پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید دنا

سیاست های فعلی، صنعت خودرو اهداف ترامپ را محقق خواهد کرد

به گفته رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه، ترامپ با تحریم‌های خود تلاش کرد صنایع بزرگ کشور مانند صنعت خودرو را زمین گیر کند اما نتوانست. سیاست‌های فعلی اما هدف ترامپ را محقق خواهند کرد و صنعت خودرو را زمین گیر می‌کنند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

به گفته رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه، ترامپ با تحریم‌های خود تلاش کرد صنایع بزرگ کشور مانند صنعت خودرو را زمین گیر کند اما نتوانست. سیاست‌های فعلی اما هدف ترامپ را محقق خواهند کرد و صنعت خودرو را زمین گیر می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه درباره فضای رانتی به وجود آمده در بازار خودرو اظهار کرد: امروز قیمت خودروها در بازار آزاد فاصله‌ای قابل توجه با نرخ کارخانه دارد و این فاصله در میان خودروهای مختلف متفاوت است. ارزیابی ما از بازار نشان می‌دهد که به طور میانگین فاصله قیمت میان کارخانه و بازار 100 میلیون تومان تخمین زده می‌شود. این عدد در بعضی خودروها پایین تر و در برخی خودروها بالاتر است.

وی اشاره کرد: اگر در سال یک میلیون خودرو تولید شود و به طور میانگین 100 میلیون تومان فاصله قیمتی وجود داشته باشد، در سال 100 هزار میلیارد تومان رانت در بازار خودرو عرضه می‌شود. این رانت تنها به عده‌ای محدود می‌رسد و نتیجه این می‌شود که از سویی مردم از شرایط موجود در بازار ناراضی هستند و از سوی دیگر خودروسازان و قطعه سازان با فشاری بسیار جدی به کار خود می‌دهند.

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه با بیان اینکه تداوم سیاست‌های فعلی، صنعت خودرو را به زمین خواهد زد، بیان کرد: ترامپ با تحریم‌های خود تلاش کرد صنایع بزرگ کشور مانند صنعت خودرو را زمین گیر کند اما نتوانست. سیاست‌های فعلی اما هدف ترامپ را محقق خواهند کرد و صنعت خودرو را زمین گیر می‌کنند. ما این اخطار را می‌دهیم که اگر صنعت خودرو به زمین بخورد، بلند شدن دوباره آن کار راحتی نخواهد بود و هزینه‌ای جدی برای اقتصاد کشور به وجود می‌آورد.

نجفی منش با اشاره به افزایش قابل توجه بدهی خودروسازان به قطعه سازان، تصریح کرد: در سال‌های گذشته خودروسازان از سویی با زیان انباشته چند هزار میلیارد تومانی مواجه بودند و از سوی دیگر، بدهی بسیار سنگین به قطعه سازان داشتند و این روند در امسال نیز با سرعت زیادی ادامه پیدا کرده است.

به گفته او، در حالی که میزان بدهی خودروسازان به قطعه سازان حدود 40 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شد، این عدد درحال‌حاضر از مرز 50 هزار میلیارد تومان نیز گذشته است.

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه با بیان اینکه قطعه سازان با فشار بسیار گسترده‌ای به کار خود ادامه می‌دهند، توضیح داد: ما از سویی برای تامین مواد اولیه با مشکل مواجهیم و از سوی دیگر برای دریافت مطالبات خود از خودروسازان با محدودیت جدی دست و پنجه نرم می‌کنیم. اگر بنا باشد شرایط به شکل فعلی ادامه پیدا کند، ادامه حیات قطعه سازان با اما و اگر مواجه می‌شود.

نجفی منش اشاره کرد: در ماه‌های گذشته وعده‌های زیادی درباره تغییر شرایط قیمت‌گذاری خودرو مطرح شد که هیچ یک از آنها به مرحله اجرا نرسیدند. مشخص نیست چه زمانی می‌فهمیم که سیاست‌های فعلی اشتباه است و باید آنها را اصلاح کرد. امیدوارم تا دیر نشده این درک در میان سیاست‌گذاران به وجود‌اید و صنعت خودرو را از شرایط به وجود آمده خلاص کنند. در این غیر این صورت مدیریت بحران در آینده بسیار دشوار خواهد بود.

انتهای پیام/ منبع: اقتصاد آنلاین

افت قیمت خودرو طی روزهای آتی دور از ذهن نیست!

با شیوه قیمت گذاری شورای رقابت تنها 80 درصد رانت نصیب دلالان شد

رونمایی از 2 محصول جدید آمیکو

پژو 206 صندوق دار V8 در بازار چه قیمتی است؟/ جدیدترین قیمت خودرو در بازار

لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در صنعت خودرو کشور

باید پایه قیمت‌گذاری را اصلاح کنیم

رقابت شورای رقابت با قیمت وارداتی ها/ تبعات قیمت گذاری دستوری بر صنعت خودرو چیست؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی