پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دوچرخه سواری دسته جمعی

چگونه می توان به بازار دوچرخه های شخصی در ایران رونق بخشید؟

می گویند تا 3، 4 دهه پیش در چین دوچرخه ها وسیله نقلیه روزانه گروه زیادی از مردم بودند، البته نه به این علت که همه علاقه داشتند از مواهب ورزش و سلامتی بهره ببرند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو به نقل از هفته نامه گزارش بازار می گویند تا 3، 4 دهه پیش […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۲ تیر ۱۴۰۰

می گویند تا 3، 4 دهه پیش در چین دوچرخه ها وسیله نقلیه روزانه گروه زیادی از مردم بودند، البته نه به این علت که همه علاقه داشتند از مواهب ورزش و سلامتی بهره ببرند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو به نقل از هفته نامه گزارش بازار می گویند تا 3، 4 دهه پیش در چین دوچرخه ها وسیله نقلیه روزانه گروه زیادی از مردم بودند، البته نه به این علت که همه علاقه داشتند از مواهب ورزش و سلامتی بهره ببرند، نه! مشکل اینجا بود که چینی ها آن زمان ها به قدری از نظر بنیه مالی ضعیف بودند که نمیتوانستند خودرو شخصی داشته باشند.

حتی برای عده زیادی از مردم این کشور پرجمعیت هزینه استفاده از تاکسی نیز بسیار بالا محسوب می شد. فقر و مشکلات اقتصادی یک توفیق اجباری برای این مردم پدید آورد تا روزانه مسیر قابل توجهی را با دوچرخه طی کنند و عضلاتی قوی و بدنی سالم داشته باشند.

اما اکنون همین کشور با توسعه اقتصادی در دام ترافیک، آلودگی هوا و هزاران مشکل افتاده. دلیلاش چیست؟

دوچرخه

عدم توجه به حفظ و توسعه میراثی که بالاجبار به توسعه سطح سلامتی مردم این کشور کمک می کرد. توسعه اقتصادی، خودرو دار شدن تک تک افراد جامعه و رشد حمل و نقل شهری نه تنها بد نیست، بلکه یکی از ملزومات حرکت به سوی پیشرفت به حساب می آید اما این توسعه نباید موجب شود مسائل زیست محیطی و سلامتی انسان ها فراموش شوند.

همین کشور چین که آن را مثال زدیم اکنون که مدت هاست به شدت صنعتی شده، با سیاست های تشویقی می کوشد مردم را به استفاده از دوچرخه تشویق کند.

دوچرخه سواری

حال بیایید وضعیت کشور خودمان را بررسی کنیم. اگر اوضاع امنیت و فرهنگ دوچرخه سواری در فضای شهری ایران را تا حدود 2 دهه قبل باید زیر صفر ارزیابی می کردیم، اکنون با وجود ساخت مسیرهای مخصوص و معرفی پلتفرم های رزرو آنلاین دوچرخه می توان آن را ایستاده روی نقطه صفر دانست.

برای اینکه بتوانیم دوچرخه را از فرم حاشیه ای یک ورزش تفریحی به متن حمل و نقل شهری بیاوریم، باید علاوه بر فعالسازی پلتفرم های عمومی، شرایط خرید اقساطی و آسان دوچرخه های مدرن دنده ای، همچنین احداث مسیرهای کم شیب دوچرخه رو و جدا از مسیرهای ماشین رو را نیز با قدرت دنبال کنیم.

در کنار این موارد بازنگری قوانین راهنمایی و رانندگی به نفع دوچرخه سواری در مناطق شهری و تدوین ساز و کارهای مناسب جهت عبور امن دوچرخه ها از تقاطع ها و عرض خیابان از اهمیت ویژه برخوردار است.

دوچرخه های عمومی سیستم جذاب و راحتی برای جابه جایی در مسیرهای کوتاه هستند اما به شرط اینکه از انواع سبک، خوشدست و دنده ای این گروه دوچرخه ها آن هم در شهرهای کوهستانی و پرشیب مانند تهران استفاده شود، نه دوچرخه های فلزی سنگینی که تنها به درد سرازیری میخورند.

اما درهرصورت لذت سواری با دوچرخه شخصی برای بسیاری از افراد چیز دیگری است. اگر شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی تسهیلات لازم برای خرید دوچرخه های مدرن و ارزان در اختیار کارکنان خود قرار بدهند و در فضای فیزیکی مجموعه شان محل مناسبی برای پارک دوچرخه تدارک ببینند، از طرف دیگر شهرداری ها و پلیس راهنمایی و رانندگی با نگاه کارشناسان تری به آسان سازی استفاده از دوچرخه شخصی به عنوان وسیله نقلیه شخصی بنگرند، می توان عده زیادی را به استفاده از این وسیله تشویق کرد.

باور کنید گروه زیادی در صورت وجود بستر مناسب حاضرند خودرو شخصی را در پارکینگ خانه شان رها کنند و با دوچرخه خود راهی کار و بارشان شوند.

انتهای پیام

نوشته از: روزبه خندان

ارائه خدمات درمانی اورژانس با دوچرخه!

آشنایی با سبک ترین دوچرخه برقی جهان

نارنجی پوش/ راهکارها و چالش های استفاده از دوچرخه های اشتراکی در ایران

قصد داریم تا دوچرخه های اشتراکی آسان تر در اختیار اصحاب رسانه قرار گیرد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی