با بیان اینکه براساس برآوردهای کارشناسی صورت گرفته، سالانه نیاز به 11 هزار میلیارد تومان سرمایه برای تامین مواداولیه مورد نیاز تولید وجود دارد، اظهار کرد: تایر تولیدی بایستی فروش رود تا منبعی مالی برای تامین مواداولیه بعدی باشد؛ وگرنه سرمایه آن بایستی از کجا تأمین شود.

وی افزود: برای کاهش این ارزبری 40 درصدی از 11 هزار میلیارد تومان، چرا از صنایع پتروشیمی خواسته نمی‌شود تا زنجیره ارزش محصول را درکشور تکمیل کند و باتوجه به وجود پتانسیل‌هایی که دارند، مواد اولیه وارداتی مورد نیاز صنعت تایر را تأمین کند؟ چرا اولویت‌ها جابه‌جا و بی‌ارزش شده‌اند؟ تولیدکننده‌ای که تمام توان خود را گذاشته تا صنعت کشور سرپا باقی بماند، بیگانه تلقی می‌شود و نمی‌توان با آن‌ها مشورت کرد و از آن‌ها کمک خواسته نمی‌شود. این در حالی است که تولیدکننده حاضر است برای هر نظری که ارائه می‌دهد، تعهد هم بدهد. به عنوان مثال اگر اعلام کرد در سال 1400 میزان مشخصی مصرف بازار و نیاز آن به تایر خواهد بود و میزان مشخصی هم مازاد تولید دارد، به تامین نیاز بازار متعهد خواهد شد.

تنها اشاره کرد: برچه اساسی سیاست‌گذار تصمیم گرفته تا تایر به‌صورت ست عرضه نشود؟ یک تایر برای آنکه ایمن کار کند، بایستی در هربار تعویض متعلقات آن نیز تعویض شود و این اصل ایمنی تایر است. تایر نو چگونه با تیوب کهنه کار کند؟ در همه دنیا اجازه داده نمی‌شود با تایر نو تیوب کهنه استفاده شود؛ چرا که بحث سلامت راننده،‌ خودرو و بار تجاری که حمل می‌شود مهم بوده و عدم تعویض همگی آن‌ها همزمان، خطرآفرین خواهد بود و ضمانت را از بین می‌برد. تولیدکنندگان بسته به نوع تایر تا پنج سال تایر را تضمن می‌کنند و درصورت بروز مشکل خسارت پرداخت خواهند کرد و اگر اتفاقی رخ دهد، بایستی پاسخگو باشد؛ لذا تنها خواسته ما این است از کارشناسان و افراد آشنا با صنعت کمک و مشورت گرفته شود.

انتهای پیام/ منبع: ایسنا

سوال تایرسازان از دولت؛ چرا نمی‌گذارید صادرات انجام دهیم؟!

چرخش هایپرتایر به شرق تهران / دومین پایگاه نخستین استارتاپ لاستیک کشور افتتاح شد

تایرسازان به دنبال تامین 100 درصدی نیاز بازار داخل/ افزایش 21 درصدی تولید تایر

لاستیک یوکوهاما در بازار چه قیمتی است؟

افزایش 20 درصدی تولید تایر در کشور

کشف 240 هزار حلقه انواع لاستیک احتکاری و قاچاق

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی