پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

عبدلله بابایی

آقای همتی به جای متلک پراکنی، چه پاسخی برای کاهش ارزش پول ملی دارید؟

یک کارشناس اقتصادی در یادداشتی بیان کرد: آقای همتی کاش به جای متلک پراکنی و دادن شعارهای پوپولیستی و ایجاد هشتک های تبلیغاتی اینچنینی، می گفتید چه پاسخی دارید برای بیکاری، چه پاسخی دارید برای معیشت مردم، چه پاسخی دارید برای کاهش ارزش پول ملی و … به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو با نزدیک […]

سبحان قالیباف
پنجشنبه - ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

یک کارشناس اقتصادی در یادداشتی بیان کرد: آقای همتی کاش به جای متلک پراکنی و دادن شعارهای پوپولیستی و ایجاد هشتک های تبلیغاتی اینچنینی، می گفتید چه پاسخی دارید برای بیکاری، چه پاسخی دارید برای معیشت مردم، چه پاسخی دارید برای کاهش ارزش پول ملی و …

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

با نزدیک شدن به زمان رای گیری سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، تنور وعده ها و شعارهای انتخاباتی داغتر شده و البته در این میان برخی از کاندیداها که خودشان از مسببان اصلی وضع موجود و مشکلات متعدد اقتصادی کشور هستند با فرار از مسئولیت های خود به دنبال متهم کردن دستگاه های دیگر و تطهیر عملکرد ضعیف خود هستند.

در این بین اخیرا رییس فعلی بانک مرکزی و کاندیدای ریاست جمهوری آینده بدون ارائه برنامه مدون و کارشناسی شده در حوزه های مختلف از جمله اقتصاد، فقط دنبال شعارهای پوپولیستی و عوام فریبی های گسترده هستند.

نمونه بارز این ماجرا به اظهارات اخیر آقای همتی برمیگردد که انگار کمر همت به متهم کردن کاندیداهای دیگر و ارائه گزارش های غیر واقع و ناقص کرده است.

همتی در جدیدترین اظهارات خود از عملکرد خودروسازان و قیمت های خودرو انتقاد کرده است، نکته ای که اتفاقا علت آن دقیقا به عملکرد ضعیف او و همکاران اقتصادیش در دولت برمی گردد، چراکه با تصمیمات غیرکارشناسی، عدم برنامه ریزی دقیق و علمی و همچنین خیال پردازی های خارج از مرزهای کشورمان باعث کاهش شدید ارزش پول ملی و تورم افسارگسیخته شدند.

ناصرخان همتی انگار فراموش کرده در زمان تصدی خودش در صندلی ریاست بانک مرکزی قیمت ارز چند برابر شد و به تبع آن قیمت تمامی مواد اولیه، کالاهای اساسی و همچنین هزینه خدمات و نیروی انسانی چند برابر افزایش پیدا کرد.

همتی التهابات بازار ارز، تورم های نقطه به نقطه افسار گسیخته و گرانی های پیاپی در تمامی کالاها و خدمات را فراموش یا فراموش کرده و یا خودش را به خواب زده که امروز از یک کالای مصرفی پر طرفدار مثل خودرو پلی می سازد برای شعارهای پوپولیستی و غیرکارشناسی که در کلیپ های تبلیغاتنی و یا برنامه های صدا و سیما به خورد مخاطب عام می دهد.

آقای رییس کل شما چرا راجب افزایش قیمت کالاهای اساسی، مسکن، ارز و خدمات دولتی در سالهای اخیر صحبت و گلایه نمی کنید؟ شمایی که با قیمت گذاری های دستوری و نرخ های مصوب باعث ایجاد رانت و دلالی در بازارهای مختلف شدید و اقتصاد کشور را به نابودی کشاندید.

شما اگر کارشناس بودید و مسائل اقتصادی را خوب رصد و تبیین می کردید امروز به کلی گویی و گزیده گویی در بخش های مختلف اقتصادی و صنعتی نمی پرداختید و یا حداقل یک سرچ ساده در مورد المانها و مولفه های افزایش قیمت خودرو و مقایسه قیمتی محصولات خودروسازان با قیمت های جهانی می کردید تا ببینید با همان دلاری که خودتان و همکارانتان باعث 7 برابر شدن قیمتش آن شدید چگونه صنایع مختلف بخش خصوصی کشور را نابود کرد.

شما پیش از این هم در رسانه ها با لفظ “خودروسازی کشور فشل است” به فعالان این صنعت و خانواده بزرگ 3 میلیونی اشتغال این صنعت توهین کرده بودید که البته آنوقت هم از شما سوال کردیم به نظرتان خودروسازی که در اوج تحریم و کرونا به افزایش تولید و عرضه و کیفیت محصولاتش پرداخت و قیمت های محصولاتش را هم همیشه کمتر از نرخ تورم و افزایش قیمت های پیاپی ارز بالا برد فشل تر است یا سیستم اقتصادی دولت فعلی و بانک مرکزی که شما رییس آن هستید.

همتی فراموش کرده خودش از فرماندهان اصلی و شکست خورده وضع موجود اقتصاد کشور است که البته نه از روی توانمندی و بلکه به واسطه رانت و لابی بدون اینکه سررشته ای از حوزه اقتصاد داشته باشد از معاونت سیاسی صدا و سیما به ریاست بیمه مرکزی و بعد از آن بانک مرکزی رسید.

آقای رییس کل ظاهرا فراموش کرده که اواسط تابستان سال گذشته با تغییر سود 8 درصدی بین بانکی به 20 درصد باعث خروج سرمایه بانکها از بورس و به دنبال آن نابودی بازار سرمایه و سرمایه های مردم در بورس شد.

همتی که خود اخیرا از سانسور در صداوسیما انتقاد کرده چطور خودش بیشتر از دو سال است آمارهای اساسی و مهم از جمله نرخ تورم، ضریب جینی، رشد اقتصادی، نرخ بیکاری و … را سانسور کرده و منتشر نمی کند؟ آقای همتی اگر مستند و مستدل صحبت می کرد جلوی پخش کلیپ تبلیغاتیش به دلیل عدم ارائه اسناد و مدارک لازم گرفته نمیشد.

آقای همتی کاش به جای متلک پراکنی و دادن شعارهای پوپولیستی و ایجاد هشتک های تبلیغاتی اینچنینی، می گفتید چه پاسخی دارید برای بیکاری، چه پاسخی دارید برای معیشت مردم، چه پاسخی دارید برای کاهش ارزش پول ملی و …

هرکس امروز جای شما بود و کمی انصاف داشت امروز سرش را پایین می انداخت و صحنه را ترک می کرد تا بیشتر از این با تصمیمات غیر اصولی و غیر علمی خود باعث اختلاف طبقاتی بیشتر جامعه و نابود شدن ارزش پول ملی و دارایی مردم نشود.

عبدلله بابایی / استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی

انتهای پیام

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی