پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کولر خودرو

دلایل خرابی کولر خودرو در یک نگاه + راهکارهایی برای استفاده بهینه از کولر

در روزهایی هستیم که کولر خودروها مهمترین نقش را در رفت و آمدهای روزمره بازی می کنند. در این هوای گرم سواری گرفتن از یک خودروی بدون کولر بی شباهت با شکنجه نیست! سیستم کولر خودرو اگر سالم باشد باید بتواند دمای هوای ماشین را تا 40 درجه کاهش دهد. اما اگر کولر خودرو خراب […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۲۳ تیر ۱۴۰۰

در روزهایی هستیم که کولر خودروها مهمترین نقش را در رفت و آمدهای روزمره بازی می کنند. در این هوای گرم سواری گرفتن از یک خودروی بدون کولر بی شباهت با شکنجه نیست! سیستم کولر خودرو اگر سالم باشد باید بتواند دمای هوای ماشین را تا 40 درجه کاهش دهد. اما اگر کولر خودرو خراب باشد، نمی تواند در هوای گرم کابین خودرو را خنک کند و شرایط را برای سرنشینان سخت می کند. در این مقاله به دلایل خرابی کولر خودرو می پردازیم.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

اولین سوال در شروع این مقاله آموزشی می تواند این باشد که چگونه بفهمیم کولر خودرو خراب شده است؟

جواب این سوال ساده است. کاهش سرمای باد پرتابی از دریچه های سیستم تهویه می تواند اولین نشانه از خرابی کولر خودرو باشد.

همچنین هنگام روشن یا خاموش کردن کولر، ممکن متوجه صدایی در زیر کاپوت شوید که مانند چنگک های یک خرچنگ یا جغجغه‌ باشد. این صدا می تواند نشان از مشکلی در عملکرد کولر خودرو باشد. حتی ممکن است در این حالت هوای سرد از دریچه های سیستم تهویه خارج شود، اما این صدا می تواند خرابی کمپرسور کولر را به راننده گوشزد کند. صدای زیاد یا نفوذ بوی نامطبوع هنگام روشن کردن کولر خودرو به کابین نیز می تواند از دیگر نشانه های خرابی کولر خودرو باشد.

کولر خودرو

از همه نشانه ها که بگذریم، باید بررسی کنیم که خرابی کولر خودرو چه دلایلی می تواند داشته باشد. با شناخت علل خرابی کولر خودرو علاوه بر اینکه می توان با سرعت بیشتر و هزینه کمتری عیب را برطرف کرد، تا حد زیادی هم می توان از خرابی ناگهانی کولر جلوگیری کرد.


ایرادهای فنی که روی عملکرد کولر خودرو تاثیر می گذارند:

نشت یابی کولر خودرو

نشتی کولر خودرو

گاز پر شده داخل کولر خودرو تحت فشار بالایی قرار داشته و در صورت بروز هرگونه خرابی در مسیر کولر، نشتی این گاز آغاز می شود. نشتی کولر خودرو ممکن است در هر نقطه از روند تهویه مطبوع رخ دهد و بنابراین گاهی اوقات تشخیص دقیق محل نشت مشکل است. رایج ترین جایی که ممکن است گاز کولر از آنجا نشت کند، اتصالات شیلنگ کولر است.

برای جلوگیری از نشتی در این قسمت ها می توانید از درزگیر مخصوص سیستم تهویه مطبوع استفاده کنید تا جلو نشتی گرفته شود.

اگر سیستم کولر خودرو نشتی داشته باشد، یک تکنسین با استفاده از سنسور تخصصی، نشتی را بررسی می‌کند. اگر مکانیک یا تکنسین نشتی را پیدا کرد، باید قطعه معیوب و باعث نشتی جایگزین شود. اجزای متناوبی در سراسر خودرو قرار دارند و پیچیدگی چیدمان آن ها با توجه به مدل خودرو متفاوت است. به عنوان مثال، کمپرسور ممکن است به موتور متصل باشد، اما کندانسور می‌تواند نزدیک رادیاتور در جلوی ماشین باشد و اواپراتور اغلب در پشت داشبورد قرار دارد.

از آنجا که دستیابی به اجزای مختلف در برخی از اتومبیل‌ها دشوارتر است، هزینه تعمیر ممکن است به طور چشمگیری از مدل به مدل دیگر متفاوت باشد.

کندانسور کولر خودرو

مسدود شدن کندانسور

کندانسور واحد تهویه مطبوع خودرو شما قرار است مبرد گرم را دوباره خنک کند. این کار با استفاده از جریان هوایی که هنگام رانندگی از جلوی خودرو وارد می شود انجام می شود. اگر کندانسور توسط برخی ضایعات که از جاده به خودرو وارد می شود، مسدود شود، قادر به خنک کردن صحیح مبرد نیست و سیستم تهویه با مبرد بیش از حد گرم کار خود را ادامه خواهد داد. این موضوع باعث می شود سیستم تهویه مطبوع کولر هوای گرم را خارج نکند.

در بیشتر خودروها کندانسور در قسمت جلو خودرو قرار داشته و به راحتی با یک نگاه می توان فهمید که چیزی مانع آن شده است یا خیر.

همچنین در صورت کثیف بودن پره های کندانسور خودرو گرم شده و آمپر آب در ترافیک و هوای گرم بالا می رود. پس در بازه های زمانی مشخص باید نسبت به تمیز کردن این پره ها اقدام کنید.

کولر خودرو

خرابی کندانسور

اگر چیزی کندانسور را مسدود نکرده باشد و باز هم درست کار نکند، احتمال شکستگی کندانسور وجود دارد.دلیل شکستگی کندانسور هم می تواند همان ضایعات جاده ای که در مورد قبلی از آن ها گفتیم باشد.

در صورت خرابی فن کندانسور، باد کولر گرم می‌ شود. علاوه بر ضایعات جاده ای، مواردی از جمله خرابی رله، وجود مشکل در یونیت کنترل دما و کامپیوتر خودرو، ضعیف شدن باتری و گرم شدن بیش از حد موتور می‌توانند موجب خرابی در فن کندانسور شوند.

اگر هنگام بازرسی چشمی متوجه هرگونه سوراخ قابل توجه در کندانسور شدید، بهترین راه پیش رو تعویض کندانسور است.

مشکلات برقی خودرو

مشکلات برقی خودرو

در صورت بروز ایراد الکتریکی، تشخیص خرابی سیستم تهویه خودرو بسیار سخت می شود. ساده ترین راه، بازرسی کلی سیم کشی ها بوده که خرابی یا قطعی احتمالی را مشخص می کند.

در صورت یافتن خرابی در مسیر سیم ها، می توان آن ها را با نوار برقی ترمیم کرد یا به کل سیم معیوب را تعویض کرد. اما در صورتی که ایراد از سیم ها نباشد، لازم است زمان بیشتری صرف کنید و خودرو را برای بررسی تخصصی به تعمیرگاه ببرید.

کمپرسور کولر خودرو

خرابی کمپرسور کولر خودرو

کمپرسور مهم‌ترین بخش کولر خودرو است. گاز مبرد یا سیال کولر، به وسیله کمپرسور به حرکت درمی‌آید. در واقع کمپرسور گاز سیال را از داخل اواپراتور به کندانسور و بعد از آن به کپسول خشک کننده هدایت می‌کند و پس از آن مجدد گاز سیال را به داخل اواپراتور فرستاده و موجب حرکت داخل آن می‌شود. هرگونه مشکل در کمپرسور کولر خودرو بر عملکرد سایر قسمت‌ها تاثیرگذار است. از جمله مشکلات کمپرسور می توان به از کارافتادگی، ضعیف شدن، قطع و وصل شدن و افت فشار اشاره کرد.

یکی از دلایل شایع خرابی کمپرسور، استفاده نکردن طولانی از کولر خودرو است. برای جلوگیری از این مشکل، توصیه می کنیم کولر خودرو را هر چند وقت یکبار و بدون در نظر گرفتن دمای بیرون، روشن کنید و اجازه دهید 15 دقیقه کار کند. این کار به افزایش عمر کمپرسور کولر خودرو کمک شایانی می کند.

یکی دیگر از دلایل از کار افتادن کمپرسور کولر خودرو ، می تواند زنگ زدگی یا آلوده شدن این قطعه به ذرات فلز باشد. از بین بردن زنگ زدگی کمپرسور کولر خودرو توسط مکانیک می تواند هزینه زیادی روی دستتان بگذارد.

کولر خودرو

کثیفی اپراتور دلیل بوی نامطبوع

کپسول خشک کننده، منبعی برای ذخیره سیال یا گاز مبرد است. همچنین این کپسول رطوبت گاز را جذب می‌کند. اواپراتور هم دمای داخل کابین را کاهش داده و رطوبت هوا را جذب می‌کند.

در واقع می‌توان گفت که عملکرد کولر خودرو شبیه به کولر گازی بوده و به این صورت است که با روشن شدن کولر و حرکت فن، جریان هوا با عبور از اواپراتور، سرما را به داخل کابین  منتقل می‌کند. مانند کولرهای گازی خانگی، با تولید سرما، رطوبت داخل کابین، طی فرایند تقطیر، باعث ایجاد قطرات آب شده که باید به خارج از کابین منتقل شوند. این عمل توسط لوله‌هایی انجام می‌شود که برای این کار طراحی شده‌اند.

به دلیل عبور هوا از اواپراتور، بعد از مدتی گردوغبار روی آن را پوشانده و لایه‌ای از کثیفی، سطح آن را فرا می‌گیرد. با کثیف شدن اواپرتور، دمای داخل کابین بالا رفته و بوی نامطبوعی فضای کابین را فرا می‌گیرد. این قسمت حتی می‌تواند فضای خوبی برای تجمع و رشد میکروب و باکتری باشد. پس مانند سایر قسمت‌ها، گاهی هم نسبت به تمیز کردن اواپراتور اقدام کنید.

همچنین دلیل دیگر بوی نامطبوع هنگام روشن کردن کولر خودرو ، مسدود شدن لوله تخلیه آب اواپراتور است.

خرابی ترموستات کولر خودرو

خرابی ترموستات فشار زیادی به کمپرسور وارد کرده و موجب یخ زدن اواپراتور یا قطع کمپرسور می‌شود. خرابی ترموستات خنک نبودن باد کولر را به همراه دارد. البته خرابی ترموستات می‌تواند به مشکل برق و باتری خودرو هم مربوط شود.

شارژ کردن گاز کولر خودرو

خراب شدن سنسور فشار گاز

خرابی سنسور فشار گاز، موجب بالا و پایین شدن فشار گاز کولر خودرو حین رانندگی شده و در نهایت باعث بالا و پایین شدن لحظه‌ای باد کولر می‌شود. در صورتی که این روند تکرار شود، فشار و آسیب شدیدی به کلاچ کمپرسور و قطعات دیگر کولر وارد می‌شود.

اشکال در عملکرد فن

وقتی فن ها به درستی کار نکند، ممکن است کندانسور کولر خنک نشود. با گذشت زمان این موضوع می تواند باعث نگه داشته شدن هوای گرم داخل سیستم شود.بازرسی چشمی می تواند بهترین راه برای بررسی عملکرد فن خنک کننده باشد.

برخورد ضایعات جاده ای به فن، می تواند در آن ترک ایجاد کند. در صورت بروز چنین مشکلی راهی به جز عوض کردن فن وجود ندارد. همچنین معایب الکتریکی مثل خرابی فیوزها، سنسورها و … نیز می توانند دلیل خرابی فن باشند.

کولر خودرو

اشکال در تسمه کمپرسور دلیل سر  صدای اضافی کولر خودرو

شل شدن تسمه کمپرسور و قرار نگرفتن آن در جای خود، یکی از دلایل اصلی ایجاد صدای آزاردهنده کولر خودرو است. برای رفع این مشکل خودتان هم می توانید دست به کار شوید و با سفت کردن تسمه یا پیچ های اتصال کمپرسور، سر و صدای اضافی کولر خودرو را کاهش دهید.

همچنین خالی شدن گاز کولر هم یکی از دلایل بروز سروصدای اضافی است. شارژ کردن گاز کولر کاری است که باید توسط تعمیرکار خودرو انجام شود.

کولر خودرو

خرابی دریچه های سیستم تهویه، پیش پا افتاده ترین ایراد!

همیشه ایرادهای فنی دلیل عملکرد نامناسب کولر خودرو نیستند. گاهی یک ایراد ساده در دریچه های سیستم تهویه داخل کابین می تواند مانع رسیدن باد کولر به کابین شود. بعضی وقت ها با باز و بسته کردن داشبورد یا نصب سیستم صوتی، ممکن است دریچه های سیستم تهویه دچار آسیب شوند.


راهکارهایی برای استفاده بهینه از کولر خودرو

در ابتدای فصل گرما از سالم بودن کولر خودرو و کافی بودن فشار گاز آن مطمئن شوید. کولر خودرو فضایی مناسبی برای رشد باکتری‌ ها و قارچ ‌هاست. بنابراین تعویض و یا تمیز کردن فیلترهای تصفیه هوای سیستم تهویه مطبوع، برای کاهش ابتلا به مشکلات ریوی و پوستی و همچنین بهره ‌گیری بیشتر از سرمای کولر، ضروری است. استفاده از کولر در فضای داخلی خودرو میزان قارچ‌ ها و آلودگی ‌های هوا را تا ۸۰ درصد کاهش می‌ دهد.

فیلتر هوای کابین

تا آنجا که ممکن است خودروی خود را زیر آفتاب شدید پارک نکنید. اگر مجبور شدید، موقع بازگشت ابتدا چند دقیقه‌ ای شیشه‌ ها را پایین بکشید و دستگاه تهویه را بدون روشن کردن کولر روشن کنید. حتی بهتر است کمی حرکت کنید تا هوا عوض شود و گرمای داخل خودرو کمی متعادل شود. در این صورت وقتی کولر را روشن کنید فشار کمتری به آن وارد خواهد شد.

کولر خودرو

وقتی کولر مشغول کار است (بخصوص در خودروهای مجهز به موتور کمتر از شش سیلندر) قدری از توان خودرو کاسته خواهد شد. در این شرایط از حرکت با سرعت بالا، به ویژه در مسیرهای طولانی بپرهیزید و بی‌ جهت پدال گاز را فشار ندهید. در غیر این صورت نه‌ تنها به موتور خودرو فشار بیشتری وارد می‌ کنید، بلکه مصرف سوخت را هم افزایش می‌ دهید.
هنگام رانندگی در ترافیک شدید یا سربالایی‌ هایی با شیب تند بهتر است کولر را چند دقیقه ‌ای خاموش کنید یا از درجات کمتر آن استفاده کنید زیرا در این شرایط موتور خودرو معمولا بیشتر تحت فشار است.

پنجره خودرو

هنگام فعالیت کولر، حرکت با پنجره‌ های باز توصیه نمی‌ شود. بسته بودن پنجره‌ ها فشار کمتری به کولر وارد می‌ کند و موجب کاهش چشمگیر مصرف سوخت می‌ شود؛ ضمن آن که هوای خنک داخل خودرو در صورت باز بودن حتی یک پنجره به آسانی و بسرعت از دست می‌ رود.

گاز کولر خودرو

گاز کولر خودرو همان گاز فرئون مورد استفاده در یخچال است و ماده‌ای کاملا سمی است. بنابراین هرگز خود اقدام به شارژ گاز کولر نکنید و این کار را به مکانیک بسپارید. اگر کولر خودرویتان بلافاصله پس از روشن شدن خنک می‌کند و به تدریج هوایش گرم و مرطوب می‌شود، ایراد از ترموستات کولر است و نیاز به رگلاژ دوباره دارد.


هشدار فنی برای روزهای گرم: حواستان به مایع خنک کننده و سیستم خنک کاری موتور باشد!

تاثیر گرمای هوا بر لاستیک خودرو و راه کارهای کاهش استهلاک تایر در فصل تابستان

آبی روی آتش!/ هنگام جوش آوردن خودرو چه کار کنیم؟

هرآنچه باید در مورد باتری خودرو ، دلایل خرابی و روش های احیاء آن بدانید

حرفه ای برانیم/ این عادت های غلط در رانندگی را ترک کنید!

نکاتی برای استفاده صحیح از کولر خودرو

کدام یک از ایرادهای فنی چراغ چک خودرو را روشن می کند؟

تکنیک هایی برای افزایش عمر گیربکس اتوماتیک

خودروها حرف می زنند!/ چگونه از طریق صدا، روغن ریزی و چراغ‎های هشدار به ایراد خودرو پی ببریم؟

استارت نخوردن خودرو چه دلایلی دارد؟

هنگام پنچر شدن لاستیک چه کار کنیم؟/ آموزش تعویض لاستیک پنچر خودرو برای خانم ها

روانکارهای حیاتی/ دانستنی هایی در مورد روغن موتور و ضدیخ

دانستنی هایی در مورد شمع و وایر

هنگام ترکیدن لاستیک خودرو ، مناسب‌ترین واکنش چیست؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی