پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تکنولوژی TGDI

تکنولوژی TGDI چگونه کار می کند؟/ کراس اور K7 مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت

تکنولوژی TGDI، به عبارتی سیستمی است که پاشش سوخت نقطه ای (GDI) به کمک سیستم تزریق هوا توربو شارژ توانسته اند افت توان را در موتورها جبران کنند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو قانون هوای پاک اولین بار در سال 1956و در انگلستان تصویب شد. هر چند این قانون در ابتدا برای جلوگیری از […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۲۲ فروردین ۱۴۰۰

تکنولوژی TGDI، به عبارتی سیستمی است که پاشش سوخت نقطه ای (GDI) به کمک سیستم تزریق هوا توربو شارژ توانسته اند افت توان را در موتورها جبران کنند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

قانون هوای پاک اولین بار در سال 1956و در انگلستان تصویب شد. هر چند این قانون در ابتدا برای جلوگیری از انتشار گازهای حاصل سوختن زغال سنگ به تصویب رسید، اما در اوایل دهه 60 میلادی به سمت دیگر صنایع گسترش یافت تا کم کم خودروسازان را در بر بگیرد. در اواخر دهه 60 میلادی که خودروهای آمریکایی در اوج قدرت خود بودند نیز قوانین محیط زیستی طوری وضع شده بود که میزان مالیات برای خودروهایی که قدرت موتور بالایی داشتند، بیشتر محاسبه می شد. زیرا این خودروها مصرف سوخت بیشتر و آلایندگی بالاتری برای محیط زیست ایجاد می کردند. قوانین زیست محیطی از اواخر دهه 60 سخت و سخت تر شد و عرصه را برای مهندسان صنعت خودرو تنگ تر کرد.

با ورود به دهه 70 میلادی بسیاری از خودروسازان اروپایی سیستم های سوخت رسانی کاربراتوری را کنار گذاشتند و استفاده از سوخت پاش های انژکتوری که کمپانی بوش سردمدار تولید آنها بود، رواج یافت. انژکتورهای SPFI (Single Point Injection) اولین نمونه ها بودند که با پاشیدن سوخت داخل مانیفولد هوا میزان اختلاط سوخت و هوا را بهبود می بخشید و در نتیجه احتراق قوی تر و کامل تری را سبب می شد. به این ترتیب مصرف سوخت و آلایندگی خودروهای مجهز به این سیستم کاهش یافت.

اما قوانین زیست محیطی دست از گلوی خودروسازان بر نداشت تا سبب طراحی سیستم پاشش MPFI(Multi Point Fuel Injection) شود. در این روش برای هر یک از سیلندرها یک نازل یا انژکتور در نظر گرفته شد که سوخت را پشت سوپاپ ورودی سیلندر تزریق می کرد. در این سیستم فشار بالای سوخت و سوخت رسانی دقیق به هر سیلندر باعث افزایش راندمان حجمی موتورها و تولید قدرت بیشتر با مصرف سوخت و آلایندگی کم تر شد. ولی ماجرا پایان نیافت و متخصصان محیط زیست باز هم قوانین سخت تری را وضع کردند تا چالش جدیدی برای طراحان موتور ایجاد کنند.

جک S5

مهندسان طراحی موتور دست به کار شدند تا روش جدیدی برای کاهش مصرف سوخت و در نتیجه آلایندگی موتورها پیدا کنند. اما این میتسوبیشی بود که سریع تر از رقیبان توانست نسخه را پیدا کند. متخصصین میتسوبیشی با اقتباس از سیستم تزریق مستقیم سوخت در موتورهواپیماهای جنگنده قدیمی و البته گسترش و بهینه سازی این سیستم، توانستند سیستم تزریق سوخت مستقیم برای موتورهای بنزینی را طراحی کنند. این سیستم که GDI (Gasoline Direct Injection) نام دارد، سوخت را مستقیم داخل سیلندر موتور تزریق می کند و عملا وقتی سوپاپ سوخت باز می شود تنها هوا است که از طریق مانیفولد به سیلندر می رسد. تا حدود 5 سال قبل اغلب خودروسازان جهان از همین سیستم سوخت رسانی درموتور محصولات خود استفاده کردند.

اما از حدود 5 سال قبل بازهم ماراتون قوانین زیست محیطی و کاهش مصرف سوخت های فسیلی متخصصین صنعت خودرو را واداشت تا موتورهایی با حجم موتور کم تر طراحی کنند. کاهش حجم موتور ارتباط مستقیم با کاهش قدرت دارد. از این رو باید روشی به کارگیری می شد تا این افت توان جبران شود. پس طراحان موتور تصمیم گرفتند از توربو شارژر در موتورها استفاده کنند. به این ترتیب موتورهای جی با تکنولوژی TGDI طراحی شدند. به عبارتی سیستم پاشش سوخت نقطه ای (GDI) به کمک سیستم تزریق هوا توربو شارژ توانستند افت توان را در موتورها جبران کنند. برای مثال کمپانی ولوو توانست با استفاده از همین تکنولوژی از یک موتور 2 لیتری تا 450 نیوتن متر و بیش از 350 اسب بخار نیرو بگیرد.

جک S5

هر چند این تکنولوژی مدرن در تولیدات داخلی هنوز به صورت گسترده باب نشده است، اما K7 کراس اور جدید کرمان موتور را باید از پیش گامان استفاده از این تکنولوژی در ایران به حساب اور. این خودرو می تواند با یک موتور 1.5 لیتری مجهز به تکنولوژی سوخت رسانی TGDI به قدرت 174 اسب بخار و گشتاور 251 نیوتن متر برسد.

نکته جالب توجه در طراحی موتور این خودرو، راندمان بالا و در دسترس بودن حاکثر گشتاور در ور 1500 موتور است. طراحی سرسیلندر این موتور به گونه ای انجام شده که مسیر پاشش سوخت و همچنین ورود هوا به سیلندر با زاویه خاص می تواند یک گردباد را برای اختلاط بهتر سوخت و هوا ایجاد کند تا ملکول های سوخت اکسیرژن بیشتری جذب کنن و به این ترتیب احتراق کامل تری در موتور اتفاق بیفتد. ضمن این که با تزریق سوخت به صورت مستقیم به داخل محفظه احتراق، هملا سوخت دمای کمتری دارد و به همین دلیل می تواند اکسژن بیشتری برای احتراق از هوای پر فشار دریافت کند. از این رو مقایسه راندمان خروجی موتور K7 با رقیبان خود، نشان می دهد این خودرو از های تک ترین محصولات تولید شده در ایران به حساب می آید.

انتهای پیام/

فمینیسم در دنیای ماشین‌ها!/ با زنانه ترین خودروهای بازار ایران آشنا شوید

سلیقه جدید بازار/ بررسی کی ام سی T8 همزمان با عرضه رسمی

در سودای موفقیت/ از لیفان X70 محصول جدید خودروسازان بم بیشتر بدانید

نخستین پیکاپ های T8 تحویل مشتریان کرمان موتور شد

شرایط فروش جک S3 و کی ام سی T8 اعلام شد

پیکاپ تراک T8 کرمان موتور آماده ورود به بازار می شود

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی