پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اپل

آیفون درب خودرو هم باز می کند! | سیب گاز زده و این همه امکانات

همزمان انتشار نسخه iOS 14 توسط شرکت اپل، ویژگی جدیدی به‌ نام CrKey ارائه شد که به کاربران امکان می‌دهد با در دست‌ داشتن آیفون یا اپل واچ درکنار در خودرو (سمت راننده)، قفل خودرو سازگار با این قابلیت را باز و راه‌اندازی کنند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو در سال ۲۰۲۰، اپل با […]

سبحان قالیباف
پنجشنبه - ۲۴ تیر ۱۴۰۰

همزمان انتشار نسخه iOS 14 توسط شرکت اپل، ویژگی جدیدی به‌ نام CrKey ارائه شد که به کاربران امکان می‌دهد با در دست‌ داشتن آیفون یا اپل واچ درکنار در خودرو (سمت راننده)، قفل خودرو سازگار با این قابلیت را باز و راه‌اندازی کنند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

در سال ۲۰۲۰، اپل با انتشار iOS 14 ویژگی جدیدی به‌ نام CrKey ارائه داد که به کاربران امکان می‌دهد با در دست‌ داشتن آیفون یا اپل واچ درکنار در خودرو (سمت راننده)، قفل خودرو سازگار با این قابلیت را باز و راه‌اندازی کنند. این ویژگی با استاندارد Digital Key 2.0 مبتنی‌بر NFC پشتیبانی می‌شود و پس از انتقال اپل به Digital Key 3.0، کاربران می‌توانند قفل وسیله‌ نقلیه‌ سازگار را بدون نیاز به بیرون‌آوردن آیفون از جیب یا کیفشان باز کنند.

ابتدای آوریل، گفته شد نسخه سوم کلید دیجیتال (Digital Key) شامل قابلیت‌های بی‌سیم جدیدی است که سیستم‌هایی مانند CarKey اپل را قادر به بازکردن قفل و کنترل ماشین‌های سازگار از راه دور می‌کند. درنهایت امروز کنسرسیوم اتصال به خودرو (CCC) مشخصات نسخه یادشده را به‌صورت نهایی اعلام کرد و متعاقبا اعضای این ائتلاف می‌توانند به‌زودی از قابلیت‌های جدید در سیستم‌های خود استفاده کنند.

اپل یکی از اعضای این ائتلاف است و از استاندارد این سازمان برای کلید دیجیتال اختصاصی خود موسوم به CarKey استفاده می‌کند؛ بنابراین، اپل به احتمال قریب‌به‌یقین تغییرات جاری را به‌زودی اعمال خواهد کرد.

اپل کار کی

در نسخه جدید، احراز هویت کلید دیجیتالی بین وسیله نقلیه و دستگاه همراه ازطریق بلوتوث LE انجام می‌شود. در همین حال، باندهای فوق‌وسیع (Ultra Wideband) اندازه‌گیری دقیق فاصله را امکان‌پذیر می‌کنند. بااین‌اوصاف، نسخه سوم کلید دیجیتال همچنین امنیت را بهبود می‌بخشد؛ زیرا گفته می‌شود آگاهی دقیق از مکان باندهای فوق‌وسیع از حملات رله جلوگیری می‌کند؛ جایی که سیگنال رادیویی بین آیفون و وسیله نقلیه به‌وسیله شخص دیگری گیر می‌کند یا رهگیری می‌شود. افزون‌براین، پشتیبانی از NFC، امکان استفاده از ویژگی کلید ماشین برای بازکردن قفل وسیله نقلیه را تا پنج ساعت پس از اتمام شارژ باتری آیفون ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فراهم می‌کند.

همانند کارت‌های اعتباری و کارت‌های خدمات شهری، کلیدهای دیجیتال خودرو نیز در برنامه Wallet در آیفون یا اپل واچ مجهز به سیستم‌عامل iOS 13.6 یا watchOS 6.2.8 یا جدیدتر ذخیره می‌شوند. گفتنی است هم‌اکنون کلید دیجیتال اپل فقط با مدل‌های منتخب BMW تولیدشده از جولای ۲۰۲۰ (تیر ۱۳۹۹) سازگار است؛ اما منبعی کره‌ای ادعا کرده است که هیوندای نیز تا اواخر سال جاری میلادی پشتیبانی از این قابلیت را آغاز خواهد کرد.

اپل پیش‌ازاین گفته بود نسخه جدید CarKey با پشتیبانی از UWB را در سال ۲۰۲۱ دردسترس قرار خواهد داد؛ اما این شرکت برنامه زمانی مشخصی ارائه نکرد. دراین‌میان، بی‌ام‌و نیز گفته است اولین وسایل نقلیه‌اش با پشتیبانی از Digital Key 3.0 از اواخر سال ۲۰۲۱ و در اوایل سال ۲۰۲۲ در آمریکای‌شمالی دردسترس خواهد بود.

انتهای پیام \ منبع: زومیت

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی