پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شاهین سایپا

آیا برندهای نوظهور صنعت خودرو ایران برای رقابت جدی آمادهاند؟ | روزی پس از فردا

صنعت خودرو ایران سال ها است نیازمند یک واکسن است. واکسنی که موجب شود بتواند در برابر مدل های به روز ساخت خودروسازان آسیایی و اروپایی کم نیاورد و از میدان به در نشود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو صنعت خودرو ایران سال ها است نیازمند یک واکسن است. واکسنی که موجب شود بتواند […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲۲ خرداد ۱۴۰۰

صنعت خودرو ایران سال ها است نیازمند یک واکسن است. واکسنی که موجب شود بتواند در برابر مدل های به روز ساخت خودروسازان آسیایی و اروپایی کم نیاورد و از میدان به در نشود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

صنعت خودرو ایران سال ها است نیازمند یک واکسن است. واکسنی که موجب شود بتواند در برابر مدل های به روز ساخت خودروسازان آسیایی و اروپایی کم نیاورد و از میدان به در نشود. اما تاکنون دولت در عوض تزریق واکسن و کمک به استقلال خودروسازان ایرانی، به آنها ماسک داده تا در برابر برخی بیماری ها مقاومت کنند!

اقدامی که مصداق بارز آن مسدود سازی امکان واردات، بستن تعرفه های بالا روی خودروهای خارجی، مدیریت بازار خودرو، اعطای وام و تزریق نقدینگی و مواردی از این دست خواهند بود.

اما این حمایت تا چه زمانی می تواند دوام بیاورد؟ تا وقتی دولت نفت بفروشد و نقدینگی کسب کند؟ اگر درآمدهای دولتی به هر نوعی مانند اوضاع فعلی کاهشی بی سابقه به خود ببینند و این شرایط تا مدت های مدید پایدار باشد چه؟ در آن صورت تکلیف خودروسازان چیست؟ بله، کلید صحیح حرکت به سوی تولید خودروهایی با فناوری روز یا نزدیک به روز است.

البته تکنیک های شرقی ها نیز برای افزایش فروش گاهی بسیار موثر هستند. به عنوان مثال شاید تزریق انواع آپشن های مشتری پسند اما ارزان مانند گرمکن، سردکن، سقف پانورامیک، انواع سامانه های دستیار رانندگی مانند هشدار خروج از خط و نقطه کور، دوربین 360 درجه، دوربین ثبت وقایع، سنسور پارک جلو و… بتوانند همین خودروهای فعلی را دستکم برای بازارهای منطقه ای خودروهایی به روز و جذاب با قیمتی نسبتا ارزان نشان بدهند و کمترین نتیجه اش جان گرفتن دوباره صادرات خودروسازان ایرانی در خاور و آسیای میانه و اروپای شرقی باشد.

هنوز زمان زیادی از موفقیت های قابل دفاع سمند در بازارهای منطقه ای نگذشته و اگر کمی به خودمان بجنبیم میتوانیم صادرات خودرو را زنده کنیم.

مخصوصا در شرایطی که خبرهای امیدوارکننده ای از لغو تحریم ها به گوش می رسد. به هر روی صنعت خودرو ایران چنانچه حتی بازار به دوگانه چینی ها و فرانسوی ها دربیاید بدون صادرات هدفمند نمیتواند لباس یک مونتاژ کار بی هدف محصولات قدیمی خودروسازان دیگر را از تن به در کند.

ما در حال حاضر محصولاتی چون تارا، شاهین، آریا و در آینده نزدیک کراس اوور ایران خودرو را در سبد تولیدات با برندهای ملی داریم که می توانند با کمی به روزرسانی در بخشه ای فنی و تجهیزات در بازارهایی چون عراق، سوریه، پاکستان، افغانستان، ازبکستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، تاجیکستان، روسیه، بلاروس، اوکراین، یمن، مصر، الجزایر، مراکش، نیجریه، سودان و بسیاری دیگر از کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای موفقیت های ارزشمندی کسب کنند.

با اندکی تفکر استراتژیک و اتکا به نفس میتوان رویای موفقیت در صادرات را محقق کرد و از درآمد حاصل از آن جهت توسعه هر چه بیشتر صنعت خودرو بهره گرفت.

شاید اگر در آینده نزدیک تحریم های ناجوانمردانه و همه جانبه آمریکا علیه صنعت و اقتصاد ایران رفع یا تعدیل بشوند، فرصت بسیار ارزشمندی برای جهش صنعت خودرو و قطعه سازی ایران فراهم شود.

ما این پتانسیل را داریم که هم در بازارهای صادراتی برندهای فرانسوی و چینی شراکت کنیم و هم برندهای ایرانی را به سایر ممالک بفرستیم.

انتهای پیام

نوشته از: روزبه خندان

سایپا در دوران تحریم نقش مؤثر و مفیدی در تولید و افزایش تولید داشت

سایپا به‌ دنبال رونق قطعه‌سازي داخلي و خودكفايي است

انتظارات قطعه سازان خودرو کشور از رئیس جمهور آینده

درس های گذشته برای ساختن آینده صنعت خودرو؛ سایپای نوین؛ الگوی ایده آل

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی