پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تایر

سیاست های متضاد با پیشتیبانی تولید داخلی گریبان گیر صنعت تایر

به گفته سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر، عدم اصلاح تعرفه واردات؛ از جمله سیاست‌های متضاد با پیشتیانی تولید داخلی است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو مصطفی تنها سخنگو انجمن تولیدکنندگان تایر با اشاره به اینکه صنعت تایر کشور موفق شد تا تولید انواع تایر خودرو را 18 درصد و مجموعه تولیدات این صنعت را به […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۰

به گفته سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر، عدم اصلاح تعرفه واردات؛ از جمله سیاست‌های متضاد با پیشتیانی تولید داخلی است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

مصطفی تنها سخنگو انجمن تولیدکنندگان تایر با اشاره به اینکه صنعت تایر کشور موفق شد تا تولید انواع تایر خودرو را 18 درصد و مجموعه تولیدات این صنعت را به لحاظ وزنی 19 درصد ارتقا دهد اظهار کرد: صنعت تایر ما علیرغم همه دشواری‌هایی که طی سال‌های اخیر داشته و مبتلا به فعالیت‌های تولیدی در کشور بوده است، با زحمات بی‌وقفه تمامی تولیدکنندگان تایرسازی کشور، توفیق آن را یافت تا در سال 1399، کماکان جهش تولید دیگری را حاصل کند؛ بطوریکه مجموع تولیدی تایر خودرو از مرز 25 میلیون حلقه معادل بالغ بر 273 هزارتن عبور نیز گذشت.

این فعال صنعت تایر کشور تصریح کرد: در صورتی که موانع پیش پای این صنعت مرتفع یا حداقل کاهش یابند، با برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و همچنین ابداعات مدیریتی مبذوله، این صنعت قادر خواهد بود تا نرخ جهش تولید خود را در سال پیش‌رو همچنان حفظ و حتی تا حدودی، ارتقا دهد.

موانع چیست؟

وی با اشاره به موانع صنعت تایر توضیح داد: مشکلات ناشی از تحریم‌ها در معاملات و تعاملات خارجی، به‌ویژه گشایش اعتبار اسنادی و انتقال پول از جمله موانع پیش پای صنعت تایر کشور به حساب می‌آید؛ چراکه تحت شرایط جاری بسیاری از شرکت‌های تجاری و تولیدی در سطح جهان، حاضر یا قادر به همکاری با صنایع کشور نیستند. از سوی دیگر مشکلات تعاملات خارجی بانکی کشور سبب می‌شود تا انجام معاملات خارجی برای تدارک مواداولیه، ماشین‌آلات، تجهیزات و قطعات از طریق گشایش اعتبار اسنادی ناممکن شود؛ این در حالی است که پیامد این موضوع، تحمیل هزینه‌های اضافی را در پی خواهد داشت و جریان نقدینگی را نامناسب‌تر و امکان کنترل بر کیفیت مواد و تجهیزات وارداتی را کمتر می‌کند.

وی افزود: همچنین تورم لجام گسیخته حاکم بر اقتصاد ملی که علاوه بر ایجاد مشکلات در بازار و افزایش حجم مصرف تایر، فشار مضاعفی بر نقدینگی و سرمایه‌گذاری داشته و برنامه‌ریزی‌های آتی را به لحاظ پیش بینی‌پذیری مولفه‌های اقتصادی برای برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی دقیق فعالیت‌ها در افق‌های زمانی قابل قبول، بسیار دشوار و گاه ناممکن می‌سازد. ضمن اینکه انعطاف محدود ارگان‌ها و نهادهای پشتیبانی و نظارتی صنعت که متناسب با تحرک و پویایی این صنعت نیست، عملا انگیزه‌ بنگاه‌های تولیدی را برای جهش تولید بیشتر، نفع می‌کند؛ اصرار بر ممنوعیت صادرات به سبب کمبودهای سال‌های گذشته نیز از همین روی است.

تنها تاکید کرد: واقعیت این است که در شرایط فعلی، میزان تولید برخی اندازه‌ها و انواع تایر از میزان مصرف کشور تجاوز نموده و تولید بیشتر آن‌ها در صورتی که صادرات، ولو به صورت محدود، آزاد نگردد، فاقد توجیه خواهد بود. چنانچه در سیستم و نظام توزیع در کشور مشکلاتی دیده می‌شود، بطوریکه تمام تولیدات که با رنج و زحمت کارکنان و مدیران این صنعت صورت می‌گیرد، به درستی به دست مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد، نتیجه اعمال فشار بر تولیدکننده است. مشکلات نظام توزیع کشور به دور از منطق و در منافات با سیاست‌های جهش تولید و تلاش مستمر برای تحقق افزایش تولید است.

مشکلات تخصیص و تامین به موقع ارز از دیگر موانع صنعت تایر است

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر، مشکلات تخصیص و تامین به‌هنگام ارز از دیگر موانع این صنعت دانسته و معتقد است: این موضوع علاوه بر طاقت فرسا نمودن تدارکات به‌هنگام ملزومات و نیازمندی‌ها، برای سرپا نگه داشتن تولید، امکان استفاده از موقعیت‌های خاص برای خریدهای با صرفه‌تر در بازارهای محدودی که حاضر به همکاری تجاری با صنایع داخلی هستند، را هم نامیسر می‌سازد.

وی ادامه داد: همچنین کم توجهی به ظرفیت‌های تولید داخلی در سیاست‌گذاری برای واردات تایر، صنعت تایر کشور را گاه‌به‌گاه دچار دشواری نموده و برخی حمایت‌های معقول از صنایع داخلی در برابر رقبای خارجی و مانورهای تجاری آن‌ها را دریغ می‌کند. بطور مثال تصمیم وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) برای واردات انبوه تایر بدون مشاوره با مدیران صنایع داخلی و بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و محدودیت‌های تولید انواع و اندازه‌های مختلف تایر در کشور، اصرار بر تعرفه شش درصدی تایرهای رادیال باری علیرغم افزایش تولید داخلی، اجرا و اتمام یک طرح 25 هزارتنی برای تولید این نوع تایرها در کشور را می‌توان از جمله این سیاست‌گذاری‌های نابجا دانست.

عدم اصلاح تعرفه واردات

این مقام صنفی تاکید کرد: لازم به ذکر است که کاهش تعرفه واردات تایرهای رادیال باری-اتوبوسی از 26 درصد به شش در صد، طی سال‌های گذشته که بازار با کمبود روبرو شده بود، صورت گرفت؛ اما هم‌اکنون با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و آمادگی صنعت تایر کشور برای تولید عمده نیاز کشور، اصرار بر تداوم این میزان تعرفه، منطقی و در راستای سیاست‌های پشتیبانی موثر از صنایع داخلی، نمی‌تواند باشد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در پایان اشاره کرد: جهش تولید صورت گرفته در صنعت تایر ملی تنها جنبه کمّی نداشته است؛ و طی دو سال اخیر، بر تنوع محصولات تایری کشور افزوده شده و با اجرایی شدن استانداردهای روز اروپا در زمینه کنترل صدای تایر، مصرف سوخت و ترمزگیری بهتر در جاده خیس، انواع قابل توجهی از تایرهای خودروهای شاسی بلند و نیز تایرهای پا پهن باری رادیال، در کشور با همت و کوشش مهندسان و محققان صنعت تایر داخلی، در چرخه تولید قرار گرفته و کشور را از واردات محصولات مشابه بی‌نیاز ساخته است. قطع به یقین تداوم این رشد چشمگیر در صورت کاهش موانع و اهتمام بیشتر در حمایت از صنعت تایر داخلی، در سال پیش‌رو امکان‌پذیر خواهد بود.

انتهای پیام/ منبع: ایسنا

چرا واردات پرطرفدارتر از حمایت تولید داخل است؟/ تایرسازان: نگران واسطه‌هاییم تا زنجیره تولید

سوال تایرسازان از دولت؛ چرا نمی‌گذارید صادرات انجام دهیم؟!

چرخش هایپرتایر به شرق تهران / دومین پایگاه نخستین استارتاپ لاستیک کشور افتتاح شد

تایرسازان به دنبال تامین 100 درصدی نیاز بازار داخل/ افزایش 21 درصدی تولید تایر

لاستیک یوکوهاما در بازار چه قیمتی است؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی