پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نشست خبری ستاد رئیسی

رحیم زارع: باید همه جنبه‌های متنوع اقتصاد کشور فعال شود

به گفته رئیس کمیته تجار و بازرگانان حامی آیت الله رئیسی، فعالسازی مرز‌های خشکی و آبی به منظور توسعه کنش‌های اقتصادی را از دیگر برنامه‌های دولت رئیسی است تا به این ترتیب بحث درآمد زایی کشور فقط به خام فروشی مواد اولیه و به ویژه نفت متکی نباشد. به گزارش پایگاه خبری پایگاه خبری جوان […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۲۵ خرداد ۱۴۰۰

به گفته رئیس کمیته تجار و بازرگانان حامی آیت الله رئیسی، فعالسازی مرز‌های خشکی و آبی به منظور توسعه کنش‌های اقتصادی را از دیگر برنامه‌های دولت رئیسی است تا به این ترتیب بحث درآمد زایی کشور فقط به خام فروشی مواد اولیه و به ویژه نفت متکی نباشد.

به گزارش پایگاه خبری پایگاه خبری جوان خودرو

رحیم زارع نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته تجار و بازرگانان ستاد مرکزی آیت الله رئیسی در نشست خبری پرسش و پاسخ با اصحاب رسانه با بیان این که دیپلماسی اقتصادی در دولت آیت الله رئیسی فعال خواهد شد، اظهار کرد: بلوک‌های تجاری منطقه‌ای که متاسفانه مدت هاست مغفول مانده اند، در این دولت با حداکثر توان کارشان را آغاز خواهند کرد تا ارزآوری برای کشور به اوج خود برسد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در این جلسه با بیان این که از ظرفیت نخبگان عرصه‌های اقتصادی در دولت بعدی به خوبی استفاده خواهد شد، بیان کرد: حوزه فناوری در کشور ما بسیار پیشرفته است و به خوبی قابلیت ارزآوری دارد، اما متاسفانه از آن استفاده حداکثری نمی‌شود.

وی با تاکید بر این که ایران اسلامی توان بالایی برای تولید و صادرات محصولات غیرنفتی دارد، توجه ویژه به پتانسیل‌های موجود در حوزه انرژی به ویژه پتروپالایشگاه‌ها را از برنامه‌های ویژه دولت آینده خواند و افزود: بدون شک، دولت رئیسی سهم ایران در تجارت منطقه‌ای را افزایش خواهد داد و پا را از کشور‌های همسایه و منطقه فراتر خواهد گذاشت.

رئیس کمیته تجار و بازرگانان حامی آیت الله رئیسی فعالسازی مرز‌های خشکی و آبی به منظور توسعه کنش‌های اقتصادی را از دیگر برنامه‌های دولت بعد خواند و افزود: باید همه جنبه‌های مختلف و متنوع اقتصاد کشور فعال شود تا بتوان از آن‌ها درآمدزایی کرد، نه این که فقط به خام فروشی مواد اولیه و به ویژه نفت اکتفا کرد.

وی همچنین ساماند‌های واردات را از برنامه‌های اصلی دولت رئیسی خواند و با تاکید بر این که واردات باید بیشتر به تکنولوژی و مواد اولیه معطوف شود، اظهار کرد: با تخصیص ارز تک نرخی به کالا‌های استراتژیک و پایش آن، اجازه نمی‌دهیم معیشت مردم به خطر بیفتد.

زارع با اشاره به این که گروه بندی کالایی و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی افراد باعث ایجاد رانت و در نتیجه گرانی‌های کم سابقه در کشور شده است، گفت: دولت رئیسی این شرایط را عوض خواهد کرد، به طوری که ارز تنها به کالای مورد نیاز تخصیص یافته و سپس نحوه هزینه کرد آن به طور کامل رصد خواهد شود.

رئیس کمیته تجار و بازرگانان حامی آیت الله رئیسی همچنین توجه ویژه به بخش کشاورزی را از برنامه‌های اساسی دولت رئیسی خواند و با تاکید بر این که «هدفمند کردن توزیع و تخصیص آب» به صورت جدی در دستور کار است، گفت: کشاورزی هوشمند از جمله اقداماتی است که دولت آینده بر روی آن سرمایه گذاری خواهد کرد.

وی در خصوص برنامه های دولت رئیسی برای صادرات محصولات لوازم خانگی گفت: ۲ قانون در رفع موانع تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت های تولیدی در کشور با محوریت صادرات محصولات کشور مطرح شد.

دکتر زارع با اشاره به اینکه در حال حاضر کیفیت لوازم خانگی در شرایط قابل قبولی است ادامه داد : ما تولیدکنندگان خوبی در حوزه صنعت لوازم خانگی داریم و طی دو سال گذشته رشد خوبی در این حوزه داشته ایم. صادرات نیز در این حوزه وجود داشت اما برای استمرار صادرات محصولات لوازم خانگی باید کیفیت محصولات را افزایش دهیم.

وی گفت : دولت رئیسی بر اقتصاد متنوع تمرکز خواهد داشت تا تعامل سازنده ای با دنیا داشته باشیم. برای ارز دیجیتال نیز برنامه های خوبی خواهیم داشت چرا که دنیا در حال توسعه در مسیر رمز ارزهاست.

دکتر زارع افزود : درگاه صدور ملی مجوزها را راه اندازی کردیم تا فرایند صدور مجوز برای شروع کسب و کارها راحت تر شود. متاسفانه در این حوزه فرایند بسیار سختگیرانه بود که انشالله در دولت آینده با راه اندازی این سامانه، این مشکل بر طرف خواهد شد.

رحیم زارع در حاشیه این نشست در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو بیان کرد: یکی برنامه های مهم دولت رئیسی حذف چند نرخی ها از بازار ارز بوده به این علت که در وهله اول چند نرخی بودن در این بازار تنها سبب ایجاد رانت و فساد می شود لذا بنا بر این است تا این بازار تک نرخی شود.

وی در پاسخ سوال خبرنگار ما در خصوص حمایت از تجار و صادرکنندگان بیان کرد: به علت نبود مشوق های صادراتی طی سال های گذشته حجم صادرات کشور با افت ۳۰ درصدی همراه بوده و از طرفی دیگر به علت نبود شرایط و محدودیت های موجود تجار نتوانستند ارز حاصل از صادرات خود را برگردانند همچنین برخورد نامناسب بانک مرکزی با این فعالان اقتصادی درخصوص نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات سبب شد تا شاهد این افت چشمگیر و جابجایی فعالیت های تجار از داخل کشور به خارج از کشور باشیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از موارد مهمی که در دولت رئیسی در دستور کار قرار دارد در نظرگیری هزینه های تجار برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به عنوان مشوق و تسهیل و تسریع فعالیت ها و نقل و انتقالات مالی این افراد است.

وی با اشاره به اینکه موضوع تقویت دیپلماسی اقتصادی یکی دیگر از برنامه های دولت رئيسی است بیان کرد: بنا بر این است تا پیمان های پولی با کشورهایی نظیر روسیه، چین و دیگر کشورهای همسایه برقرار شود تا مراودات اقتصادی نسبت به قبل بهبود و تقویت پیدا کند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی